www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Eksosanlegg (lyddempere) - godkjenningsoversikt?
Gå til side Forrige  1, 2
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 23-08-2007 09:56    Tittel: Svar med Sitat

Produsenten av pottene påfører typebetegnelse og merking som dokumenterer at pottene er innenfor lovlige krav når de er påsatt rett type sykkel. Ved kontroll kan man da bare se etter merkede potter i stedet for å foreta målinger. Uorginale potter blir også identitetsmerket. Da bør man ta med seg medfølgende dokumentasjon sammen med vognkortet. Ved kontroll viser man dokumentasjonen, og kontrolløren sjekker at det er samsvar mellom papirene og merket på potta.

Når det gjelder måling, så er det litt forskjell på årsmodellene. Nyere sykler er faktisk merket med måleverdier. Norge 1200 har maksverdi 86dB(A) ved 3625 rpm.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Henry



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 176
Bosted: Måløy

InnleggSkrevet: 23-08-2007 12:06    Tittel: Svar med Sitat

Ja, jeg har forstått det slik at forskjellen på årsmodellene ligger i fremgangsmåten v/støymåling. Nyere sykler blir målt som standstøy, mens eldre "gjennomsnittsmåles" etter en mer komplisert fremgangsmåte der man skal kjøre i en viss hastighet og et visst turtall eller gear.
_________________
henry
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 23-08-2007 14:01    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har merket meg mye nyttig informasjon fra denne "tråden", takk til dere alle! Smile

For mitt vedkommende så har jeg "eBayet" et par orginale "sigarer" til Robin, dvs de er kjøpt i den tro at de er orginale, og de ser såpass slitne ut også - men er ikke merka/stempla med noe navn eller nummer. Er det noen som vet om de orginale pottene ("sigarene") var merket?

Etter montering av "sigarene" har lydnivået endra seg radikalt, nå har Robin en ganske diskrèt lydhale, eksoslyden er flytta "en oktav" ned, noe som på en måte kler sykkelen godt. Men jeg skjønner at en del har bytta ut orginalpottene, da disse "sigarene" trolig er vel avdempet. Ved sterk belastning kommer det en "blekklyd/trompetlyd" som tyder på at motoren ikke får pustet helt ut som den skal... Mulig pottene må renkjøres Smile Intill videre blir de i alle fall sittende, da de ikke er til hinder for normal kjøring Smile

De pottene jeg hadde i bruk var vel i overkant åpne, etter å ha tatt dem av hadde jeg en prøvestart av Robin uten potter - og konkluderte med at lydnivået var uendret....! Laughing

Men en Guzzi av Robin sin alder kan altså ha et lydutslipp på 102 dB v/ca 5000 o/min? Det er jo ikke feil med et åpnere anlegg heller, etter rådgivingen på forumet her blir det vel å investere i "skråskjerte Lafranconi" som jo er den vanlige oppgraderingen for eksospotter på V7-serien. Noen som vet om de har Tüv-godkjenning? Finner dem ikke annet enn hos TeoLamers pt, og der er ikke slik informasjon lagt ut i nettbutikken.

Ønsker alle som skal til Mandal en heldig tur, uten uhell eller "uønsket hindring av framferd" av forskjellig art...! Jeg drar på "gamleTroll" i Vang denne gangen.
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group