www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Teknisk utvikling av Guzzi-motorer - Zink-innhold - Olje....

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 22-10-2008 21:59    Tittel: Teknisk utvikling av Guzzi-motorer - Zink-innhold - Olje.... Svar med Sitat

Jeg ønsker IKKE å starte noen ny olje-tråd her Wink

så jeg stiller følgende spørsmål:

Er det noen grunnleggende teknisk forandring på en gammel motor (rundsylindertype, 60/70-tall) og en 2008-motor som skulle tilsi at den siste trengte mindre innhold av smøremilder (Zink) i oljen for smøring av kamaksel og ventilmekanisme?
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 30-10-2008 14:41    Tittel: Motorforskjeller/ zink Svar med Sitat

Hola Frank.

Jeg skulle ikke tro at det var noen forskjell på legeringer på veiv, eller på all aluminiumen for den saks skyld, og da skal vel behovet for evt. tilsats av zink (noe jeg som motoringeniør aldri har hørt om) være like påkrevet/ ikke påkrevet.

Uansett (og jeg vil heller ikke starte noen ny tråd om olje Wink ) vil nye delsyntetiske eller helsyntetiske oljer tilfredsstille de kravene som ble satt fra Guzzi for 30-40 år siden ganger 5, så en "ny" olje vil sannsynligvis bare gjøre godt bedre - med eller uten zink Laughing

Etter at Guzzi gikk over til nicasilbelegg, er vel eneste motortekniske endringen (bortsett fra firkantsylindre) at ventilbroa ble støpt i aluminium ...
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reidar Dreng



Ble Medlem: 12 Jan 2011
Innlegg: 20
Bosted: Sandefjord

InnleggSkrevet: 27-02-2011 23:10    Tittel: sink Svar med Sitat

Hei.

Som ny bruker av forumet vil jeg først takke for et nyttig oppslagsverk for en fersk Guzzi eier. Har fått svar på mange spørsmål ved å lese her. Olje er et tema som er diskutert mye, og hva som er best har ikke jeg noen formening om. En ting er det i vært fall ingen tvil om. Motorer med lavtliggende kamaksel og støtstenger har de seneste årene hat stor slitasje på kamaksler. Et raskt googlesøk bekrefter dette.
(Moderne motorer med overliggende kammer sliter også med dette selv om fabrikatene ofte ikke vil innrømme det.)
Kan ikke finne noe om dette på forumet så det er kanskje ikke så stort problem på Moto Guzzi. Er vel heller ikke det letteste å oppdage da effekten gradvis forsvinner.
Prøver derfor med noen linjer angående mulig årsak.

De siste årene har mengden sink og fosfor i oljer blitt redusert /fjernet. Dette fordi miljøet og ikke minst katalysatorer i moderne biler ikke er så glad i dette. Det er derimot eldre motorer med lavtliggende kamaksel og støtstenger. Disse var jo konstruert for å bruke olje med sink og fosfor tilsetninger. Sink danner et tynt molekylbelegg på lagerbaner, som hjelper til å beskyte når oljefilmen ikke bærer lenger. Friksjonsflaten mellom knast-toppen og løfter er minimal og er sannsynligvis det punktet som har størst trykk pr.mm² i våre motorer. (Hvis en ikke har byttet ut kam-kjede med drev)
På motorer med 2 ventiler pr. syl. er ventilene forholdsvis store og tunge i forhold til motorer med overliggende kammer og 4 ventiler pr. syl. Det må da sterkere ventilfjærer til for å lukke ventilen. I tillegg skal løfterne også bevege støtstenger og vippearmer.
Smøring av kam-knastene er også ofte smurt av returoljen fra toppene, mens lagerbaner er trykkstyrt. Har ikke hatt opp noen Guzzi motor men regner med at smøring av ”knastene” er sånn her også. Startet min LM 1000 for noen dager siden uten ventildeksel og lot den gå litt på lav tomgang. Det kom ikke mengder med olje opp dit da. Med tanke på at oljen på kammen for lengst har rent ned i bunnpannen er det kanskje nok en grunn til beholde de anbefalte 1200 o/min. på tomgang (som jeg leste om på et annet sted i forumet.)

Kan være noe å tenke på ved neste oljeskift at oljen som fylles på motoren har sink tilsetninger (ZDDP).
Har ikke satt meg inn i hvilke oljer som har dette men vet at Agip Racing 4T 10W-60 og Motul 7100 10W-60 er anbefalt av Moto Guzzi, så jeg regner med at disse bør fungere.
Alternativt kan man kjøpe en ZDDP tilsettings som blandes i oljen.
_________________
Reidar D
85- Le mans 1000
83- V65 SP

Vi kjører vel italiensk på 4 også? 98- Lancia kappa, 09-Delta
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
TINTIN



Ble Medlem: 20 Mai 2008
Innlegg: 6

InnleggSkrevet: 09-03-2011 21:15    Tittel: Svar med Sitat

Støtter alt som er sagt over.

Vil bare tilføye at problematisk olje kan være olje etter den nye API SM standard, mens de eldre standardene API SH/SJ er
OK og sannsynligvis også den noe nyere API SL. Dessuten skal den europeiske standard ACEA A3/B3 også være bedre i forhold til kam problemet enn API SM. (jfr denne siden: http://www.lnengineering.com/oil.html) Når dette er sagt vil god syntetisk olje uansett være bedre enn en billig mineralsk fordi oljefilmen i seg selv er sterkere og dermed ikke i samme grad er avhengig av ZDDP tilsatsene. Agip Racing 4T 10W-60 er anbefalt av Guzzi til deres nye modeller og bør også fungere ypperlig i alle eldre Guzzier. Forøvrig kan jeg opplyse at GULF har en tilsvarende klassifisert olje som heter GULF RACING SAE 10W-60. (Ny sponsor i år...)

Oisann, nå ble det visst en oljetråd likevel......
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 12-04-2017 19:06    Tittel: Svar med Sitat

TINTIN skrev:
Støtter alt som er sagt over.

Vil bare tilføye at problematisk olje kan være olje etter den nye API SM standard, mens de eldre standardene API SH/SJ er
OK og sannsynligvis også den noe nyere API SL. Dessuten skal den europeiske standard ACEA A3/B3 også være bedre i forhold til kam problemet enn API SM. (jfr denne siden: http://www.lnengineering.com/oil.html) Når dette er sagt vil god syntetisk olje uansett være bedre enn en billig mineralsk fordi oljefilmen i seg selv er sterkere og dermed ikke i samme grad er avhengig av ZDDP tilsatsene. Agip Racing 4T 10W-60 er anbefalt av Guzzi til deres nye modeller og bør også fungere ypperlig i alle eldre Guzzier. Forøvrig kan jeg opplyse at GULF har en tilsvarende klassifisert olje som heter GULF RACING SAE 10W-60. (Ny sponsor i år...)

Oisann, nå ble det visst en oljetråd likevel......

Sarpsborg motor, selger en olje med extra sink og fosfor innhold.
DynoCat mineral, 10-40w og 20/50w. Men, som nevnt over er vel moderne synt olje bedre?
Har brukt den på min gamle Am-car og er fornøyd.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group