Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Stig.Aastrom
Ble Medlem: 11 Feb 2015 Innlegg: 2 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 11-05-2016 18:18 Tittel: Olje/ overtrykk |
|
|
Da jeg startet min California 2 etter vinterlagring var den litt vond å få i gang på begge sylindrene.
Først tenkte jeg at en runde rundt kvartalet var løsningen slik jeg tidligere hadde gjort, men denne gangen var ikke like suksessfull som sist.
Etter å ha kjørt rundt kvartalet oppdaget jeg at det jeg tror er slangen til overtrykket hadde sendt ut olje på hele turen.
Nå har jeg fått begge sylindrene til, og sykkelen høres grei ut, men likefullt sender han olje ut den tynne slangen som går via ramma.
Løsnet også peilepinnen litt og konstaterte at det er litt overtrykk fra bunnpanna.
Er det noen som kan hjelpe meg? |
|
Til Toppen |
|
|
Atle M
Ble Medlem: 26 Okt 2014 Innlegg: 13 Bosted: Norge
|
Skrevet: 11-05-2016 22:23 Tittel: |
|
|
Min første tanke er at trykkventilen som går til luftesystemet ikke fungerer som den skal. Hvis ventilen ikke åpner for lufta som ekspanderer, så vil antakeligvis olje etterhvert bli trykket ut gjennom overløpet hvis jeg har forstått prinsippet. På min T3 sitter denne i form av en kuleventil i en silikonslange som kommer ut av blokka i nærheten av girkassa. Det ser ut som at det er samme prinsipp på din sykkel, og at den sitter i enden av denne: http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Breather-pipe::6661.html
Det er en enkel sak å sjekke ut, så det kan jo være et fint sted å starte. |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 11-05-2016 22:39 Tittel: |
|
|
Hei , hvor langt har den gått ?
En tell kuleventil vil ikke lage overtrykk - det kommer fra sylindrene og mulig gjennomstrømming - en kompresjonstest vil si deg om du har en sylinder med lav kompresjon - kan være stempelringer som er slitt /knekt _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Atle M
Ble Medlem: 26 Okt 2014 Innlegg: 13 Bosted: Norge
|
Skrevet: 12-05-2016 23:12 Tittel: |
|
|
I guzziology av Dave Richardson, kapittel 5-48 til 5-49 står det at nettopp en tett kuleventil er en vanlig feil som forårsaker at oljetrykket øker på gamle big twin guzzier, samt California II. Lufta som dras ned i motoren gjennom sylindrene, som nå ikke lenger får komme ut av kuleventilen trenger en ny vei ut, og derfor vil olje vil komme ut av nettopp overløpet i sylindertoppen/toppdeksel.
Det kan sikkert være mange grunner som løsninger på problemet, men jeg ville nå sjekket det enkleste først. |
|
Til Toppen |
|
|
Stig.Aastrom
Ble Medlem: 11 Feb 2015 Innlegg: 2 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 25-05-2016 21:28 Tittel: |
|
|
Da er mysteriet løst.
Svaret lå i en tett kuleventil.
Takk til dere dere som engasjerte dere.
God sommer! |
|
Til Toppen |
|
|
|