www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Dekk
Gå til side Forrige  1, 2
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 09-06-2007 00:00    Tittel: Erfaringer med BT45 Svar med Sitat

Jeg har nå satt på Bridgestone BT45 i dimmensjon 110/90 x 18 på Robin, og det er en formidabel forskjell fra tilsvarende dimmensjon i Avon Supervenom. Jeg har nå kjørt kun 50 mil med dette nye dekksettet - men det virker utrolig "spisst" om jeg kan kalle det det - det sporer merkbart mere på ujevnheter i veibanen (dekkspor etc) og virker mer "aggresivt" enn det forrige dekksettet. MERK: jeg kjørte med Supervenom AM18 (universaldekket) foran og AM21 som bakdekk - dvs dekk med særdeles "rolig" mønstring.

Det er altså en stor forskjell i hvordan dekksettene oppfører seg, uten at jeg vil si noe negativt om noen av dem. Det avhenger selvsagt av kjøremønster, vei, dekke og humør... Men det er noe i den omtalen som denne tyske tetsten her har av BT45:

http://www.motorradonline.de/d/215529?&ref_id=215566

altså at dekket er i stand til å forbedre kjøreegenskapene på eldre mc en del - noe jeg mener å kjenne godt. Andre som har tilsvarende opplevelser - eller stikk motsatt opplevelser?

Alltid morro å vifte med en "rød klut" som dekk i ett nettforum, det kommer frem mye bra viten og erfaringer, i et tema som er fyllt av personlige vurderinger Smile ....bare det ikke utarter som her:


http://morini.com.au/phpBB2/viewtopic.php?t=2651&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=9e6c404bf77e16395002714ce7926361

Synd å se slikt i et "lite" samfunn som Guzzi-familien jo er....
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 21-06-2007 17:38    Tittel: Dekk Svar med Sitat

Hei Frank.

Du startet egentlig tråden med hvilke dekk vi absolutt IKKE ville anbefale, og da er svaret klinkende klart : Avon Roadmaster Shocked

Satte dette på en japsedriter jeg eide for mange år siden, fordi det skulle vare lenge. Ja, det gjorde det virkelig - etter 40.000,- kjørte km måtte vi skjære det av felgen og det var fortsatt 4mm mønster på det mest slitte Shocked Og det var så hardt at du ikke så om det hadde lite luft ...

Dekk er egentlig en smakssak, og det avhenger veldig av kjørestil/ kjørelengde. Etter 22 år i salen har jeg derimot merket meg en ting:
Dekk bør holde ca. en sesong.
Dette fordrer at du, som meg, kjører 12-15.000 km/ år. Dekk som varer lenger, er naturlig nok hardere - og glattere - da særlig på vått føre.

Prøv deg fram og finn det dekket DU trives med. Selv har jeg veldig god erfaring med Bridgestone BT45 foran og bak. Michelin har Macadam-serien, men disse er ikke jeg særlig fornøyd med - de varer lenger enn BT45, men er som nevnt over, glattere på vått og virker mer nervøse Crying or Very sad
Nå har også Mentzeler kommet med ny gummiblanding på sine Lasertech (tidligere Laser33/ ME55) som fungerer veldig bra. Kjørte Lasertech framdekk på debutantkurset og hadde senere bremsepunkter enn mange japseracere Very Happy

Prøver nå ut Michelin Pilot Activ foran, so far sitter de godt på vått og kan kjøres hardt i sving på tørt - det gjenstår å se hvordan det slites ...

PS: Jeg kjører selvsagt anbefalt dekkdim. både foran og bak (!)
På min T3 betyr dette 100/90-18 foran og 110/90-18 bak
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Martin



Ble Medlem: 18 Apr 2006
Innlegg: 54

InnleggSkrevet: 22-06-2007 11:35    Tittel: Ikke anbefalingsverdig Svar med Sitat

Jeg er lite fornøyd med BT020 (Battlax20?) dekkene som sitter på V11en. Fordekket har en kompakt stripe gummi på midten, sikkert slitesterkt for langturskjøring rett frem men kjører man mye sving fører det til at mønsteret på hver side av stripen slites og "trappes" slik at stripen ligger høyere enn mønsteret på sidene. Det fører til en nervøs og udefinert vinglete og uggen følelse når man legger ned og sykkelen på en måte "faller" ned av midtstripen og ned på kantene. Ikke bra konstruksjon etter min mening, men sikkert bra i MidtVesten i statene der de ikke har oppfunnet svingen ennå.

Hustruens Laverda har Pirelli Diablo og det er absolutt ingen følelse av vingling når man legger ned med den.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 05-08-2007 00:10    Tittel: Svar med Sitat

Vanligvis vekker jeg ikke til live gamle diskusjoner, men føler alikevel at jeg må komme med en liten tilståelse før vi blir ferska. Elin har nå kjørt med BT45 foran på Le Mansen på ferieturen. Rett før vi skulle reise på ferie fant vi ut at vi burde bytte dekk, da det ellers ville være lite mønster igjen når vi kom hjem. Ser dere tidligere innlegg, så forstår dere sikkert at jeg forlangte Pirelli hos min faste leverandør. Men, nei! Det var utsolgt. Det samme gjaldt Metzeler og Michelin. Til slutt fikk jeg tak i det siste BT45 dekket som var i Norge, og i rett dimensjon. I følge Elin har det fungert bra, men så var det det med japansk da Confused
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 05-08-2007 18:22    Tittel: Svar med Sitat

Siden tråden likevel er aktiv....

Jeg har nå kjørt 5500 km på ett sett BT45, og kan ikke si noe spesielt negativt om egenskapene til dekkene. Min subjektive oppfatning er at dette dekksettet er litt mer "aggresivt" [hurtigere styrerespons] enn det Avon-settet jeg kjørte på i fjor og tidligere i år, men det er ikke lett å måle slike forhold - det blir uansett ubrukbart for andre med andre modeller å bruke til vurderingsgrunnlag. Det er også mulig at det er min oppfatning av kjøreegenskapene er mer kritisk nå, enn det jeg var før.

Jeg har uansett bestemt meg for å utforske "den andre enden" av dekkskalaen, og kommer ved neste korsvei til å montere Dunlop K81/TT100. Har etter en laaaang telefon-omvei fått bekrefta at disse dekkene har samme gummiblanding som moderne touringdekk, så da er de et spennende alternativ for meg med eldre Guzzi - og grusveinett i mange retninger. Men jeg må si jeg er overraska over at importøren av Dunlop-dekka ikke kunne si noe om gummiblandingen (jeg spurte om denne modellen var hardere enn "vanlige" dekk), jeg ble til slutt henvist til en TIDLIGERE forhandler av Dunlop-dekk!!! verden er rar.... Men der fikk jeg god hjelp, bare rart at ikke dekkimportøren selv sitter på slik kunnskap...

Kjør pent alle sammen, husk å slå sammen paraplyen før start! Very Happy
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Egil Aa (594)



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 47
Bosted: Storforshei

InnleggSkrevet: 07-08-2007 23:57    Tittel: Dekk Svar med Sitat

Hei!
Min erfaring med Bridgestone BT 45 er bare positive. Har kjørt på Avon tidligere, men vil absolutt foretrekke BT 45 til min Cal. II. Har faktisk presset GODT over 5000 km på disse. Først "på tampen av karrieren" begynte bakenden å bli litt "egenrådig". Det må nok helst tilskrives eieren, og ikke dekket, siden han burde byttet dekk tidligere Smile De siste 850 kilometrene fikk de i går (Vadsø- Ivalo-Karasjok-Lakselv-Ifjord-Tana Bru-Vadsø), så nå går de i søpla, etter "lang og tro tjeneste"!

Mvh. Egil Aa. (594)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group