Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
kurtpet
Ble Medlem: 29 Aug 2007 Innlegg: 47
|
Skrevet: 31-08-2007 10:42 Tittel: lakkering av motor |
|
|
Noen som vet hvilken grunning og motorlakk som kan benyttes på en 1100 sport ?95 mod.
Skal lakke, toppene der har det korrodert fra undersiden av lakken og flagnet av.
Trenger å få tak i fargekoden til den rødfarga som er brukt på sykkelen.Noen som vet hvor dette kan skaffes fra ? _________________ kop |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 31-08-2007 13:29 Tittel: |
|
|
Hei - da er nok du den lykkelige kjøper av 1100 sport'en fra Haugesund - Gratulerer - godt at den ble reddet fra en tilværelse utendørs en vinter til
Det er mulig at importøren kan hjelpe deg med fargekoder, alternativt at en av Escher, Teo Lamers eller andre Guzzi spesialister kan bistå deg med den rette fargekoden - se linkene på motoguzzi.no _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
rolf j
Ble Medlem: 16 Mar 2006 Innlegg: 380
|
Skrevet: 31-08-2007 14:26 Tittel: |
|
|
Ikke peiling på dette, men jeg hører at de som har greie på slikt sier at etter glassperleblåsing så må aluminium "syregrunnes" før lakkering.
Snakk med Arve Rye i klubben. Han kan!
mvh
rolf j
LM-3
V7-Sport |
|
Til Toppen |
|
|
rudger
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 69 Bosted: Hodalen
|
Skrevet: 31-08-2007 18:50 Tittel: |
|
|
Ser at Rolf utnevner meg til "en som kan" ang aluminium, glassblåsing og lakkering. Det jeg sier er at glassblåst aluminium som skal beholdes "naturell" MÅ impregneres før bruk. Det kan gjøres enkelt med en overspraying med en universalspray (verktøykasse på boks). Eller innsetting med f.eks. vaselinolje og påfølgende "baking" i mors stekeovn (eller et annet bedre egnet sted?) en halv times tid på 100- 120 gr. i begge tilfeller må overskytende vare tørkes av igjen før bruk. Denne prosessen gjøres for å lettere holde overflata ren og at svarte fingermerker ikke setter seg. Skal imidlertid overflata lakkeres, så bør den nok syregrunnes før en egnet topplakk legges på. En lakkering blir aldri penere enn etter et godt grunnarbeid........!
Arve........! _________________ Det e viktigar å ha med seg en god dagdrøm enn sakliste og møteinnkalling!! |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 31-08-2007 21:32 Tittel: |
|
|
Kom på at det finnes en egen webside for de som er hekta på Daytona og 1100 sport - her kan det nok være noen som kan bistå deg med fargekoder mm.
du finner den på ; http://daytonasite.free.fr/english/daytona_website.htm
lykke til _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Audun
Ble Medlem: 02 Feb 2006 Innlegg: 236 Bosted: Røldal
|
Skrevet: 03-09-2007 17:10 Tittel: |
|
|
augbjo skrev: | Hei - da er nok du den lykkelige kjøper av 1100 sport'en fra Haugesund - Gratulerer - godt at den ble reddet fra en tilværelse utendørs en vinter til! |
Så sant som det er sagt. Lykke til. Jeg har gjort en del arbeid på denne sykkelen og sier igjen gratulerer. Litt innsats og du får en pen sykkel! _________________ Bryt middelmådighetens tyrrani!! |
|
Til Toppen |
|
|
kurtpet
Ble Medlem: 29 Aug 2007 Innlegg: 47
|
Skrevet: 03-09-2007 22:09 Tittel: lakking av motor |
|
|
Takk for svar !
Med syregrunning mener dere bruk av Zinkromat som er en grunning for aluminium ?
Det er vel en aluminiumslegering (støp) som er brukt til motoren?
Blir toppene så varme at en må ha en spesiallakk ?Eller kan f.eks felglakk brukes?
Det er riktig som foreslått at jeg har overtatt en overvintrer i Haugesund.
Det må være et tøft klima på de traktene!
Nå har den begynt et liv på indre strøk av Nordland,nemlig i Saltdal kommune (Rognan). _________________ kop |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 03-09-2007 23:22 Tittel: |
|
|
Tror nok at toppene kan få "rätt hyfsad" temperatur, så det bør være en varmebestandig lakk.
Når det gjelder klimaet i Haugesund, så er nok mengden salt og andre uhumskheter i nedbøren betydelig. - kanskje på nivå med England.
De som har sett aluminiumen på sykler som har fristet tilværelsen i england , forstår nytten av garage og hyppig bruk av vask og konserveringsmidler for å holde korrosjonen i sjakk. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
IvarJ
Ble Medlem: 03 Sep 2007 Innlegg: 65
|
Skrevet: 04-09-2007 06:32 Tittel: |
|
|
Dersom det er snakk om ventildekslene, blir de ikke så varme. Har selv lakkert dem med normal sprayboks-lakk. Ingen problemer med varmen.
IvarJ |
|
Til Toppen |
|
|
rolf j
Ble Medlem: 16 Mar 2006 Innlegg: 380
|
Skrevet: 23-09-2007 12:08 Tittel: Re: lakking av motor |
|
|
kurtpet skrev: | Takk for svar !
Med syregrunning mener dere bruk av Zinkromat som er en grunning for aluminium ?
Det er vel en aluminiumslegering (støp) som er brukt til motoren?
Blir toppene så varme at en må ha en spesiallakk ?Eller kan f.eks felglakk brukes?
Det er riktig som foreslått at jeg har overtatt en overvintrer i Haugesund.
Det må være et tøft klima på de traktene!
Nå har den begynt et liv på indre strøk av Nordland,nemlig i Saltdal kommune (Rognan). |
Hei!
Har nettopp syregrunnet de gamle Egli-felgene som fulgte med V7-Sport'en jeg har kjøpt. Sandblåste først med fin sand, men dette burde helt sikkert vært glassblåst i stedet (hadde så kjapp&praktisk tilgang til sandblåsing). Overflaten på aliminiumen blir ganske åpen og "rå" etter sandblåsing, selv når sanda er fin.
Så nå har jeg oppdatert meg på syregrunning! Det er ikke det samme som å bruke Zinkromat. Syregrunning finner du nok ikke i butikken rundt hjørnet! Jeg lette i flere fargehandlere og bilrekvisita-butikker, men alle bak disken ble fjerne i blikket da jeg spurte. Ikke så hos Billakkspesialisten (St.Hanshaugen fargehandel) i Marcus Thranes gate 4 i Oslo. Der har de syregrunning i stor sprayboks på hylla for ca 200,- eller som 2-komponent for profesjonell bruk med sprøyte. Sprayboksen var MER enn rikelig for 2 felger. På varme deler som en motor må vel en form for varmebestandig lakk følge grunningen.
mvh
rolf j
96 |
|
Til Toppen |
|
|
Birger M
Ble Medlem: 20 Jun 2007 Innlegg: 25 Bosted: Larkollen
|
Skrevet: 23-09-2007 14:31 Tittel: lakking av motor |
|
|
Alternativ mulighet til sandblåsing er hydro-blåsing. Dvs en bruker vann i stedet for sand. Det gir en mye finere overflate og åpner derfor ikke opp porene i metallet i den grad en vil gjøre med sand/glass eller nøtteblåsning.
Jeg hadde rammen til min Le Mans til Askim MC som videresendte til et firma i Askim's området. Ta kontakt med Ole Johnny hos Askim MC, han har peiling på dette.
Bakdelen med dette er at du må demontere deksler/topper osv da det ellers vil trenge ulumskheter inn i alle krinker og kroker som vil være vanskelig å få rengjort, ellers.
Behandling etterpå med syrebehandling/grunning på aluminiumen vil avgjøre om resultatet skal bli bra.
Jeg kjøpte inn noe guffestoff fra Danmark som heter Alurens, men har ikke fått testet dette skikkelig ut enda.
U.J.Dyhr/Classicare.dk [dyhr.vef@post.tele.dk]
http://www.classicare.dk/html/alurens.htm
------------------------------------------------------------------
Tak for din bestilling.
Alurensen koster: - 25 % moms og - 4 stk. rabat : 128,- dkr. ialt, for 4 flasker a 500 ml.
Forsendelse til Norge: ( 3 kg ) 185,- dkr.
Ialt 313,- dkr.
Jeg sender til dig så snart din indbetaling er registreret.
Med venlig hilsen Jan Dyhr
ClassiCare.dk
Vet ikke om du får kjøpt dette i Norge.
Kan sende over ClassiCare sitt kontonr og IBAN code hvis ønskelig.
Lykke til med prosjektet. _________________ Birger M |
|
Til Toppen |
|
|
|