www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Bensinkraner

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Terje Wermundsen



Ble Medlem: 30 Jul 2007
Innlegg: 7
Bosted: BERGEN

InnleggSkrevet: 30-07-2007 15:03    Tittel: Bensinkraner Svar med Sitat

Har nettopp kjøpt meg en V65 86 mod. Den er importert fra DK. Sykkelen har to bensinkraner, og en "veteran" av Guzzi sier at jeg ikke må stenge kranene da de lett irrer innvendig og dermed ikke slipper bensin gjennom. Men i og med at jeg har to kraner med bare "on" og "off" antar jeg at den ene er hovedkranen, og den andre er til reserven (de står på hver sin side med en liten høydeforskjell), hva gjør jeg da? Kan jo ikke kjøre med begge åpen hele tiden vell? Da aner jeg jo ikke når sykkelen går tom for bensin før den er helt tom.......... Noen som vet bedre en "min" veteran bekjent?
_________________
Terje Wermundsen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 30-07-2007 15:35    Tittel: Svar med Sitat

Min erfaring er at kranene på Guzzier ikke er forskjellige fra de fleste andre: Kanskje med unntak av langvarig lagring er det ikke noe i veien for å bruke dem. Tvert imot, hvis de blir stående i én stilling over lang tid kan de bli trege å vri på.
I og med at kranene dine bare har to stillinger (originalt hadde de også reserve) kan det jo tenkes at tidligere eier har modifisert slangene også.
Originalt er slangene fra disse kranene forbundet i et kryss under tanken. Hvis dette krysset er der trenger du ikke å åpne mer enn en kran når du kjører. Den andre kan brukes som en reservekran, ja, men jeg er usikker på hvor langt du kommer på den bensinen. Ta med ekstra kanne og finn ut!

Forøvrig er det (originalt) filtre på kranene, oppe i tanken. Disse kan gå tett hvis det er mye grums i tanken.

Lykke til!
Lars A
157
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Terje Wermundsen



Ble Medlem: 30 Jul 2007
Innlegg: 7
Bosted: BERGEN

InnleggSkrevet: 30-07-2007 20:26    Tittel: Svar med Sitat

At langvarig lagring kan gi trege kraner er jeg klar over. Dette er noe som også kan forekomme når en bruker sykkelen hele året. Dette har jeg løst med litt 556 samt litt rikkling med kranen. Dette er en krane som er i flittig bruk - gammel vane etter mopeder med bensinlekasjer. (har en ATV 250 som jeg har brukt i fire år)
Slangene er forbundet i kryss under tanken. Det eneste som gjennstår er å finne ut om jeg har tippet riktig kran som reserve, men med en reservetank i toppkufferten skal nok det gå bra å finne ut av.
_________________
Terje Wermundsen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Targa750



Ble Medlem: 08 Mar 2006
Innlegg: 8
Bosted: Gran

InnleggSkrevet: 01-08-2007 10:59    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan kommer man til for reingjøring av filtrene i tanken? Skru ut kranene?

Mvh Gudbrand
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 05-08-2007 00:19    Tittel: Svar med Sitat

Du bare skrur ut kranene. På Elins V65 SP fra 1983 var det reserve på begge kranene, men det kan være at kanalene er grodd igjen av skitt. Jeg er litt usikker på hvordan dine er, men f.eks. Le Mans fra '86 har kraner med både reserve og normal. Inne i kranene er det to kanaler. Den ene er til reserven, den andre til vanlig åpning. På den vanlige står det et lite plastrør. Når bensinnivået går under rørtoppen, skifter man til reserve. Filteret er en sil som sitter utenpå røret/kanalene. Du vil bli overrasket over hvor mye dritt som samler seg i en bensintank i årenes løp Shocked Mitt råd er å bruke begge kranene, selv om sykkelen nok får det den trenger til normalkjøring om du bare bruker en av dem. (Jeg forutsetter nå at du har orginalkraner og slangekryss som forbinder dem.) Det er også nyttig å kjøre på reserven en gang i blandt for å holde systemet åpent. Å lukke kranene når sykkelen er parkert er vel et av mange gode råd som få bryr seg om, men det kan spare mange ergelser om en flottør henger seg opp. Uansett vil daglig bruk føre til at de holder seg i trim.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group