www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

850GT minioppdatering 12.06.2018
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 31-10-2017 16:57    Tittel: Svar med Sitat

Var brukket av ett stykke av kanten hvor styrelåsen griper..



Litt sveis..



Fint som snus



Nedre krone, rusten og fæl



Slipt vekk rust og litt ny farge




Mmmm.der ett par gaffelbein



Made in Italy



Slitt?? Confused


_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 31-10-2017 17:08    Tittel: Svar med Sitat

Plukket i biter



Tappeskruen på fjærbeinet...hullet måtte borres opp Very Happy Very Happy
Jeg tror olje, (det vesle som var) og slammet er fra 1972 Mr. Green


_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 05-11-2017 21:00    Tittel: Svar med Sitat

Det var nå som svarte gamperæva...
helt utrolig hvor ukyndig det går an å bli





Rolf har denne Smile, så jeg får vel stikke oppom med gearkassen
under armen og se om vi ikke kan få av mutteren


_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 05-11-2017 21:39    Tittel: Svar med Sitat

Kom igjen.

Det bilde du viser er første generasjon verktøy. Jeg har nå utviklet et andre generasjon som er mye bedre.

Vi sees.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 06-11-2017 15:16    Tittel: Svar med Sitat

@Rolf..takker. Da tar vi det ved anledning.

Rare folk Rolling Eyes Rolling Eyes , neida ikke Rolf Very Happy... se under,

De to hullene som er markert, skal ikke være der.. Pga av ødelagte originalfester, (silentblokker) så hadde en eier vært gørrsmart og
boret hull i dekslet + gaffelkrona under og satt i kroker so feste.
"Krokene" var M6 bolter som var krøkt på plass.



Passe hullstørrelse og gummiplugger som brukes ved rustbehandling
av bil ordnet det iallefall til det bedre.


_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 06-11-2017 15:23    Tittel: Svar med Sitat

Plukket fra hverandre kardangen.



Ser bra ut




Men tror du ikke han fordømrade Muttermannen har vært her også Evil or Very Mad Evil or Very Mad


_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
bendik



Ble Medlem: 01 Mar 2006
Innlegg: 75
Bosted: østjylland dk.

InnleggSkrevet: 06-11-2017 17:22    Tittel: Svar med Sitat

Roy Arild skrev:


Men tror du ikke han fordømrade Muttermannen har vært her også Evil or Very Mad Evil or Very Mad




Farken til galning ! Har han ikke annet verktøy enn hammer & meisel ? Shocked

Ser ut som han har vært borti stålburet til de koniske rullene også ? Ikke bra.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 12-11-2017 14:32    Tittel: Svar med Sitat

Gamle kardangen som siste eier heldigvis hadde byttet.
Bildene taler for seg. Siste bilde er kardangsmuler fra
oljetrauet under kardangklokka.






Var nysgjerrig på hvorfor det var dårlig brems..


Fattigmanns fjærspenner



Lett og håndtere hvis du setter ankerplata på en bolt i skrustikka



Ikke så rart, du ser det ikke, men vold måtte til får å
få ut eksenterene. De gikk så trått at de kunne kun
beveges med tang.



Slipte ut foringene noe, samt lapping av akslingen på eksenterene så
ble det lettgående som det skal.


_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 19-11-2017 16:36    Tittel: Svar med Sitat

Noe av årets julegaver Very Happy



Tok en tur til Gjøvik lørdag. Halvorsen var i toppform så vi
tok en sjekk på gearkassen til 850'en.
Heldigvis hadde Rolf en forbedret variant av detter verktøyet til å
løsne mutteren på utgående aksling. Vi la i tillegg litt "press" på
muttern. Holdt akkurat, holdet mellom, verktøy og mutter var
nok under 1 mm.






Kun test om gjenger er ok



Har var det "ball". Vi fant en på 3 mm, skal være 4.


Nye tetninger på utløser stangen



Gammel versjon til venstre.



Riktig verktøy..så er det bare å leke seg gjennom jobben.



Kaputt



Bytte noe knallharde o-ringer




Testkjøring..gar mer arbeide til Rolf Smile




Ødelagt rykkutjevner fjær er den første feile som er
funnet. (På bildet er den nye fjæra)



Pilla fra hverandre dynamoen og gjorde rent. Ett nytt lager,
resten ok.








Gjengene på eksossiden er "ødelagt" på den ene siden. Var redd
jeg måtte kjøpe ny topp, med jeg lar det være som det er.


Ene siden.



Andre siden.



Mutterene passer ikke om hverandre.




Originalmutter.



Ikke original..gjengene er like, samme stigning osv, kun
diameteren er litt større.





Fjernet dekke fra fremfelgen.. det KUNNE vært værre..



Litt lett puss







Fremhjul er reddbart, klarte tom å løsne en eike Cool
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 19-11-2017 18:19    Tittel: Svar med Sitat

Her er det bare å ta av seg hatten Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 23-11-2017 16:54    Tittel: Borranifelger Svar med Sitat

Ikke mye glans i dette navet



Ei heller i felgen




Har prøvd meg litt frem..her er det brukt grov redskap, polerfflaps fra Biltema på vinkelsliper,
stålull med Autosol. Det er antagelig ikke mulig å få dette helt iorden uten risiko for stor
materialavvirking. Er usikker på dette her.. Noen med gode ideer??
Det er ca 6755 hakk i felgen Smile





Eikene har nok lidd opp igjennom årene, med er i hovedsak ok.



Går greit å løsne mutteren, kjøpe eikenøkkel på Biltema, passer
alldeles utmerket. Skru det passende ut...inn med skrutrekker,
(eller annet passende) ett rapp med hammeren så løsner det i navet.



Avbiter type større, nei de skal ikke klippes av!, Bare klem lett
til og ett par rapp med en liten hammer på baksiden, så
kommer er eiken ut av navet. Sitter egentlig litt i meste laget,
på den annen side..bedre fast enn løst.




Noen eiker er lett bøyd, men ikke noe å ta på vei for.



Ekene - Litt rens og polering..og jaaaa, det tar litt tid. Smile





Gjenstår bare å plukke av X antall eiker, rense og polere? så godt det går. Blir det ikke
noe annen ornings, så er sandblåsing og pulverlakkering siste utvei.
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 23-11-2017 22:39    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror jeg har noen få brukte liggende - dersom du trenger å bytte ut noen av de du har.

Er rimelig imponert over tempo og grundighet.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 25-11-2017 12:52    Tittel: Svar med Sitat

@ Rolf: Greide å redde (rette) alle som ikke var helt topp. Men takk for tilbudet.

Har fått polert alle eikene, nei jeg har ikke tatt opptelling Smile .



Borrmaskin og vinkelsliper..det tok allievel nesten fire timer innkludert
tiden brukt til oppretting.




_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 25-11-2017 15:53    Tittel: Svar med Sitat

Demontert toppen for å sende de til blåsing.



Men, så var det Hr. Murphy da...Ventilføring eksos venstre side..



Har løsnet..



Jeg vet ikke hvordan denne sikringsringen sitter, kanskje gi føringen
ett rapp med hammer'n og håpe den låser?
Ventil og seter ser aldeles fabelaktig ut, så det var litt ergerlig.
Det var også ventiltetninger her, harde som hænn,
men de er ikke å finne i delekatalogen.

Østlandske Motorverksted på Hamar fikser dette.
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 29-11-2017 19:21    Tittel: Mere felg Svar med Sitat

Felgene var som kjent ikke av de aller fineste, men etter litt puss og lull
så blir det da noe utav det.
Alle dele skulle egentlig vært på Våtglassblåsing, men vedkommende
hadde så mye å gjøre at jeg ikke gadd å vente. Da ble det gammelmåten,
rengjøring, syregrunning og felglakk fra Meca. Ble helt kurant.







Felgkantene ble slipt med occilerende slipemaskin og 500 slipepapir,
tok da bort det meste av hakk. Resten var noen timer med polermaskin,
så ble det osgå sånn ca.







Ble helt ok synes jeg, andre kan ha avvikende mening Smile.



Da er eikene på plass, tålmodighetsproven kommer når det skal
strammes og justerer slik at hjulet blir et hjul og ikke ett 8-tall.



Felgen fikk ett strøk syregrunning + felglakk på innsiden, kan sikkert
ikke skade. Siste bilde, som også er lenger opp i tråden, viser
før tilstanden.:8



_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Side 3 av 4

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group