www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Klutsj-'issue' 1100 Sport

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:01    Tittel: Klutsj-'issue' 1100 Sport Svar med Sitat

Har nå satt en 1100-Sport motor i Quotaen, med tilhørende klutsj, men med forgassere og SH-tenning.
Symptomet er at klutsjen ikke frier helt ut. Ved justering av diverse kan jeg få den til å frie helt ut, men da på bekostning av dødgangen som er nødvendig av hensyn til trustelageret.
Etter masse hjernearbeid er det to mulige årsaker: Enten at klutsjhendelen ikke produserer nok vandring eller at klutsjstanga bøyer seg.

Etter visuell inspeksjon, måling og sjekking av delenr (hos SD) ser det ut til at innmaten i klutsjen er identisk med vanlig Tonti-klutsj, bortsett fra svinghjulet med 10 fjærer istedet for 8. Trykkstanga hos 1100 Sport er også den samme som vanlig Tonti. Sport 1100 og Daytona har egne klutsjhåndtak, finner ikke noe data på disse.

Har forumets orakel noe innspill eller forslag? Mitt neste grep vil bli å montére et standard alu-svinghjul med standard innmat. Hva kan gå galt???
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Har vært borti at det finnes trykkstenger med forskjellige lengder. Vi snakker om millimeter-forskjeller.

Snakk med Eigil om dette. Han har erfaringer.

Alternativt kan du sette inn en liten kule i nedre trykkstempel - for å forlenge den stanga du har.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:48    Tittel: Svar med Sitat

OK, takk for tips. Skal måle og sammenligne.
Har hørt svaret før, men husker ikke: Kan trykkstanga dras ut forover uten at de gummitetningene som er tredd på 'forsvinner'? Eller er det bakover som gjelder?
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:53    Tittel: Svar med Sitat

Prinsipielt må trykkstanga dras ut framover for at de 2 tette konene ikke skal forlate plassen sin.

Men det går også bra å trekke stanga ut bakover. Dersom begge tette-dingsene sitter på stanga - putter du bare hele saken inn igjen når du har byttet stang eller utført andre operasjoner.

Jeg har bakre trykkstempel forberedt for 2 O-ringer dersom dette kan hjelpe deg. Trykkstempelet er da bittelitt lengre enn det originale for 1 O-ring.

Easy fix.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:55    Tittel: Svar med Sitat

Dersom du brukte NYE clutchplater, er antagelig tykkelsen på disse noe større enn original-stanga liker.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 13-04-2017 11:42    Tittel: Svar med Sitat

Hmmm, skjønner egentlig ikke at variasjoner av lengden på trykkstanga og tykkelsen på klutsjplatene har betydning, så lenge det er innafor hva som kan kompenseres med justéringsskruen på armen bak på kassa?
Mekketid nå, kanskje jeg får noen svar. Har jo en annen girkasse å sammenligne med Wink
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 11:49    Tittel: Svar med Sitat

dersom clutchplatene er i tykkeste laget (nye), vil trykkplata havne lenger fram mot motoren.

Trykkstanga skal bevege trykkplata videre framover slik at friksjonen opphører.

Tykke plater kan kreve lengre trykkstang. Vi snakker om millimeter-forskjeller.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 11:53    Tittel: Svar med Sitat

Glemte å nevne at justeringsskruen på clutch-armen skal ivareta små endringer.

Det viktige er at når clutplatene er i funksjon - så må trykket mot thrustelageret opphøre.

Har du montert thrustelageret riktig?
I gamle dager besto thrustelageret av 1 rullelagerplate + 2 skiver.
I nyere tid består thrustelageret av 1 kombinasjonsplate med ruller + 1 skive.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 13-04-2017 13:31    Tittel: Svar med Sitat

Trustelageret er montért av 'RH Mekaniske' så jeg regner med at det er i orden...Smile
Trykkstanga er 245 millimeter. Har sammenlignet med to andre som er +/- en mm.
Klutsjen er demontert, målt og sammenlignet med andre tilfeldig befintlige deler. Montért på igjen. Montérte på racer-girkassa (som har late dager for tiden...) og erfarte det samme: Klutsjhåndtaket produserer ikke nok vandring, som tidligere beskrevet. Absolutt minimum vandring på klutsjarmen er i overkant av 13 mm, målt på wiren. Litt plundrete å måle med kun to hender, så målet er kanskje ikke helt 100.
Lurer fært på hva jeg har oversett......
Neste øvelse blir å montére nevnte alu-klutsj. Blir spennende...
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 13:53    Tittel: Svar med Sitat

De trykkstengene jeg har måler også 245mm.

Aluclutch - da mener du vel alu-svinghjul. Vær da klar over at bunntykkelsen på noen alu-svinghjul er tykkere enn standard svinghjul i stål. For å bruke standard 245 trykkstang, må du bruke ei pressplate som sitter i senter på svinghjulet - som er noe dypere.

Ring meg dersom du trenger bedre forklaring.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 13-04-2017 14:03    Tittel: Svar med Sitat

Ja, alu-svinghjul er den presise beskrivelsen. Det fulgte med en egen pressplate som skal brukes ja. Har en gang greid å montere alu-svinghjul med den originale pressplata. Det ble ikke mye klutsjing da, nei! Laughing
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 15-04-2017 18:33    Tittel: Svar med Sitat

Da er mysteriet løst.
Eller egentlig ikke, men årsaken er lokalisert. Det er Sport-kløtsjen som krever lengre vandring på trykkstanga. Det er ingenting ved konstruksjonen som skulle antydet noe slikt, men sånn er det bare.
Montérte standard-kløtsjen (med alu-svinghjul) og hekta på samme girkasse som sist. Fungerer perf når testet på benken.
Det blir sammenskruing så snart ryggen samarbeider, (løfting av guzzimotor er en dessverre lite praktisert øvelse) og forhåpentlig vellykket prøvekjøring......
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group