www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hvor mye gaffelolje skal jeg fylle på?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
johnhagen



Ble Medlem: 22 Mar 2006
Innlegg: 7
Bosted: Øvre Eiker

InnleggSkrevet: 12-07-2006 07:19    Tittel: Hvor mye gaffelolje skal jeg fylle på? Svar med Sitat

Noen som vet det?
Har en T5 med 35mm gaffel og luftfylling på toppen.
Jeg har ikke klart å finne noe dokumentasjon på akkurat den gaffelen, så jeg håper noen her på forumet kan hjelpe Confused
_________________
I knew it all the time....I just didn`t think of it before.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 12-07-2006 09:17    Tittel: Svar med Sitat

Kanskje noen har mere presis informasjon enn meg her. Du må dobbeltsjekke litt her, men såvidt jeg vet har denne modellen cirka samme gaffel som min egen lm3, dvs med separate støtdemperinnsatser som er skrudd ned i gaffelrøret ovenfra. Luftfyllingen på toppen er et system med en liten gummiblære som sitter helt øverst inne i støtdemperinnsatsen, du ser den noemalt ikke medmindre du plukker selve støtdemperen fra hverandre, noe som normalt aldri gjøres. Helt ubrukelig system med altfor lite luftvolum, fungerer i beste fall som et "anti-bunne" system. Fordi støtdemperne er separate innsatser, har oljen i gaffelen funksjon kun som smøring, altså det er ikke en kritisk mengde som påvirker gaffelens funksjon på annen måte. Ifølge min instruksjonsbok for lm3 skal det være 60 ml inni hvert bein.

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
johnhagen



Ble Medlem: 22 Mar 2006
Innlegg: 7
Bosted: Øvre Eiker

InnleggSkrevet: 12-07-2006 11:11    Tittel: Svar med Sitat

Enig i at systemet ikke er optimalt. Men takk likevel!
Jeg ser at guzzier flest skal ha lite olje i forhold til andre merker. Alle rep-håndbøker jeg har vært borte i så langt har operert med 60-90ml.
_________________
I knew it all the time....I just didn`t think of it before.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
johnhagen



Ble Medlem: 22 Mar 2006
Innlegg: 7
Bosted: Øvre Eiker

InnleggSkrevet: 20-07-2006 08:46    Tittel: Svar med Sitat

Et lite oppfølgingsspørsmål:
Når jeg fylle på olje, blir den liggende på toppen i det ene beinet, mens den renner ned i det andre. Jeg er ikke sikker på hva som er riktig. I forhold til at demper-enheten i toppen av beinet, skulle man tro at oljen skulle være der også. Men hvorfor er det da tappeplugg nederst på beinet?

Noen som kan gi meg en forståelig forklaring?
_________________
I knew it all the time....I just didn`t think of it before.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 20-07-2006 10:06    Tittel: Svar med Sitat

Gaffelbeina er helt separarte. Den lille plastslangen fra det ene til det andre går bare fra den ene gummiblæra (inni støtdemperen) til den andre som en del av dette håpløse luftdemepessyetemet som står der originalt. Når du fyller olje på det ene beinet må du "snike"forbi støtdemperen og innerveggen på gaffelrøret etter å ha løsnet støtdemeperen. Oljen renner da ned forbi støtdemperen og legger seg nede i fjærsystemet hjvor den smører det hele. Likeså med det andre beinet. Pluggen nederst er til å tappe av gammel olje før du fyller ny olje, den bør jo skiftes av og til. Blir temmelig skitten etter en tid og sliter sikkert ekstra på simmerringene hvis du ikke skifter.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
johnhagen



Ble Medlem: 22 Mar 2006
Innlegg: 7
Bosted: Øvre Eiker

InnleggSkrevet: 20-07-2006 17:05    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har altså gjort feil, og forsøkt å helle olje på demperen i stedet for i beinet. Siden den rant gjennom på den ene siden, betyr det da at demperen er ødelagt?
_________________
I knew it all the time....I just didn`t think of it before.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 21-07-2006 19:58    Tittel: Svar med Sitat

Jeg skjønner ikke helt hvordan du har fått fylt på selve demperen, da må du ha tatt den helt ut av gaffelbeinet og plukket den fra hverandre. Jeg vet om en kar som gjorde dette i et forsøk på å renovere en gammel demper, men dette har ihverfall ikke jeg erfaring med og det er en helt uvanlig operasjon. Når du skrur løs demperen på toppen av gaffelbeinet så skal oljen fylles i den trange glipen mellom demper og rør, og som tidligere nevnt er dette olje med funksjon kun for smøring av fjærsystemet under demperen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
johnhagen



Ble Medlem: 22 Mar 2006
Innlegg: 7
Bosted: Øvre Eiker

InnleggSkrevet: 22-07-2006 14:07    Tittel: Svar med Sitat

Takk for tilbakemelding!
På gaffelbeinet mitt går det an å skru av pluggen som luftenippelen sitter på. Den har jeg tatt av og forsøkt å fylle på....og det skjønner jeg nå er feil.
Men er demperen ødelagt hvis oljen renne gjennom? Som tidligere nevnt, ble oljen liggene på den ene siden, mens den rant gjennom på den andre.
Jeg trenger å få bekreftet om jeg trenger ny(e) demper(e). Hadde vært fint å få ting på plass før høsttreffet.

John
_________________
I knew it all the time....I just didn`t think of it before.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 22-07-2006 15:03    Tittel: Svar med Sitat

Vet ikke. men hvis oljen renner rett gjennom så høres jo det ikke særlig lovende ut. Hvis oljen IKKE renner tvers gjennom så kan jo demepern likevel være shot. Den beste måten er å skru den løs og se om den gir motstand som en "sykkelpumpe" eller som en ok støtdemper skal gjøre. Hvis den har stått i sykkelen siden den var ny så ville det være veldig rart om den har overlevd. Mine originale dempere, som jeg tror er nesten identiske med dine, holdt i hvertfall ikke lenge! Nye dempere er vel egentlig ikke noe å spekulere særlig over hvis du er i tvil om tilstanden? Normalt vedlikehold på alle kjøretøyer og viktige sikkerhets-deler.

Når du kjøper nye så er Bitubo og FAC to fabrikater som lager dempere som passer, som er vanlig brukt blant Guzzisti og kjente for å være ok. FAC kan skryte av å ha gass- eller luftpåfylling, men på våre gafler fungerer ikke dette fordi trykket bare vil forsvinne ut gjennom simmerringene vi et hull i gafelrøret. Ellers er jo FAC kjent for å være bra greier såvidt jeg vet. Selv kjøpte jeg Bitubo og har vært ok fornøyd, uten at jeg kan si at jeg har sammenlignet og sjekket ut noe om hvilke som er best. Jeg hører aldri noe godt om originale dempere, og jeg tror ikke de er spesielt billige heller, hvis de da er å få tak i.

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
johnhagen



Ble Medlem: 22 Mar 2006
Innlegg: 7
Bosted: Øvre Eiker

InnleggSkrevet: 22-07-2006 21:07    Tittel: Svar med Sitat

Takk skal du ha!
Da blir det nok et par nye dempere tenker jeg.... Smile
_________________
I knew it all the time....I just didn`t think of it before.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group