www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Nye retro modeller fra Guzzi

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 22-11-2015 23:30    Tittel: Nye retro modeller fra Guzzi Svar med Sitat

Ta en titt på disse nye modellene fra Guzzi , Ser ut som retro blir mer og mer inn,artigt att det går den veien synes jeg , ta en titt på denne linken og bedøm selv,jeg for min del syntes de er råtøff Cool

http://v9.motoguzzi.com/en/
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Henry



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 176
Bosted: Måløy

InnleggSkrevet: 23-11-2015 10:52    Tittel: Svar med Sitat

Tja, det er nå selvfølgelig litt smak og behag, men jeg har jo litt sans for det enkle. Men med drivstofftank på 15 liter er de lite brukbare i rurale områder. Kapasitet bør være såpass at man kan kjøre over til naboen uten å fylle før man skal tilbake.

Likevel, etter min smak er V9 uansett bedre enn den baggersaken de har gjort ut av Califen. Den får jeg litt vondt av. Men for Guzzi sitt vedkommende kan man jo håpe den selger såpass at kostnaden med å produsere den ikke går for mye ut over annen fornying.
_________________
henry
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 23-11-2015 11:55    Tittel: Svar med Sitat

Liker dem! Nakne, enkle sykler, passe 'tøffe i trynet'. Hvis de ligner (eller helst er videreutviklede utgaver av) tidligere småguzzier jeg har kjørt så blir dette morsomt! Ikke brutale effektmessig men kvikke og lettkjørte.
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 23-11-2015 23:38    Tittel: Svar med Sitat

V9 er helt grei, og den har helt sikkert en kjøpergruppe selv om jeg mistenker at den får stor konkurranse fra både Ducati, Triumph og de japanske merkene som alle satser på retro/gatesykler med moderat størrelse til en overkommelig pris. Jeg er ikke en av de, men jeg lever godt med min nåværende Guzzi. Det synes egentlig jeg er litt bekymringsfullt..det at en ny sykkel fra Guzzi ikke skaper noe entusiasme hos meg.
California i Baggerutgave har vel et potensiale i USA som jeg regner med den er beregnet for. Synes 21 tommers forhjul kler Californiaen, kanskje ikke like begeistret for resten av fremtoningen.

Jeg synes klassiske sykler er best når de er nettopp det.. klassikere. Da er de uovertreffelige, nye sykler som prøver å være klassikere vitner mer om dårlig økonomi enn innovasjon.
Hvis de først skal lage en "retro" sykkel så har de jo en V8 på 500 ccm som hadde rystet liv i kjøpelysten min i et minste.

Som sagt tidligere i denne lenken, det hele handler vel om smak og behag.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 28-11-2015 19:39    Tittel: Svar med Sitat

Her var det ikke mye positiv repons bortsett fra Guzziracer da.Jeg synes Guzzi virkelig har gjort en flott jobb her og gjør det det kan best,nemlig lage flotte nakne motorsykler med den klassiske v-twinnene som gjør guzzi til det de er. Det er med Guzzi som med andre produsenter,skal de selge motorsykler må det følge med på trender og moter i mc verden.
Nå er det inn med caferacers og bobbers noe V9 er ett godt eksempel på.Dette er nok modeller som er myntet på det som ønsker enkle og nakne motorsykler uten dildall.
Dette er jo også inn i tiden , rekner med de fleste har fått med seg noen av programmene på tv som omhandler ombygging og customisering av blant annet gamle guzzier.

Er selv en av det som elsker å stå i verkstedet å bli skitne på hendene når man fordyper seg i en tilårskommen guzzi som skal tilbakeføres til landeveien eller oppbygging av en tøff hot rod Harley med 8 liters tank, elendige bremser og nedbrekksvinkel Cool det viktigste er at det ser og føles bra ut og att den som eier biken trives med dette Very Happy
For min del ser jeg iallefall fram til å ta en nærmere titt ,og ikke minst prøvekjøring av de nye spennende V9 modellene til Guzzi Very Happy
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 29-11-2015 00:57    Tittel: Svar med Sitat

Hei

Jeg er av den enkle mening at man bør si hva man mener, så får det heller være seg så at man kan bli litt negativ. For å sitere en bruktbilhandler på østlandet som ble konfrontert med at han svindlet sine kunder, og at kundene følte seg lurt: "alle kan ikke være happy"😉

Jeg liker i likhet med de fleste andre som kjører Guzzi(antar jeg) enkle ukompliserte motorsykler. Jeg liker riktignok ikke en utvikling hvor Guzzi har mindre effekt på motoren enn de hadde for 50-60 år siden... effekt er ikke det viktigste, men 40-50 hk begynner å bli for drøyt for min del. Flott hvis Guzzi kan øke markedsandelen med V9, ingenting er bedre enn det. Så får i det minste jeg håpe på at det kommer noe fra Mandello som kan være av interesse for en som liker den sportslige andelen av Guzzi. Jeg er såpass sær at jeg ikke liker hverken Harly, eller er noen stor tilhenger av California. Plakatene på gutterommet var en 850 Le mans, og en Mv Agusta 750 og det er i den leiren jeg er fremdeles. Eneste grunn til å sitte bakoverlent er hvis man får skikkelig løft på forhjulet.

Piaggio har jo både Guzzi og Aprilia under vingene. Aprilia skal stå for racingsyklene, det er helt greit. Det toget kommer nok aldri Guzzi til å bli med på, men en enkel og lett sportsmaskin som kan erstatte Grisoen hadde ikke vært å forakte og hadde ikke vært i samme segment som de syklene Aprilia selger. En oppdatert konkurrent til BMW sin boxer.

Ryktene har jo svirret i flere år nu om en ny motor under utvikling. Jeg må oppriktig si at jeg håper V9 ikke var det som skapte ryktene. Hvis utviklingen var å gå tilbake til støtstenger må jeg ærlig talt si at jeg er lite imponert.

Vel, vel... smaken er som baken. Delt på midten og lukter vondt?

Man får leve i håpet, kanskje dukker det opp en lekker og nyutviklet revolusjonerende Guzzi snart. I mellomtiden får man leve i håpet!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 29-11-2015 10:54    Tittel: Svar med Sitat

Man hvet jo aldri hva som rører seg hos guzzi før det dukker opp på Eicma. Guzzi har jo vist noen spennende prototyper de siste årene,men ingen revulosjon i form av noen ny supersportbike ,fant forresten ett designstudie av en Guzzi superbike ,ta en titt på linken under.

http://thekneeslider.com/images/2012/06/luca-bar-guzzi-superbike.jpg

Kan jo hende , men det virker som Guzzi heller mer mot touring , rodsters og custom , noe som hjemmesidene god illustrerer med Garage og The Spark.

Forøvrig så trives jeg godt med 40-50 hk,den enkle teknologien med luftavkjøling og støtstenger som så mange Guzzister setter pris på,
solide greier med god dreiemoment på moderate turtall-rett effekt på rett turtall er en god ting når fartsgrensene er moderate og veiene snor seg gjennom norske bygder og fjellheimer.


Hva som kommer vil tiden vise , mellomtiden skal jeg kose meg med min ikke altfor nyviklede eller revulosjonerende California Jackal Very Happy
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 29-11-2015 23:49    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

En Supersportsykkel kommer nok ikke til å dukke opp fra Guzzi sitt utvalg, det er vel ikke veldig mange av Guzzi sine kunder i den leiren. Men jeg trur det er en god del kunder som hadde sett en ny MGS lignende maskin som i tillegg til inspirerende svingegenskaper kan tas med på en lang ferietur gjennom Norge el.l. Et columbie egg, slik Guzzi har klart tidligere.

En ferietur er ikke komplett uten en verkende nakke etter utallige timer hengende på et clip-on styre.

Jeg trur jeg kan konkludere med at vi to ikke er helt enig i valg av sykkel, men alikevel ikke lengre unna enn at begge eier og kjører Guzzi.
Angående revolusjonerende Guzzi... 1100 sport er ikke akkurat rakettforskning den heller.

Til tross for min noe tilårskomne Guzzi kommer jeg ikke til å stå i veikanten for å vente på årets "Italian roadshow" for å prøvekjøre V9. Såpass ærlig må jeg være.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 30-11-2015 10:31    Tittel: Svar med Sitat

Helt enig, du må for all del ikke prøvekjøre en V9! Du kunne komme til å like den! Wink
Tror vi er enige om det meste, ingen av våre Guzzier er jo effektmonstre akkurat.
Jeg vil gjerne prøvekjøre en ny 'små-'Guzzi', håper den kan bli en suksess (alt er relativt...) i sin nisje. Er dog redd for at mitt hengslede legeme passer dårlig, hvertfall hvis den er på størrelse med sine eldre slektninger.
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 30-11-2015 10:37    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Den risken er jeg ikke villig til å ta.
Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Henry



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 176
Bosted: Måløy

InnleggSkrevet: 01-12-2015 18:39    Tittel: Svar med Sitat

Prøve JA. Kjøpe? Nei, ikke med en knøttete 15 L tank. For å gjengi min tidligere tyske mekanikerguru i sin omtale av Fournales luftdempere: "Sehr schøn, aber uberhaupt nicht praktisch".
_________________
henry
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 01-12-2015 22:42    Tittel: Svar med Sitat

Sjønner ikke hvorfor må det være så praktisk hele tiden,det viktigste er att man trives på det jernet man har enten den har 15 eller 30 liters tank.
15 liters tank er da ikke så verst,det er fremdeles 7 liter mer enn jeg hadde på en tidligere mc og jeg kan aldri si det bremset kjøregleden på noen måte.
Det ble riktignok hyppige fyllinger, men sammen med gode kompiser er det bare kosligt med en pitstop for kaffe og tullprat.Cool

Forøvrigt synes jeg Guzzi har gjort en strålende jobb med den nye 850 motoren.
Når man ser tilbake begynte smallblokk motoren med 350 ccm i 1979,volumet ble senere øket til 500,videre til 650 og 750 og nå 850 ccm,det sier litt om potensialet i denne motoren.
Den har også blitt levert med forsjellige topplokk,fram til idag har det stort sett hvert Heron type forbrenningskammer,dvs flatt topplokk med relativt små ventiler og forbreningskammer i stempelet.
Nye 850 har fått hemisfærisk forbrenningskammer(halvkuleformet) med plass til større ventiler og bedre luftgjennomstrømming,denne løsningen ble også benyttet på Moto Guzzi Ippogrifo som etter planen skulle på markedet i 1997,men på grunn av eierskifte ble roadsteren aldri satt i produksjon,Dette var en helt ny konstruksjon med monofjæring og nyutviklet 6 trinns gearkasse ,må vel si att dette i mine øyne er noe av det aller vakreste som har blitt laget i Mandello del Lario.

http://moto.zombdrive.com/images/moto-guzzi-ippogrifo-v7-1998-3.jpg

Selv om ikke Ippogrifo ble satt i produksjon ble motoren brukt av det amerikanske forsvaret i deres RQ-5 Hunter droner,denne hadde en motor foran og en bak.Noen av disse dronemotorene havnet forøvrigt i Guzzi motorsykler etter endt fartstid i miletæret,bare å skru på gearkasse og sette på plass.

www.youtube.com/watch?v=4Ql0a-l7mAI

Må si det er litt artigt att denne "Ippogrifomotoren" har kommet til heder og verdighet igjen, i en litt forstørret utgave, i noen tøffe bobber retro bikes basert på de gamle rammene som har hengt med siden smallblokk motorene ble introdusert.
Vi må heller ikke glemme 4 ventilsutgaven som ble brukt i Lario 650.

Vel vel,nok historie,blir artigt å se om det kommer flere modeller med denne motoren,kansje en ræser som passer Ingvar Laughing
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 02-12-2015 07:45    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

En ræser tas i mot med takk! Very Happy

Tanken på å bruke lilleguzzi-motoren til litt større volum er jeg enig i er interessant, det får ned vekten på sykkelen. Tankvolumet på min 1100 sport er heller ikke av det voldsomme, 17 liter holder til en liten kveldstur for en heller tørst motor.. men sporten innbyr for så vidt ikke til å planlegge de lange ferieturene heller da Shocked
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group