www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Gode tider på Våler

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 20-06-2007 07:39    Tittel: Gode tider på Våler Svar med Sitat

Takk til førerne, som sørget for at vi 'hangarounds' fikk en kjempehelg på Våler i helga! Trivelig med 6 Guzzier i 'Guzzi-depoted', pluss en BMW og en Ducati i samme gjengen, og flotte prestasjoner på banen. Eskil kjørte sterke rundetider i den tøffe Formula-klassen og Knut og Line kom på pallen!

Se resultatene:

http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=218796

Jeg hadde ikke sett et Classic racing løp før, og dette ga mersmak!

Håper noen har bilder og skrivekløe om arrangementet til neste Bicilindrica.

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 21-06-2007 17:10    Tittel: Våler 2007 Svar med Sitat

Skal se hva jeg får til Rolf. Har masse bilder og noen kuule fartsbilder da jeg "jobbet" på startplata lørdagen.

Husk at det er classic racing i Mo i Rana siste helgen i juni også ... kanskje litt langt for mange, men absolut verdt turen - MASSE god racing og mye moro Very Happy
Regner med at Knut (Holte), Lasse (Andersen), Eskil (Tin) og Erik (Joner) stiller der også ...

Vil dere se en "veteran-Guzzi" in action, kan du også gå inn på www.sportmedia.no og søke i fotoarkivet på "Debutantkurs". Der har de lagt ut noen fartsbilder av meg og min kjære Tuzzi - moro Laughing

Andreas (og Tuzzi)
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 21-06-2007 22:45    Tittel: Svar med Sitat

Hvem arrangerte debutantkurset, Andreas? Og hvordan greide du å komme gjennom støy-testingen på Rudskogen? Guzzien din låter sikkert omtrent som Guzzien min, og alt jeg leser om støymålinger på Rudskogen kan jo få enhver til å gi opp alt som heter banekjøring. Noen klubber truer til og med med bøter på banedager hvis det slippes ut mere enn en fjert under kjøring. Sad
Tester de virkelig, eller er det noe de bare truer med så japsefolka skal kvitte seg med carbonpotttene sine før de kommer? Eller har de kanskje sympati og en aning fortjent respekt for ærverdige, eldre motorsykler?

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 22-06-2007 12:52    Tittel: Svar med Sitat

Hvem arrangerte debutantkurset, Andreas?
Det arrangeres tre debutantkurs hvert år, både på Rudskogen, Vålerbanen og på Arctic Circle Raceway.
Borg MC arrangerer debutantkurs på Rudskogen i slutten av april, Solør MC klubb på Vålerbanen tidlig i mai og siste kurset går på Arctic Circle Raceway rundt 17. mai.

Jeg tok (som du sikkert så) kurset på Rudskogen i år, Arne Kalsveen (startnr. 50 - den strøkne LeMans I'ern) tok kurset to uker etter meg, på Vålerbanen ...
Kurset koster 3.400,- alt inkludert og varer tre hele dager, absolutt verdt pengene (!)

Og hvordan greide du å komme gjennom støy-testingen på Rudskogen? Guzzien din låter sikkert omtrent som Guzzien min, og alt jeg leser om støymålinger på Rudskogen kan jo få enhver til å gi opp alt som heter banekjøring. Noen klubber truer til og med med bøter på banedager hvis det slippes ut mere enn en fjert under kjøring. Sad
Tester de virkelig, eller er det noe de bare truer med så japsefolka skal kvitte seg med carbonpotttene sine før de kommer? Eller har de kanskje sympati og en aning fortjent respekt for ærverdige, eldre motorsykler?



Dette gikk overraskende greit, men jeg ble målt nøye, og jeg ble målt to ganger på to forskjellige turtall før de slapp meg utpå. Offisiellt støytall på pottene mine er nå 102 dB, akkurat på grensa Very Happy
De er faktisk veldig strenge på det med støy, for det finnes mange "støynisser" der ute som klager for ingenting. Rudskogen må stenges dersom de slipper utpå noen som støyer over kravet og noen skulle klage ...

Støy er jo en relativ greie, og det er visse frekvenser som kanskje låter mer enn andre, men som ikke nødvendigvis er høyere målt i dB. Det er åpenbart mer "lydtrykk" i Tuzzi enn i en japseracer, men det kan fortsatt være høyere dB fra en sint rekkefirer med Akropovic-anlegg.

Til opplysning: Alle med "gamle" mc'er gikk gjennom støytesten på Rudskogen, men tre japseracere fikk startnekt og måtte reise hjem (!)
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 22-06-2007 13:28    Tittel: Svar med Sitat

Takker så mye for info, Andreas. Dette virker fristende for neste år! Så får jeg håpe de støre bøttene av Lafranconi Competizione, som utenpå er kopi av orignale for lm3, demper nok til at det ikke stopper pga støy.

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
anders



Ble Medlem: 09 Aug 2006
Innlegg: 48
Bosted: Sør for Kongsberg

InnleggSkrevet: 25-06-2007 00:35    Tittel: Svar med Sitat

Dette med støy er, som dere påpeker, av og til et problem.
I leiekontrakten fra Rudskogen står det spesifikt at alle sykler skal ha originalt eksosanlegg dersom det kjøres etter veitrafikkloven. Dette er i praksis alle arrangementer som ikke er RR trening eller løp.

Når det gjelder RR, skal man måle i henhold til RR reglementet. Målemetoden for RR er (i følge boka) avhengig av slaglengden, det skal måles med en gjennomsnittlig stempelhastighet på 11m/s for firetaktere. Dette er det noen (f.eks Full Kontroll) som velger å overse, de måler etter faste tabeller for turtall i forhold til slagvolum og antall sylindre. Dette betyr i praksis at gamle motorer med langt slag blir skadelidende, da de må måles på høyere turtall enn det som gir 11m/s. Dette skjer neppe i classic racing, da mange sykler i så fall ville få trøbbel. At det heller ikke skjer på debutantkurs, er bra å høre.

Hvis du synes at 3400kr for et debutantkurs er vel anvendte penger, kan jeg trygt anbefale en sesong med Full kontroll hobbyracing. Dette koster ca det dobbelte, men er også mye mer lærerikt, ikke minst pga mye mer kjøring, spredt utover i tid.

Anders
som var påmeldt på Våler, men som ikke fikk Bimotaen klar i tide...
PS. Jeg arrangerer banedag på Rudskogen 10.8, for gatesykler.
_________________
Hilsen Anders
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 26-06-2007 14:51    Tittel: Svar med Sitat

Dette betyr i praksis at gamle motorer med langt slag blir skadelidende, da de må måles på høyere turtall enn det som gir 11m/s. Dette skjer neppe i classic racing, da mange sykler i så fall ville få trøbbel. At det heller ikke skjer på debutantkurs, er bra å høre.

Liten korrigering Anders - lengre slag gir høyere stempelhastighet v/ samme turtall. Dermed testes classic-racere etter regelen om 11m/s stempelhastighet de også. For Guzzi'n min ble det noe sånt som 4.480 rpm. De gamle ensylindrede 500-racerne testes på drøye 3.000 rpm - med 11 m/s stempelhastighet ... Wink

Hvis du synes at 3400kr for et debutantkurs er vel anvendte penger, kan jeg trygt anbefale en sesong med Full kontroll hobbyracing. Dette koster ca det dobbelte, men er også mye mer lærerikt, ikke minst pga mye mer kjøring, spredt utover i tid.

Siden debutantkurset gir meg lisens, er det absolutt vel anvendte penger. Dermed kan jeg delta på alle treninger jeg gidder, og alle løp jeg har lisens for. (som medlem i Borg MC kan jeg trene hver onsdag kveld fra 5 til 9, og jeg kan, hvis jeg gidder, dra til Vålerbanen tirsdager/ torsdager).
Dette blir vel så mye for pengene som hobbyracing, og som lisensiert fører er du med i cup'ene når du kjører og sanker poeng til f.eks. å oppgraderes til A-fører ...

Anders
som var påmeldt på Våler, men som ikke fikk Bimotaen klar i tide...
PS. Jeg arrangerer banedag på Rudskogen 10.8, for gatesykler.


Få Bimota'n ut på banen Anders, og vis alle med japsedritere at italosykler kan bite fra seg de også Wink
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group