www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

California EV 2000, startproblem

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Jan B



Ble Medlem: 07 Feb 2006
Innlegg: 12
Bosted: Bekkestua

InnleggSkrevet: 10-04-2007 22:00    Tittel: California EV 2000, startproblem Svar med Sitat

Har startproblem. Vrir om startnykkelen men ingenting skjer. Lysene på panelet sorte uten lys. Sykkelen død uten noe liv. Prøvd CRC 5-56. Lysene tendes en gang. Trykket på startknappen og allting sloknet uten at startmotorn dro runt. Nu skjer ingenting når jeg vrir om startnykkelen. Tips fra Guzzi-eksperterne tas emot med gledje.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
torghan



Ble Medlem: 29 Jan 2006
Innlegg: 18
Bosted: Porsgrunn

InnleggSkrevet: 10-04-2007 22:31    Tittel: Svar med Sitat

Det høres ut for meg som om at du har et problem med enten dårlige/irrede batteipoler eller dårlig jordforbindelse (minus pol til gods) . Har du prøvd å ta strøm fra et eksternt batteri med startkabler ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Jan B



Ble Medlem: 07 Feb 2006
Innlegg: 12
Bosted: Bekkestua

InnleggSkrevet: 11-04-2007 19:35    Tittel: Svar med Sitat

Batteripolerne er OK. Har målt spenning på batteriet til 10,3V. Er kanske noe lavt for vilospenning men det viser at batteriet ikke er dødt. Ska prøve jordingspunkter og se om jeg finner noen dårlig kontakt.

Jan
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 11-04-2007 21:19    Tittel: Svar med Sitat

Om du ikke regner 10,3 Volt for dødt, så ville jeg i det minste betegne det som dyp koma, med lite håp om bedring. Normal vilespenning er 12,7 Volt for et friskt batteri. Om du får varsellys til å gløde når du slår på tenningen, vil du garantert oppleve at alt dør når du prøver å kanalisere det lille som er av strøm ned til starteren. Har du en syremåler, så test alle cellene. Hvis en celle er død, kan du trygt kassere batteriet. Uansett hvor mye du klarer å lade batteriet, vi den ene cellen sørge for å tappe det igjen. Hvis alle cellene er like, så prøv å lade minst et døgn. Mål spenningen etter at du har tatt av laderen og batteriet har fått hvilt seg et par timer. Dagen etter bør du ikke ha hatt noe særlig spenningsfall.

Når du får sykkelen i gang, så mål spenningen direkte på batteriet. I en perfekt verden skal spenningen være bortimot 14,4 Volt når du har "kjøreturtall". I praksis bør du i alle fall ha nesten 14. Oppnår du ikke dette, så kan det være et ladeproblem på sykkelen.

Er du sikker på at det ikke har oppstått en kortslutning i forbindelse med turtellerskiftet. Hvis den ikke virket som forventet, så kan det jo tyde på at noe ikke er som det skal. For alt jeg vet kan det jo være en feil inne i turtelleren som tapper strøm, det er tross alt Italiensk det vi driver med Confused
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
torghan



Ble Medlem: 29 Jan 2006
Innlegg: 18
Bosted: Porsgrunn

InnleggSkrevet: 11-04-2007 21:37    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen . Ut i fra det du sier om batteriet ditt så er det mye som tyder på at det er kortsluttet i en av cellene , dette er et vanlig fenomen når batterier blir noen år gamle og skjer gjerne under stillstand over lengere tid . Blybromid som avfelles fra blyplatene synker til bunnen av batteriet og vil tilslutt bygge seg opp slik at det når oppunder platene og kortslutter cella Hvis dette er orginalbatteriet til sykkelen og denne er fra år 2000, så er batteriet ditt syv år gammelt og det er en høy alder for et blybatteri .Du kan prøve å lade det og deretter måle syrevekta på hver celle . Dette vil si deg om batteriet er i orden eller ikke .
Jeg mener du bør prøve å starte sykkelen med et annet batteri som du vet er i orden , da vil du få konstantert om sykkelen er i orden eller ikke .
(strømmens veier er uransakelige )sitat
Lykke til hilsenTorgeir California 76
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Jan B



Ble Medlem: 07 Feb 2006
Innlegg: 12
Bosted: Bekkestua

InnleggSkrevet: 13-04-2007 21:44    Tittel: Svar med Sitat

Takker for svarene. Mitt (gamla) batteri er sikkert heldødt (syra-måling) / i dyp koma (Tor, takk for tipset). Har kjøpt et nytt som jeg ska installere (etter ladding) og så får vi håpe allt er OK med startproblemene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group