www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Lyd/ulyd

Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Dag

Ble Medlem: 07 Jun 2006

InnleggSkrevet: 24-06-2016 22:40    Tittel: Lyd/ulyd Svar med Sitat

Leiter etter gode tips..Etter et livlig pådrag, ble jeg oppmerksom på en lyd fra området høyre sylindertopp som minnet om en lekk pakning..altså omtrent som om det var eksoslekkasje fra toppen. Men det var det ikke..tok av toppdekselet og såg at to umbrakobolter/skruer var løse. Disse ble skrudd til og ventilene ble justert. Lyden forsvant ikke, så bunnpanne ble tatt ned og råder og veiv ble sjekket. Disse var tight og fin..så nå står sykkelen i ro og jeg sitter og surmuler fordi jeg tør ikke kjøre sykkelen. Har planlagt å skifte "camboxen" som etter sigende er et problem med 8V-motoren, så det kommer jeg til å gjøre. Men det skader jo ikke å høre om noen her på berget har erfaring/hørt om/teori om hva som kan være lurt å sjekke. Haugen Motor nevnte noe om at indre eksosrør kunne ha løsnet...
Anyone?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
svru

Ble Medlem: 30 Apr 2013

InnleggSkrevet: 26-06-2016 22:58    Tittel: Svar med Sitat

Har ikke spesielt tips på ulyden.

Ved ettertanke; pakningen mot eksos går jo lett i stykker. Jeg synes også at begynnende overslag i plugghetten minte litt om eksoslekk lyden. Begge deler er kjente svakheter, og med den feilsøking du allerede har gjort er vel dette litt for banalt, men slenger det ut der.

Men vil påpeke at rådende oppfatning vedrørende flat tappet 8V har gått fra "kan havarere" til kommer "garantert til å". Var ventilene ok når du justerte, eller hadde de åpnet endel? De aller fleste vil vise tegn på begynnende terminal ødeleggelse etter få tusen km. Pass på å få det inspisert. Har du fulgt service, så får du delene og må betale for arbeidet om du er ute av garanti. Jo lenger du venter, jo mer metallspon dras rundt. 2010 Stelvio skal være kit A eller B der du slipper å ta av toppen for å shimme ventilene.

Min forrige sesong var temmelig trist med venting på deler, men jeg er veldig fornøyd nå med rollers selv jeg nok ikke helt finner roen før jeg har åpnet rådelagrene. Det var mye metall borte fra de tappetene. Symptomene var der for min del fra før 20' km, med rufsete kaldstarter og ventiler som åpnet seg mer og mer og til sist mye.

Svein
Dag

Ble Medlem: 07 Jun 2006

InnleggSkrevet: 28-06-2016 15:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg byttet plugghetter i fjor pga overslag. Før byttet gikk sykkelen forferdelig stygt, og instrumentene gikk bananas, men jeg skiftet til et par plugghetter som var anbefalt + til iridiumplugger, og det fikset problemet.
Jeg har jo rotet litt med et skrujern rundt plugghetta for å løsne den, så det kan jo være at ledningen/tapen har fått seg et kutt...sjekkes.
Da jeg hadde nede bunnpannen, var jeg spesielt obs på evt metallspon, men oljen såg fin ut, det var minimalt med "dritt" på bunnpluggen og veldig lite urenheter på det lille filteret som står nedi bunnpannen.
Det kan være at disse tappetene fikk seg en smell da skruene løsnet..jeg vet ikke.
Ventilene var ikke 100% første gang jeg sjekket, men var en del feil andre og tredje gang jeg justerte. Så det kan jo være det er gjordt en feil..Før siste justering var eksosventilene på ene siden over 0.30 og litt ute av lage på den andre siden. Jeg mailet litt med Pete Roper på grisoghetto.com, og han mente at jeg kunne bruke c-kittet el kanskje b-kittet om sykkelen min var en sen 2010-utgave, og at jeg burde bare bytte så fort som mulig. Kanskje det kunne vært en ide å få sjekket eksospakningen, men jeg mener jeg sjekket dette grundig med en tynn papirstrimmel..

D.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
svru

Ble Medlem: 30 Apr 2013

InnleggSkrevet: 30-06-2016 20:40    Tittel: Svar med Sitat

Jeg klarte ikke å se tegn utvendig for min dårlige eksospakning, men jeg hørte lyden og så det tydelig når jeg åpnet opp.

Forsøker en mail med litt info om kamfølgerne.

Svein
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet