Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Frank
Ble Medlem: 15 Jun 2006 Innlegg: 47 Bosted: Valdres
|
Skrevet: 17-04-2007 10:30 Tittel: Dekk |
|
|
Hei til alle!
Ved siden av å diskutere oljer & oljeskift er vel dekk et "utbrukt" tema på mange motorsykkelforum. Etter det jeg kan se, så er det nesten like mange meninger om hva som er det beste dekket som det er inlegg...
Men med tro på at fabrikantene stadig blir bedre, og at mye av det som er i markedet i dag egentlig er bra, så ønsker jeg å stille et "baklengs" spørsmål:
Er det noen som har en klart negativ opplevelse med noen dekk (fabrikant / merke) de siste år? Enten dårlig grep på vått/tørt føre eller særdeles kort levetid?
Årsaken til mitt spørsmål er at jeg skal bytte bakdekk i løpet av forsommeren, og derfor "kikker" i markedet nå. Pt vurderer jeg Avon Supervenom. Dekk-dimmensjon på min gamle 850 GT er 4.00x18 / 110-90-18, så utvalget er i utgangspunktet rimelig avgrenset - for min del. Men det kan vel hende det er andre som også har nytte av det som eventuelt måtte komme frem! _________________ Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin"
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin" |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 17-04-2007 12:02 Tittel: Dekkdiskusjon |
|
|
Hei
Dekk er alltid et spennende tema.
Det er også verdt å vurdere Bridgestone BTR 45 i 110/90-18
Dette går for å være et meget bra alternativ. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Tor Linnerud
Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 269 Bosted: Nesøya
|
Skrevet: 17-04-2007 14:31 Tittel: |
|
|
Sist jeg hadde et Avondekk på en sykkel konkluderte jeg med at det måtte være laget av hardplast, men slitesterkt var det. Man måtte bare lære seg å leve med hjertet i halsen når det var fuktighet på asfalten. Det er en stund siden nå, så ting kan ha endret seg. Ellers så er det jo rart med det da; Pirelli og Moto Guzzi hører på en måte sammen. Dagens utgave av diagonaldekkene fungerer også bra. Så få vi heller se gjennom fingerene med at varemerket er eid av tyskere og produsert i Brasil (eller noe sånt). |
|
Til Toppen |
|
|
Per B
Ble Medlem: 15 Feb 2006 Innlegg: 157 Bosted: Stabekk
|
Skrevet: 17-04-2007 19:14 Tittel: |
|
|
Det er vel Bridgestone Battlax jeg bruker - ikke den mest krevende bruker vil jeg tro.
Så har jeg heller ikke noe å utsette på dem, bortsett fra at levetiden på 3 - 4 sesonger ikke virker spesielt lang.
Jeg skal kanskje ikke klage på det? |
|
Til Toppen |
|
|
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 17-04-2007 20:02 Tittel: |
|
|
Spørsmålet er vel hvor langt man kjører på dekkene, ikke nødvendigvis antall sesonger? Jeg tidligere kjørt på Metzeler og Bridgestone, og det er minst ett skift pr sesong, ved ca 10-12000 bak og 15000 foran. Litt spent på å se hva Quota'n trenger av gummi. _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
Per B
Ble Medlem: 15 Feb 2006 Innlegg: 157 Bosted: Stabekk
|
Skrevet: 17-04-2007 23:11 Tittel: |
|
|
Hans Petter skrev: | Spørsmålet er vel hvor langt man kjører på dekkene, ikke nødvendigvis antall sesonger? Jeg tidligere kjørt på Metzeler og Bridgestone, og det er minst ett skift pr sesong, ved ca 10-12000 bak og 15000 foran. Litt spent på å se hva Quota'n trenger av gummi. |
Det virker jo rimelig
Tror nok jeg har tynt litt fler km ut av mine dekk.
Bakdekket slites fortest.
Ellers er det vel en grense for hvor lenge en bør bruke dekket - kjøreegenskapene blir vel dårligere med årene selv om dekket ikke kjøres så langt? |
|
Til Toppen |
|
|
Frank
Ble Medlem: 15 Jun 2006 Innlegg: 47 Bosted: Valdres
|
Skrevet: 18-04-2007 06:36 Tittel: |
|
|
Det er hyggelig å se at det er flere som er opptatt av det samme temaet!
Til Tor:
Tanken på å sette på Pirelli var spennende! Etter det jeg kan se er det bare Sport Demon - dekkene som leveres i "min" dimmensjon. Siden du antar at du har kjørt en del på Pirelli: har du hatt noen erfaring med disse dekkene?
Du skriver også:
Sitat: | Sist jeg hadde et Avondekk på en sykkel konkluderte jeg med at det måtte være laget av hardplast, men slitesterkt var det. Man måtte bare lære seg å leve med hjertet i halsen når det var fuktighet på asfalten. |
Dette er jo meget interessant, hvilken Avon-modell og årgang var dette?
Og så et generelt spørsmål - igjen:
Jeg "mener å huske å ha lært at" man ikke skal blande ulike fabrikat på sykkelen - dvs at fabrikkene lager fram- og bakdekk beregna på å jobbe sammen. På DKW'n har jeg " blanda dekk", men det er en mye lettere og mye svakere motorsykkel en "Robin". Har noen erfaring med "dekkmix" på Guzzi? _________________ Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin"
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin" |
|
Til Toppen |
|
|
Tor Linnerud
Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 269 Bosted: Nesøya
|
Skrevet: 18-04-2007 09:16 Tittel: |
|
|
Elin har nå Sport Demon bak på Le Mansen, og vil nok gå over til det samme på forhjulet når Metzler ME33-dekket er utslitt. På Californiaen brukte jeg også Sport Demon siste tiden. Tidligere brukte jeg kun Metzler, og var fornøyd med dem. ME33 begynner dog å bli noe gammeldags. Nå tror jeg de heter Lazertec både foran og bak, men fordekkmønsteret er det samme som ME33. Metzler er fortsatt mitt andrevalg om Pirelli ikke er tilgjengelig. Fortsatt blir mange av oss gamlinger drømmende i blikket når vi tenker tilbake på klassisk Guzzi med Pirelli Phantom
Ikke heng deg for mye opp i Avonbeskrivelsen min. Jeg lurer på om det het Arrowmax eller noe sånt. Det er i alle fall ute av produksjon for lenge siden. Det er bare det at jeg har aversjoner mot å gå tilbake til et merke jeg hadde dårlig erfaring med, så lenge det finnes andre ting i markedet som jeg vet fungerer bra. For alt jeg vet kan dagens Avondekk være helt suverene.
Siden man skjelden bytter dekk foran og bak samtidig, har de fleste av oss sikkert prøvd med blanding av dekkmerker. Jeg har aldri merket noe problemer i den forbindelse. Det er jo allikevel forskjellige mønster foran og bak hos de fleste produsentene. Bare ikke bland radial og diagonal, men med de dimensjonene du skal ha så er vel neppe radialdekk tilgjengelige.
For min del er det alltid egenskapene på våt asfalt som er det viktigste. Jeg kjører skjelden så hardt at jeg utfordrer veigrepet på tørr asfalt, men når det regner vil jeg ha så godt feste som mulig. Ofte er det vel slik at dekk med myk gummiblanding sitter best på slik føre, men blir også fortest slitt. Dermed synes jeg ikke nødvendigvis at god slitestyrke er det viktigste å gå etter ved valg av dekk. |
|
Til Toppen |
|
|
Frank
Ble Medlem: 15 Jun 2006 Innlegg: 47 Bosted: Valdres
|
Skrevet: 19-04-2007 11:59 Tittel: |
|
|
Tor: Takk for et meget godt svar!
Jeg er helt enig i vurderingen om at grep på våt vei er mer viktig enn levetiden på dekket, og ut fra dine/deres erfaringer samt "et snev av italiensk galskap" så blir det helt riktig å sette på Pirelli nå
Forøvrig omtaler Avon gummiblandingen i sine Supervenom dekk slik:
Sitat: | ...has a slightly ‘soft’ rubber compound to give supreme levels of grip. |
...spøsmålet er vel hvor myke Supervenom-dekkene egentlig er, i forhold til Pirelli Sport Demon. Det finner jeg ut av etter hvert!
Jeg har lett litt på nett etter de gamle superdekkene du refererte til (Pirelli Phantom), det må da være slike det er bilde av her?
http://www.kz1300.com/pirelli.html
I så fall har jo Pirelli nye dekk med samme mønster (Phantom Sportscomp), men selvfølgelig ikke i min dimensjon.... men den dimensjonen de er tilgjengelige i, er vel identisk med den som er på 1200 Norge?
Et nytt generelt spørsmål:
Jeg har tidligere opplevd at framdekk kan bli "trappet" i mønsterert på slutten av levetiden, noe som gir forstyrrelser i kjøringen i form av vibrasjoner ved svingkjøring. Dette gjør at jeg ser en del på mønsteret sin oppbygning når jeg nå vurderer framdekk. Dekk med store "blokker" ser ut til å trappe lettere enn dekk med annen oppdeling (merk: kun min erfaring), slik at de før nevnte Pirelli Phantom burde være bra i denne sammenhengen.
I mitt tilfelle mistenker jeg unøyaktighet fra min side med lufttrykket som en årsak til at dekket ble trappet (Bridgestone Battlax BT45), men har noen erfaring med at framdekk blir trappet uansett mønster, bruk og dekktrykk? _________________ Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin"
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin" |
|
Til Toppen |
|
|
Tor Linnerud
Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 269 Bosted: Nesøya
|
Skrevet: 19-04-2007 22:22 Tittel: |
|
|
Ble skikkelig nostalgisk av det bildet Som du skriver, så er nye Phantom ganske likt det gamle når det gjelder mønster, men nå er det i radialutgave. Det lages så vidt jeg vet ikke radialdekk i så smale dimensjoner som det du skal ha på din sykkel. Ellers er jo din sykkel så gammel at den nesten matcher Dunlop TT 100, K 70 eller K 81, men da snakker vi virkelig om mimring i særklasse. Disse dekkene lages fortsatt, og enhver som restaurerer engelske sykler bare må ha dem. Jeg lurer på om det ikke var K 70 jeg brukte på min gamle Tempo også.
Trapping av mønsteret har gått igjen på de fleste framdekk jeg har hatt. Jeg har ikke forsket så mye på årsaken, men konstaterer at når det begynner å se ille ut, så er allikevel dekket så slitt at det bør byttes. Lufttrykk, støtdempere og avbalansering er nok tre viktige faktorer. Ingen skal beskylde Guzzi for å lage gode støtdempere Ellers så er det vel slik at dekkenes gode egenskaper reduseres gradvis, og den som kjører sykkelen daglig merker det ikke før han får på nytt dekk.
Ellers må du huske på at nye dekk må kjøres inn noen mil før de gir godt grep. Gummien er glatt i overflaten, og det må slites til. |
|
Til Toppen |
|
|
Frank
Ble Medlem: 15 Jun 2006 Innlegg: 47 Bosted: Valdres
|
Skrevet: 20-04-2007 21:42 Tittel: |
|
|
Det finnes Dunlop K70 og K81/TT100 i "min" dimmensjon ja, har god erfaring med slike dekk fra DKW'n. Dekkene har gode klassiske mønster for kombinert kjøring på asfalt og grus, men på "Robin" som brukes 99% på asfalt ser jeg ikke på slike dekk som alternativ. Jeg mener at gummiblandingen og de tekniske egeneskapene i moderne dekk gir helt andre (og bedre) kjøreegenskaper enn med "gamle" mønster. Mulig noen er uenige i det? Hadde vert morsomt å høre om det er noen som kjører (mye) på denne typen "retrodekk" som TT100. Etter gamle scannede tester på nett ser det ut til at det er dekk ala Dunlop TT100 som var levert på "Robin" når den var ny.
Ellers så finnes det utrolig mye informasjon om dekk på nett, mesteparten selvsagt objektive obeservasjoner på nettforum over hele verden. Men tyskere er tyskere - det med tester kan de, se link:
http://www.guellepumpe.de/reifentest.htm
Det jeg merker meg, er at både Avon og Pirelli kommer dårlig ut av test på våt bane. Omtalen av dekkene sine egenskaper er heller ikke direkte "rosende". I en annen tørrbane-test er det samme utfall, men der får Pirelli følge av Metzeler i bunnen av resultatlista.
http://www.motorradonline.de/d/215671?&ref_id=215566
Testvinner i begge testene er Bridgestone Battlax BT45, et dekk jeg kjenner godt fra 14000km som framdekk på DKW'n. Jeg heller nå mer og mer i rettning av et komplett sett Battlax til "Robin", nettopp på grunn av våtvei-egenskapene. Battlax finnes også i orginaldimmensjon 4.00 x 18 (og med H-merking), med litt høyere lasteevne enn 110/90-18, så for meg virker de til å vere et rimelig greit valg - pr nå. Ikke lett å få full oversikt i dekkjungelen _________________ Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin"
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin" |
|
Til Toppen |
|
|
Tor Linnerud
Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 269 Bosted: Nesøya
|
Skrevet: 20-04-2007 23:44 Tittel: |
|
|
Nå ble jeg i tvil. Arrowmax er tydeligvis et Dunlopmerke. Kanskje jeg husker feil? Uansett om det var Dunlop eller Avon, det var glatt som fy. Jeg heller nesten i retning at det må ha vært Dunlop jeg mente, Betegnelsen Arrowmax virker riktig. Mulig jeg blander med at jeg brukte et spesielt Avon bakdekk når jeg kjørte med sidevogn. Det er selvfølgelig helt håpløst hardt og glatt, men det har heller aldri vært ment å være noe annet. Det hadde også en veldig flat slitebane som egnet seg for sidevognskjøringen.
Ble faktisk litt forundret over testene du viser til når det gjelder Metzler og Pirelli, da det ikke er min erfaring. Men som du skriver så er tyskerene veldig grundige, så det må vel stemme. Da er det vel bare jeg som ikke har brakt syklene inn i grenseområdene under vanlig bruk.
Ingen tvil om at Bridgestone er veldig bra. Vi bruker det også på jobben, og vi har bare gode erfaringer. Det å sette et japansk dekkmerke på en Guzzi har dog ikke vært noe tema hjemme hos oss. |
|
Til Toppen |
|
|
lagspiller
Ble Medlem: 23 Mar 2006 Innlegg: 200
|
Skrevet: 21-04-2007 23:26 Tittel: |
|
|
Hadde en diskusjon nylig ang. dekkslitasje med Greg Field.... han som skrev bøkene om Big Twin Guzzis og en haug med Harley bøker. Han jobber nå sammen med Dave Richardson (han bak Guzziology).
Jeg kommenterte kantene/flatene som utviklet seg på dekkene mine og forsøkene med å redusere dette problemet ved å minke litt på lufttrykk (ned til ca 32 lbs) med støtte i en teori om at en litt mindre steinhard dekk ville fordele slitasjen over en større flate. Det burde både fordele trykket mot veien på flere cm2 og unngå at samme smal stripe midt på dekket tok imot de fleste av km. Det var tanken, i allefall.
Svaret var at dette sannsynligvis økte faren for avflating og kanter i profilen pga varmegang. Rullemotstanden ble mye større ved lavere dekktrykk - og det ga heftig utslag i dekkets evne til å tåle friksjon. Dekket ble mye varmere enn det var konstruert for å takle - og det sleit uhyre raskt på området som var mest i kontakt med veien. Resultatet ble kanter og avflatning.
Det virket gangske logisk - så jeg økte lufttrykket til den anbefalte 38 lbs... sjøl om jeg mener ennå at det høres voldsomt ut. Jeg mener at jeg har sett fabrikantanbefalinger helt opp i 40 og mere.
Jeg kjører med radialdekk, men argumentet bør også holde for diagonal dekk. Vær nøye med trykket og bruk for all del nok luft. _________________ Centauro |
|
Til Toppen |
|
|
Lars Ola
Ble Medlem: 27 Mar 2007 Innlegg: 6 Bosted: Frei
|
Skrevet: 22-04-2007 13:02 Tittel: Valg av dekk |
|
|
Jeg har kjørt min LM III på Pirelli Sport Demon i 5-6 år og har vært fornøyd med det. Min erfaring er at etter en kjørelengde oppunder 10000 km er det behov for bytte. Dvs ett sett pr sesong. Bryr meg ikke om å tyne noen ekstra km ut av et dekk. Det utgjør småpenger, og dessuten måles ikke hobbyer i penger eller tid.
Trappeslitasjen ble bedre med høyere lufttrykk.
Skal nå prøve Metzeler bak. Hvordan kjøreegenskapene er ved kneskrap betyr ikke noe for meg. Voken mann midt i livet på gammel LM III har det artig uten kneskrap. Kjøreglede ligger ikke i stor fart og mange hester, men i trivelige entusiaster og rette sykkel. _________________ Lars Ola |
|
Til Toppen |
|
|
anders
Ble Medlem: 09 Aug 2006 Innlegg: 48 Bosted: Sør for Kongsberg
|
Skrevet: 27-04-2007 01:11 Tittel: |
|
|
Tor Linnerud skrev: |
Ingen tvil om at Bridgestone er veldig bra. Vi bruker det også på jobben, og vi har bare gode erfaringer. Det å sette et japansk dekkmerke på en Guzzi har dog ikke vært noe tema hjemme hos oss. |
Dette blir litt langt unna det opprinnelige temaet;
Sjøl har vi kjørt med Bridgestone BT090 på noe så ulikt som en KTM Sting og Bimota Supermono. Erfaringa med dem er så god at BT45 nå seiler opp som en kandidat til smalfelgsykkelen til kona (japansk sykkel).
På Guzzien har jeg 15" EML hjul og bildekk.
Når det gjelder Avon, har de et frynsete rykte fra 70-åra, men bare se hva classicracer-folkene kjører med. Der finner du mye Avon. Avon AM22/23 eller AM18 race er supre dekk til slikt bruk. _________________ Hilsen Anders |
|
Til Toppen |
|
|
|