www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

lakkering av motor

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kurtpet



Ble Medlem: 29 Aug 2007
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 31-08-2007 10:42    Tittel: lakkering av motor Svar med Sitat

Noen som vet hvilken grunning og motorlakk som kan benyttes på en 1100 sport ?95 mod.
Skal lakke, toppene der har det korrodert fra undersiden av lakken og flagnet av.
Trenger å få tak i fargekoden til den rødfarga som er brukt på sykkelen.Noen som vet hvor dette kan skaffes fra ?
_________________
kop
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 31-08-2007 13:29    Tittel: Svar med Sitat

Hei - da er nok du den lykkelige kjøper av 1100 sport'en fra Haugesund Very Happy - Gratulerer - godt at den ble reddet fra en tilværelse utendørs en vinter til

Det er mulig at importøren kan hjelpe deg med fargekoder, alternativt at en av Escher, Teo Lamers eller andre Guzzi spesialister kan bistå deg med den rette fargekoden - se linkene på motoguzzi.no
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 31-08-2007 14:26    Tittel: Svar med Sitat

Ikke peiling på dette, men jeg hører at de som har greie på slikt sier at etter glassperleblåsing så må aluminium "syregrunnes" før lakkering.

Snakk med Arve Rye i klubben. Han kan!

mvh
rolf j

LM-3
V7-Sport
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rudger



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 69
Bosted: Hodalen

InnleggSkrevet: 31-08-2007 18:50    Tittel: Svar med Sitat

Ser at Rolf utnevner meg til "en som kan" ang aluminium, glassblåsing og lakkering. Det jeg sier er at glassblåst aluminium som skal beholdes "naturell" MÅ impregneres før bruk. Det kan gjøres enkelt med en overspraying med en universalspray (verktøykasse på boks). Eller innsetting med f.eks. vaselinolje og påfølgende "baking" i mors stekeovn (eller et annet bedre egnet sted?) en halv times tid på 100- 120 gr. i begge tilfeller må overskytende vare tørkes av igjen før bruk. Denne prosessen gjøres for å lettere holde overflata ren og at svarte fingermerker ikke setter seg. Skal imidlertid overflata lakkeres, så bør den nok syregrunnes før en egnet topplakk legges på. En lakkering blir aldri penere enn etter et godt grunnarbeid........! Confused
Arve........!
_________________
Det e viktigar å ha med seg en god dagdrøm enn sakliste og møteinnkalling!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 31-08-2007 21:32    Tittel: Svar med Sitat

Kom på at det finnes en egen webside for de som er hekta på Daytona og 1100 sport - her kan det nok være noen som kan bistå deg med fargekoder mm.

du finner den på ; http://daytonasite.free.fr/english/daytona_website.htm


lykke til
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 03-09-2007 17:10    Tittel: Svar med Sitat

augbjo skrev:
Hei - da er nok du den lykkelige kjøper av 1100 sport'en fra Haugesund Very Happy - Gratulerer - godt at den ble reddet fra en tilværelse utendørs en vinter til!


Så sant som det er sagt. Lykke til. Jeg har gjort en del arbeid på denne sykkelen og sier igjen gratulerer. Litt innsats og du får en pen sykkel!
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
kurtpet



Ble Medlem: 29 Aug 2007
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 03-09-2007 22:09    Tittel: lakking av motor Svar med Sitat

Takk for svar !
Med syregrunning mener dere bruk av Zinkromat som er en grunning for aluminium ?
Det er vel en aluminiumslegering (støp) som er brukt til motoren?
Blir toppene så varme at en må ha en spesiallakk ?Eller kan f.eks felglakk brukes?
Det er riktig som foreslått at jeg har overtatt en overvintrer i Haugesund.
Det må være et tøft klima på de traktene!
Nå har den begynt et liv på indre strøk av Nordland,nemlig i Saltdal kommune (Rognan).
_________________
kop
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 03-09-2007 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Tror nok at toppene kan få "rätt hyfsad" temperatur, så det bør være en varmebestandig lakk.

Når det gjelder klimaet i Haugesund, så er nok mengden salt og andre uhumskheter i nedbøren betydelig. - kanskje på nivå med England.
De som har sett aluminiumen på sykler som har fristet tilværelsen i england , forstår nytten av garage og hyppig bruk av vask og konserveringsmidler for å holde korrosjonen i sjakk.
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
IvarJ



Ble Medlem: 03 Sep 2007
Innlegg: 65

InnleggSkrevet: 04-09-2007 06:32    Tittel: Svar med Sitat

Dersom det er snakk om ventildekslene, blir de ikke så varme. Har selv lakkert dem med normal sprayboks-lakk. Ingen problemer med varmen. Smile
IvarJ
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 23-09-2007 12:08    Tittel: Re: lakking av motor Svar med Sitat

kurtpet skrev:
Takk for svar !
Med syregrunning mener dere bruk av Zinkromat som er en grunning for aluminium ?
Det er vel en aluminiumslegering (støp) som er brukt til motoren?
Blir toppene så varme at en må ha en spesiallakk ?Eller kan f.eks felglakk brukes?
Det er riktig som foreslått at jeg har overtatt en overvintrer i Haugesund.
Det må være et tøft klima på de traktene!
Nå har den begynt et liv på indre strøk av Nordland,nemlig i Saltdal kommune (Rognan).


Hei!
Har nettopp syregrunnet de gamle Egli-felgene som fulgte med V7-Sport'en jeg har kjøpt. Sandblåste først med fin sand, men dette burde helt sikkert vært glassblåst i stedet (hadde så kjapp&praktisk tilgang til sandblåsing). Overflaten på aliminiumen blir ganske åpen og "rå" etter sandblåsing, selv når sanda er fin.

Så nå har jeg oppdatert meg på syregrunning! Det er ikke det samme som å bruke Zinkromat. Syregrunning finner du nok ikke i butikken rundt hjørnet! Jeg lette i flere fargehandlere og bilrekvisita-butikker, men alle bak disken ble fjerne i blikket da jeg spurte. Ikke så hos Billakkspesialisten (St.Hanshaugen fargehandel) i Marcus Thranes gate 4 i Oslo. Der har de syregrunning i stor sprayboks på hylla for ca 200,- eller som 2-komponent for profesjonell bruk med sprøyte. Sprayboksen var MER enn rikelig for 2 felger. På varme deler som en motor må vel en form for varmebestandig lakk følge grunningen.

mvh
rolf j
96
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Birger M



Ble Medlem: 20 Jun 2007
Innlegg: 25
Bosted: Larkollen

InnleggSkrevet: 23-09-2007 14:31    Tittel: lakking av motor Svar med Sitat

Alternativ mulighet til sandblåsing er hydro-blåsing. Dvs en bruker vann i stedet for sand. Det gir en mye finere overflate og åpner derfor ikke opp porene i metallet i den grad en vil gjøre med sand/glass eller nøtteblåsning.
Jeg hadde rammen til min Le Mans til Askim MC som videresendte til et firma i Askim's området. Ta kontakt med Ole Johnny hos Askim MC, han har peiling på dette.
Bakdelen med dette er at du må demontere deksler/topper osv da det ellers vil trenge ulumskheter inn i alle krinker og kroker som vil være vanskelig å få rengjort, ellers.
Behandling etterpå med syrebehandling/grunning på aluminiumen vil avgjøre om resultatet skal bli bra.

Jeg kjøpte inn noe guffestoff fra Danmark som heter Alurens, men har ikke fått testet dette skikkelig ut enda.

U.J.Dyhr/Classicare.dk [dyhr.vef@post.tele.dk]

http://www.classicare.dk/html/alurens.htm

------------------------------------------------------------------
Tak for din bestilling.

Alurensen koster: - 25 % moms og - 4 stk. rabat : 128,- dkr. ialt, for 4 flasker a 500 ml.
Forsendelse til Norge: ( 3 kg ) 185,- dkr.
Ialt 313,- dkr.
Jeg sender til dig så snart din indbetaling er registreret.

Med venlig hilsen Jan Dyhr
ClassiCare.dk

Vet ikke om du får kjøpt dette i Norge.

Kan sende over ClassiCare sitt kontonr og IBAN code hvis ønskelig.

Lykke til med prosjektet.
_________________
Birger M
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group