www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

1100 Sport ie - 1998

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 26-05-2017 11:29    Tittel: 1100 Sport ie - 1998 Svar med Sitat

Hei

Hva var vel sommeren uten en liten el-feil eller to Very Happy

Min kjære sport har fått det for seg at den vil brenne av noen sikringer med ujevne mellomrom, sikring til frontlykt(+ + ). som også sender impuls til spenningsregulatoren - med det følge at batteriet går tomt. Starteren virker heller ikke når nevnte sikring ryker - finurlig tankegang bak ledningsføring. De har ikke sløst med strømkretser som går via sikringsboksen for å si det sånn....det med ladinga som kuttes syntes jeg var spesielt oppfinnsomt.

Joseph Lucas, mannen som oppfant mørket - mulig han hadde en Italiensk hjelper?

Nuvel - dette skjedde selvfølgelig når jeg etter endt arbeidsdag skulle nyte sommerens første varme og føre min stolte Italienske skjønnet hjem til gårdsplassen etter en liten omvei på svingede asfalterte stier. På med tenning - besinpumpa satte i gang med sitt vanlige fiffige lille SHHHH. Jeg trykker inn startknappen...ikke liv...opp med setet og sjekker sikringer...joda her er det gått en sikring - inn med ny, på med tenning - pang - sikringa er gåen, skjønner at her må det forskes for å komme seg hjem Evil or Very Mad Opp på jobb - skrive ut koblingsskjema - finner fort ut at nevnte sikring går til lysrele for hovedlys(som også gir strøm til x antall andre funksjoner) - tar ut releet - inn med ny sikring - joda, da virket startmotoren og Sporten starter med et et ekspolsivt brøl - men da følgelig uten noen form for lading - her gjelder det å komme seg hjem raskaste vegen - kø gjennom Kristiansand med en motor som tydeligvis ikke liker at den kun får elektrisitet fra batteriet - men hjem kommer jeg da.

Nu er den stolte ganger strippet ned til ledningsnettet - målt frem og tilbake på ledningsnettet - ser ut som en periodisk feil siden motstand varier veldig mye på enkelte kabler-

Jeg har i det minste lokaliser feilen til å ligge på utstrømside/kabel fra lysreleet - denne sprer seg imidlertid til et mengde andre forbrukere på sin vei mot fronten av sykkelen - jeg fortsetter måling i dag.

Mitt spørsmål er:
Har noen hatt nevnte elektriske problem med 1100 sport/Daytona RS?

Oppdaget forøvrig at en av ledningene til eller fra dynamo(de to kablene som er montert på dynamoen) hadde vært varm og at det manglet litt av isolasjonen på nevnte ledning, denne var blitt teipet over av en tidligere eier(kunne nok vært gjort litt mer permanent), det gjør at jeg mistenker at noe ikke har vært som det skulle med strømregulatoren...noen erfaring i så måte? Finnes det noen måledata å spore på denne?

Svar fra alle som har vært borti akkurat dette problemet mottas med takk

Very Happy Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 26-05-2017 12:54    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen

Har sjekket regulator, i det minste kortslutter den ikke - antar at den er ok.

Oppdatert lørdag 27.05:
Trur feilen er funnet, en nesten avgnegd ledning i kretsen som tilhører sikring som smalt. Har også lagt frem en ekstra jordkabel til regulator.
Har prøvekjørt en liten tur, ingen sikringer røk og alt virket når jeg var kommet hjem. Jeg får håpe at det holder seg slik Smile


Sist endret av Ingvar Tautra den 29-05-2017 18:11, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 28-05-2017 12:44    Tittel: Svar med Sitat

Resultat av feilsøk og rep. av elektriske svakheter er at Sporten går jevnt og fint på tomgang, bedre respons i mellomregisteret og hikking/motorkutt under kjøring er borte. Vibrasjoner under kjøring er så å si helt borte - har aldri hatt en kjøretur med den hvor motoren har gått så jevnt. Batteriet var fulladet etter en kort kjøretur i går, i dag spant startmotoren rundt som den aldri har gjort med kun strøm fra eget batteri. Har aldri hatt en bedre kjøretur med denne sykkelen.

Neste oppgave blir å skifte ut/bygge om det eletriske anlegget(vinterjobb).

Reduksjon av antal kabelskjøter og kabler av mye høyere kvalitet skal inn - sikringsboksen skal skiftes ut med noe som har kontakt med sikringene...antall jordingspunkt skal økes(antagelig største feilkilde på det elektriske anlegget). Alle releèr skal skjermes fra fukt og dritt.
Impuls til lading skal bort fra kretsen det er lagt på nu - signal til laderegulator kan ikke gå via x-antall mulige feilkilder.

Ja pluss at den fantastiske plastklumpen av en luftfilterboks skal erstattes av KN koniske luftfilter....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Buellbolt



Ble Medlem: 28 Mai 2008
Innlegg: 15
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 25-05-2018 06:36    Tittel: 1100 Sport. Svar med Sitat

Hei. Jeg er ny på 1100 Sport. Hvilken type grease bruker du på akslingen?
_________________
Griso.
Alfa Romeo Giulietta.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 12-06-2018 13:04    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Jeg har solgt min 1100 sport.
Bare kajakkpadling en tid fremover Wink
Jeg bruker molybdenfett med litiums-fortykker.
Jeg er stor tilhenger av Castrol sine produkter.
https://www.castrol.com/sv_se/sweden/products/cars/greases/moly-grease.html
Men tenker at det er viktigste er å huske på å smøre! Litt hipp som happ så lenge det er anerkjente merker.
Har aldri vært borti problemer med lagrene på drivakselledd.
Olje og smøring er utsatt for mer overtro enn den verste religion - veldig utstrakt i Guzzi-miljøet Confused

Lykke til med 1100 Sport.
Et ekte kunstverk på to hjul.
Tips: sørg for god jording til spenningsregulator!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group