www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Drømmer om en Le Mans!

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
gisle



Ble Medlem: 10 Aug 2007
Innlegg: 1

InnleggSkrevet: 10-08-2007 20:42    Tittel: Drømmer om en Le Mans! Svar med Sitat

Har de siste to åra kikka etter en Guzzi Le Mans, da min Norton Commando er noe lunefull og ikke den helt opptimale tursykkel. Er en Le Mans sykkelen for meg, som vil ha en litt sportslig touringsykkel og ikke vil kjøre med beina foran meg?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
bendik



Ble Medlem: 01 Mar 2006
Innlegg: 75
Bosted: østjylland dk.

InnleggSkrevet: 10-08-2007 21:38    Tittel: Svar med Sitat

Når du for nåværende kjører Commando, tør jeg så gjette på at det er en av de eldre Le Mans du har i tankene?
En 1- II eller III ?
Jeg kjører selv en IIIer som jeg har modifisert litt til touring.
På den ergonomiske siden er det eneste jeg har gjort å løfte styret en smule.
Den tjener meg fantastisk som langtursykkel, og jeg kan kjøre i dagevis uten å få vondt her eller der.
Den er som skapt til norske landeveier. Enormt trygg og stabil.

Så etter min mening ; JA!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Birger M



Ble Medlem: 20 Jun 2007
Innlegg: 25
Bosted: Larkollen

InnleggSkrevet: 10-08-2007 23:30    Tittel: Svar med Sitat

Sender over noen erfaringer ved det å ha en Moto Guzzi, Le Mans IV. Kjøpte min første Le Mans IV høsten 1988 (87 modell). Speedometeret viste da 22233 km og denne hadde jeg frem til sommeren 1994. Da hadde den passert 100000 km og det var med tungt hjerte jeg solgte sykkelen. Crying or Very sad

Tidlig i desember 2006 begynte jeg å friske opp gamle minner og da var www.mobile.de en fin mulighet for å drømme litt. Min gamle Le Mans hadde ikke helt sluppet taket, så 27 desember 2006 stod en 85 modell, Le Mans IV igjen i garasjen. 3500 Euro pluss div avgifter er vel ikke direkte noe "røverkjøp", men alt kan ikke måles i hverken euro eller norske blanke kroner. Very Happy
Følelsen å kjøre denne sykkelen er vanskelig å beskrive med bare noen få ord. Som tursykkel er den helt glimrende og klarer du i tillegg å få tak i en Le Mans IV med 18" forhjul i stedet for 16", så er det bare å brenne til. (Le Mans IV hadde 16" forhjul i 85, 86 og 87).

Det har versert mange rykter om Moto Guzzi, men hvis du koser og steller pent med en Le Mans, vil den gi deg mange fine opplevelser og ikke minst en sykkel du kan stole på.
Jeg har ikke prøvd hverken I, II eller III så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag å komme med her.

Testet turegenskapene på min første Le Mans ved å kjøre non-stop Skedsmokorset - Trondheim. Det gikk kjempefint, men jeg må nok tilstå at jeg var litt "stiv og støl", da jeg rullet inn trønderhovedstaden. Tror ikke jeg prøver dette i dag !!!

Lykke til.
_________________
Birger M
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 13-08-2007 15:03    Tittel: Svar med Sitat

Jeg støtter fullt og helt rådet om å kjøpe Le Mans. Eneren er nå mulig å få på veteranvilkår Very Happy Toeren er etter min mening litt mislykket designmessig, men så tar det av! I vår garasje står en 86-modell IV med orginalt hjuloppsett. Jeg, og stadig flere, støtter ikke den hysteriske teorien om å bytte til 18" forhjul, noe som var populært å gjøre fordi man var uvant med en Guzzi som hadde raskere styrerespons. Sykkelen er bygget for 16", og er best med det. Selv hadde jeg en SP med 16" i 19 år, og før det en SP med 18". Riktignok har du ikke så mye den følelsen av at du må gjennom en brytekamp hver gang du skal svinge, men er det egentlig det vi ønsker? Sykkelen er uansett mere enn "macho" nok. En IV med 18" forhjul får uansett ikke de samme egenskapene som en III eller V. Det jeg derimot er misfornøyd med på modell IV (som egentlig ikke har noe nummer, men bare heter Le Mans 1000), er brytere og hendler. Elins er derfor ombygget til det som sitter på modell V.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Birger M



Ble Medlem: 20 Jun 2007
Innlegg: 25
Bosted: Larkollen

InnleggSkrevet: 19-08-2007 15:06    Tittel: Svar med Sitat

Le Mans IV med 16" eller 18" forhjul er vel en smaksak som den enkelte selv får vurdere ut ifra hva en ønsker av kjøreegenskaper. Muligens en skikkelig Øhlins styredemper hadde kompensert for den ustabilitet jeg føler et 16" forhjul - gir.

Fra tidlig på 80 tallet kom japsesyklene med 16" forhjul som både Yamaha FJ1100 og Honda CBX750F hadde. Om det var denne trenden eller skal vi si moten Moto Guzzi ville henge seg på er usagt, men som alle vet kom LM V i 1988 med 18" og det er vel en årsak selv om jeg ikke kjenner de utviklingsteorier Moto Guzzi hadde i tankene på denne tiden.

Min erfaring er at skal du montere kofferter på en LM IV så tror jeg et 18" forhjul er å foretrekke, da de økende gyrokreftene vil være med stabilisere sykkelen (,men bekostning av styrevillighet). Dette gjelder spesielt hvis en utsettes for kast og sterke sidevinder. Mine nåværende Krauser kofferter er rett og slett for store og dette medfører litt uforutsigbare "røsk" i sykkelen spesielt i sterk sidevind.

Kommer nok til å bytte til noe mere passende kofferter til neste sesong, feks http://www.gawa-guzzi.de/touring/koffersatzbrevagr.jpg
_________________
Birger M
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Bastardo



Ble Medlem: 28 Jan 2006
Innlegg: 274
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 20-08-2007 12:03    Tittel: Fiin.no Svar med Sitat

Der står det en fin IV til salgs nå ser jeg, ikke ille pris heller.Smile
_________________
I dont suffer from insanity,I enjoy every minute of it....
Guzzi 850 T5 Bastardo.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 20-08-2007 20:49    Tittel: Svar med Sitat

Har ikke erfaring med LM4 og 16" hjul, men hvis du velger f.eks en LM3 som har originalt 18" forhjul så kan jeg bare si hva jeg selv har erfart.

Du får en dønn stabil sykkel, men kanskje med litt antydning til "godstog-følelse" på veier hvor svingene kommer tett på hverandre, som Tor antyder. For å avhjelpe dette har jeg for det første koblet vekk styredemperen. Den har du såvidt jeg kan skjønne knapt bruk for på denne sykkelen. Jeg lurer dessuten på hva godt denne primitive plast glide-affæren kan gjøre?

Jeg har også sluppet gaffelen 20mm lavere ned på kronen og synes det hjelper veldig mye uten at retningsstabiliteten har lidd. Du taper litt bakkeklaring på dette, men i alle fall med min kjørestil (og -evne!) så betyr dette null, i hvertall på offentlig veg. Merkbart kjappere og mere lettstyrt såvidt jeg kan bedømme helt subjektivt. Litt tyngre å få opp på midtstøtta men forøvrig bare fordeler såvidt jeg kan se.

Ellers får du jo sånn omtrentlig samme ramma om du kjøper en V7Sport fra 1972 eller en hvilken som helst annen Guzzi-modell fra de neste 20-25 åra sånn cirka, inntil 'spineframe'-modellene kom. Forut for sin tid da den kom og bakut for sin tid da den dro. Knapt forskjell på motorene heller, bare noen smådetaljer hvor det finnes noen forbedringer her og der (oljefilter(!), sumpring, kjedestrammer,..). Noen veldig stor utvikling av gearkassene kom vel heller ikke før 6-trinnskassene, som betyr at det er så nytt at man må begynne å bruke litt penger på MC-handelen. Kun litt forskjell i rallemikket rundt det hele, som styre og sete/kåpe, fothvilere, mv. samt bitte-litt på gaffel og baksving. På 80-tallet treffer du vel på litt ekstra skrale brytere etc i en periode, men ellers er mye likt hvis man skal være litt uhøytidelig og male med bred pensel.

rolf j
lm3
V7Sport
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group