www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Får ikke bensinpumpe til å virke

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
jarle
Gjest





InnleggSkrevet: 01-08-2012 20:58    Tittel: Får ikke bensinpumpe til å virke Svar med Sitat

Merket på tur i dag at bensinpumpa ikkke startet når tenning ble slått på, dette gjenntok seg ved flere anledninger på turen.
Men plutselig så starten den og jeg fikk kjørt hjem, etter stans hjemme var det slutt Shocked . Har nå sjekket bryter på styret, den er ok. Omet alle sikkringer på rele rekka, de er ok. Omet alle releer, likt utslag på alle, ikke at det sa meg noe .Kopplet strøm direkte til bensinpumpe, den er ok.Men selv når pumpa gikk ville ikke motoren starte, skal sies at jeg delte strømledningen til pumpa ved en koppling rett ved den, og kopplet inn strøm fra batteriet der.Kan det være noen feil i hjernen under bak sete? Her trenger jeg virkelig gode råd fra ekspertisen Very Happy.
Til Toppen
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 02-08-2012 08:13    Tittel: Svar med Sitat

Hei, Dette kan være flere ting - men jeg satser pengene mine på at du har trøbbel med bryteren som kutter motoren når støtten står nede.

Dette er en kjent problemstilling. Det står en liten bryter som bryter kontakten når støtten slås ned. - hvis denne ikke fungerer/ jorder ordentlig så oppleves det som sykkelen er "død"

Det er en enkel sak og bytte / sjekke om den virker - det er en hurtigkobling under tanken (følg ledningen) - her kan du sjekke med prøvelampe om du får kontakt når du slår opp støtta.

Det kan også skje at bensinpumpen "gir seg" - men det er mye sjeldnere.

Den tredje muligheten er at et av de 4 (5) releene som står ved batteriet ett sted har dårlig kontakt - kan også testes ved å "kryssbytte" releene - de er like alle sammen. ( untatt blinklysreleet Smile )

Men som sagt , jeg setter pengene mine på bryteren på støtta Smile
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
jarle
Gjest





InnleggSkrevet: 02-08-2012 16:11    Tittel: Svar med Sitat

Ja hadde det vært så enket. Confused . Har nå målt å sjekket det meste av el anlegget, inklusiv rens av alle kopplinger. Byttet plass på relleer, sjekket ut bryter til side støttte.
En feil er funnet og det er at det mangler strøm inn til sikringen som er føre releet. Etter det jeg kan skjønne så får ikke releet styre strøm fra hjernen.
Alle andre elfunksjoner virker som de skal

Mulig jeg er på bærtur her men finner ingen annen logisk forklaring Rolling Eyes
Til Toppen
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 02-08-2012 21:09    Tittel: Svar med Sitat

Når du sjekket bryteren til sidestøtten rengjorde du også koblingen under tanken ?

Jeg har hatt et lignende problem hvor vi først koblet bort bryteren på støtten , men jeg fikk utfordringer på vei til Olden i vår - da viste det seg at irr/korrosjon på koblingen bragte tilbake det samme problemet.
Den bryteren samt "kill switch'en! på styret gjør at innslagsreleene til starter, bensinpumpe og tenning ikke får strøm

Men det er jo selvsagt en mulighet at hjernen kan gå istykker hvis øvrige tips ikke slår inn.

Hvis du fortsatt ikke få liv så ville jeg tatt kontakt med Askim Mc - det er jo ikke så langt unna deg - der har de mulighet til å finne ut om det er injectionen som feiler. - hvis så er tilfelle så vet jeg at
SMotos har delene du trenger på lager

Jordingsfeil kan jo også spille deg et puss .
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
jarle
Gjest





InnleggSkrevet: 03-08-2012 14:49    Tittel: Svar med Sitat

Har hatt oppe alle elektriske kopplinger. samtlige i god stand,altså uten irr etc. Bryter , koppling og relle er i orden på side støtta, så er nok redd for ar feilen ligger i styrestrømen fra hjernen.
Hadde noe problemer med dette i fjor også, men det var helt sporadisk da.
Er det bare en dårlig lodding så er det jo overkommelig. Men skal få hjelp av en som kan faget til å se på det.
Til Toppen
jarle
Gjest





InnleggSkrevet: 05-08-2012 20:29    Tittel: Svar med Sitat

Saken er nå løst Very Happy . Feilen er at rele for injector og computer ikke ble aktivert på grunn av at computer ikke legger bein 10 til jord ut fra hjernen.
Dette rele må aktiveres først ,slik at power computer får drivspenning og at rele for fuel pump får styrespenning.

Løsningen ble å kopple bein 10 på hovedkontakten ut fra hjerne til jord via en bryter Smile . Feilen er jo fremdeles i hjernen, men sykkelen starter nå som normalt. Bensin pumpen har nå også normal adferd som før.Bryteren må muligens ikke være der, men jeg velger å ha en slik løsning

NB!! Kopplings skjema med farger på lednings nettet er helt avgjørende i denne forbindelse. Har noen kopplings skjema over HJERNEN /ECU blir jeg veldig glad om noen kan legge ut en link på dette , så får hver og en laste det ned om en vil. Smile


Sist endret av jarle den 06-08-2012 12:14, endret 3 ganger
Til Toppen
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 05-08-2012 21:34    Tittel: Svar med Sitat

http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1998_EV.gif

Det ligger flere forskjellige der - vet ikke om du har dette
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
jarle
Gjest





InnleggSkrevet: 05-08-2012 21:56    Tittel: Svar med Sitat

Fin link det der, men det jeg er ute etter er skjema for elektronikken i hjernen. Har man den så står en sterkere når det gjelder hvor en skal søke, måle etter feil.
Håper jeg får montert sammen sykkelen i morgen, så blir det test tur Very Happy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group