Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
trollungen
Ble Medlem: 16 Sep 2008 Innlegg: 71 Bosted: Hamar
|
Skrevet: 05-11-2009 22:49 Tittel: Progressive fjærer |
|
|
Lurte på om noen har noen erfaring med progressive fjærer i gaffelen. Har hatt et par ubehagelige bånning langs med de hullete norske veier. Har hørt ifra noen om at det kan bli for stivt.? Jeg vil gjerne høre fra noen som har noe erfaringer med dette. |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 05-11-2009 23:20 Tittel: |
|
|
Ja, absolutt. Har selv god erfaring med å bytte ut de gamle originalfjærene. På en landeveissykkel kan last og underlag variere mye og da vil progressive fjærer være riktig.
Avanserte ræsere sverger til lineære fjærer men de har et smalt arbeidsområde.
Mvh
Lars W
157 |
|
Til Toppen |
|
|
IvarJ
Ble Medlem: 03 Sep 2007 Innlegg: 65
|
Skrevet: 06-11-2009 07:36 Tittel: |
|
|
Både fjærer og demping kan hindre at gaffelen går "i bunn". Har du original Guzzi-gaffel? De har jo utskiftbar demper. Da kan det hjelpe både med nye (evt. hardere) dempere og hardere fjærer. Jeg hadde en konvensjonell gaffel (Marzocchi M1R) på min LM. Der kjøpte jeg progressive fjærer. Men på en slik gaffel er det god hjelp i å bruke gaffelolje med høyere viskositet, og/eller mer olje enn foreskrevet i hvert gaffelbein.
Fjæring og demping er interessante greier, og her vil du nok finne mange meninger. Du kan f.eks. lese litt på denne siden:
http://www.roadracers.co.uk/suspension.htm#shocks |
|
Til Toppen |
|
|
trollungen
Ble Medlem: 16 Sep 2008 Innlegg: 71 Bosted: Hamar
|
Skrevet: 06-11-2009 09:32 Tittel: |
|
|
Takk for tipset. Som sagt har jeg en lm 5 90 mod med justering av dempinga. Skrur jeg på den så blir den stivere men da blir den også mye senere retur på den og da synes jeg at en mister noe av vegbanefølelsen med tregere retur |
|
Til Toppen |
|
|
IvarJ
Ble Medlem: 03 Sep 2007 Innlegg: 65
|
Skrevet: 06-11-2009 18:31 Tittel: |
|
|
Et tips til: På den gaffelen tror jeg det ligger ei hylse oppå fjæra. Da kan du lage en ekstra ring på en centimeter eller to og legge oppå. Evt. kan du lage ny hylse som er en centimeter eller to høyere enn originalen. Da får du strammet opp fjæringa. Du må prøve deg fram til rett dimensjon på ring/hylse. Samtidig må du nok stramme opp returdempinga litt, ellers blir framhjulet "sprettball". Tilgang til en dreiebenk gjør underverker, da kan du dreie i aluminium eller "pum" hardplast. Men du finner kanskje på andre løsninger? Lykke til!
NB! Dette er en enkel og billig måte å få hardere fjæring på. Stivere/progressive fjærer er nok bedre. Men det er jo kjekt å trikse litt selv også |
|
Til Toppen |
|
|
Velocette
Ble Medlem: 28 Jan 2006 Innlegg: 20 Bosted: A. Agder
|
Skrevet: 15-11-2009 09:11 Tittel: Progressive fjærer |
|
|
Progressive fjærer gir ofte bedre komfort ved normal kjøring, men ved mer aktiv kjøring når fjærene må jobbe hardere får man en fastere fjæring. Med andre ord så får du en behageligere reise ved fin kjøring, men også en mer sporty framgaffel ved kvass kjøring. _________________ Thtuxton
Tempo Taifun: 125/175 - BSA: 650 - BMW: R75/5 - R90/6 - Honda: 750F2 -Yamaha: XS1100 - SR500 - SRX6 - Moto Guzzi: V65 - BMW: R80ST - BMWK75RT - Ducati Multistrada - Aprilia Caponord |
|
Til Toppen |
|
|
Martin
Ble Medlem: 18 Apr 2006 Innlegg: 54
|
Skrevet: 16-11-2009 12:42 Tittel: Wilbers |
|
|
Har progressive fjærer fra Wilbers i gaffelene og er meget fornøyd. Handlingen ble forandret til mer forutsigbar og enklere å holde sporet i svingene. Tydelig endring. Rimelig var det også. |
|
Til Toppen |
|
|
|