www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Olje/ overtrykk

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Stig.Aastrom



Ble Medlem: 11 Feb 2015
Innlegg: 2
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 11-05-2016 18:18    Tittel: Olje/ overtrykk Svar med Sitat

Da jeg startet min California 2 etter vinterlagring var den litt vond å få i gang på begge sylindrene.
Først tenkte jeg at en runde rundt kvartalet var løsningen slik jeg tidligere hadde gjort, men denne gangen var ikke like suksessfull som sist.
Etter å ha kjørt rundt kvartalet oppdaget jeg at det jeg tror er slangen til overtrykket hadde sendt ut olje på hele turen.
Nå har jeg fått begge sylindrene til, og sykkelen høres grei ut, men likefullt sender han olje ut den tynne slangen som går via ramma.
Løsnet også peilepinnen litt og konstaterte at det er litt overtrykk fra bunnpanna.
Er det noen som kan hjelpe meg?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Atle M



Ble Medlem: 26 Okt 2014
Innlegg: 13
Bosted: Norge

InnleggSkrevet: 11-05-2016 22:23    Tittel: Svar med Sitat

Min første tanke er at trykkventilen som går til luftesystemet ikke fungerer som den skal. Hvis ventilen ikke åpner for lufta som ekspanderer, så vil antakeligvis olje etterhvert bli trykket ut gjennom overløpet hvis jeg har forstått prinsippet. På min T3 sitter denne i form av en kuleventil i en silikonslange som kommer ut av blokka i nærheten av girkassa. Det ser ut som at det er samme prinsipp på din sykkel, og at den sitter i enden av denne: http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Breather-pipe::6661.html

Det er en enkel sak å sjekke ut, så det kan jo være et fint sted å starte. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 11-05-2016 22:39    Tittel: Svar med Sitat

Hei , hvor langt har den gått ?
En tell kuleventil vil ikke lage overtrykk - det kommer fra sylindrene og mulig gjennomstrømming - en kompresjonstest vil si deg om du har en sylinder med lav kompresjon - kan være stempelringer som er slitt /knekt
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Atle M



Ble Medlem: 26 Okt 2014
Innlegg: 13
Bosted: Norge

InnleggSkrevet: 12-05-2016 23:12    Tittel: Svar med Sitat

I guzziology av Dave Richardson, kapittel 5-48 til 5-49 står det at nettopp en tett kuleventil er en vanlig feil som forårsaker at oljetrykket øker på gamle big twin guzzier, samt California II. Lufta som dras ned i motoren gjennom sylindrene, som nå ikke lenger får komme ut av kuleventilen trenger en ny vei ut, og derfor vil olje vil komme ut av nettopp overløpet i sylindertoppen/toppdeksel.

Det kan sikkert være mange grunner som løsninger på problemet, men jeg ville nå sjekket det enkleste først.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Stig.Aastrom



Ble Medlem: 11 Feb 2015
Innlegg: 2
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 25-05-2016 21:28    Tittel: Svar med Sitat

Da er mysteriet løst.
Svaret lå i en tett kuleventil.

Takk til dere dere som engasjerte dere.

God sommer!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group