www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Ladeproblemer
Gå til side 1, 2  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 30-06-2017 17:23    Tittel: Ladeproblemer Svar med Sitat

Min California, sviktet meg nok en gang. På vei til jobb i Oslo, ble det tomt for strøm.
Kom meg etter hvert videre. Satt på lader og batteri tar i mot strøm. Fikk ladet såpass opp i løpet av dagen, slik at jeg kom meg hjem igjen. Kjørte da uten lys Smile
Målte spenning ut fra dynamo. 3,8 volt på tomgang og ca 10 ved 4-5000 omd.

Hva nå? Må jeg bytt hele dynamoen eller er det andre ting som er vanlig ryker? Er det slike kullstifter som slites ned på denne dynamoen (98 mod)

Ser det sitter 3 unbrakoskruer i front på dynamo. Nok å løsne disse for å få ut sulamitten? Har ikke noe peil på dette, så tips mottaes med takk Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 01-07-2017 15:44    Tittel: Svar med Sitat

Alltid like ubeleilig når ladelampa lyser. Har mer tro på att det er spenningsregulatoren som har tatt kveld ,hvis dynamoen tar kveld er det vel stort sett game over med alt som heter strømproduksjon.
Regulatoren sitter over dynamoen ,liten innretning i støpt aluminium med kjøleribber og noen ledninger , festet med to skruer i rammen.
Kan jo også være dårlig jording eller andre løse tilkoblinger som forårsaker problemet-bare for å nevne noe Cool
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 01-07-2017 20:56    Tittel: Svar med Sitat

Det som er merkelig, ladelampe lyser ikke.
Skal lade opp, fyre og måle ut i fra spenningsregulatoren. Det var når jeg målte rett ut fra dynamo jeg fikk ovennevnte spenning.
Har plukka ut dynamo og det ser skittent ut. Får etter beste evne prøve meg fram. Hva mye volt skal det være ut i fra spenningsregulatoren?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77
Bosted: Grimstad

InnleggSkrevet: 01-07-2017 23:15    Tittel: Svar med Sitat

Hei

Hadde lignende problem med min 1100 sport. Der gikk det en sikring som er i samme krets som sender styrestrøm til spenningsregulatoren.

Fant en ledning i denne kretsen som var nesten helg av(var blitt "gnegd" over av vibrasjoner). Dette var sansynligvis årsak til at sikringen røk.

I tillegg var det meget dårlig med jording på spenningsregulatoren, jeg strekte en egen jordingsledning til regulatoren helt fra batteriet. Det som var bonusen med dette er at den typiske "hikkingen" som mange er plaget med på 1100 sporten har forsvunnet totalt, jeg har også hatt mye vibrasjoner på motoren, dette er nesten helt borte, motoren er ikke å kjenne igjen. Den går bedre for hver tur, bedre drag i mellomregisteret har den fått også. Nu lader den skikkelig, ikke ryker det sikringer eller noe.

Det trenger ikke være det samme på din California, men jeg anbefaler å sørge for skikkelig jording til spenningsregulatoren!

Ladespenning skal normalt være 13,7 - 14,0 Volt.
Under 12,7V betyr utlading av batteriet.
_________________
mvh Ingvar Tautra
For tiden kun bil og kajakk.
Tidligere eier av:
Moto Guzzi 1100 sport inj. 1998 mod.
1976 Le mans 850
1985 Le mans 1000
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 02-07-2017 04:11    Tittel: Svar med Sitat

Takker, for svar.
Skal sørge for god jording til s. regulator.
Når jeg først har ute dynamo, går det på noe vis å måle mellom vinklinger og ramma rundt om det er noe feil på den? F.eks Ohm? Eller er jeg helt på villspor?
Ang vibrasjoner, så er det ganske mye. Spesielt når det blir litt turtall. Ved 80-90 går det greit. Ved kjøring på motorvei i 110-20, blir jeg helt nummen i nevene og det er umulig å se hva som kommer bak i speil. Normalt?
Mvh Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1017
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 02-07-2017 15:09    Tittel: Svar med Sitat

Det er etter all sannsynlighet en Ducati dynamo på din sykkel - Regulator er antakelig ett godt sted å starte. HVis det er en Ducati så står det på fronten av dynamoen - og på regulatoren.

DET er ikke så ofte dynamoene gir opp - regulatorer er nok oftere - men jordingstrøbbel er også greit å sortere ut først.

Din sykkel har lik dynamo som Ingvars 1100 sport - og følgelig samme regulator.

NB! - det ligger en slik regulator hos Askim mc - som ble bestilt feil til en Guzzi med Saprisa dynamo. - Den kan du antakelig overta hvis du trenger, og jordingssjekken ikke gir lading Smile
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 02-07-2017 17:43    Tittel: Svar med Sitat

Takk for tips.
Kommer hjem fra jobb i slutten av kommende uke og skal sjekke det ut da.
Mvh
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 06-07-2017 11:35    Tittel: Svar med Sitat

Dynamo pusset og rengjort. Nå, 18-19 v ut. Fra likeretter/ s.reg. 12,2 ut.
Det blir vel for snaut. Er merket med Ducati energia. 0610 12VDC.

Når den er byttet, håper jeg på å få kjørt en tur🤔🤔
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1017
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 06-07-2017 15:43    Tittel: Svar med Sitat

Hei -som nevnt så har vi en slik regulator liggende - for din dynamo.

sender deg PM
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 06-07-2017 17:22    Tittel: Svar med Sitat

Svart på pm Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1017
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 06-07-2017 23:12    Tittel: Svar med Sitat

det virker ikke som mailvarsling fungerer hos meg i alle fall - men anyhow . du har fått ny PM Smile
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 07-07-2017 03:28    Tittel: Svar med Sitat

Forsøkte å sende pm, igjen.
Tror ikke det funker.
Men, har plukket av tank, regulator.
Ville vært fint om jeg kunne ta fergen uten kjøretøy og du kunne møtt meg i Horten.
Utveksle penger/reg og så tar jeg samme ferge tilbake.

Er det mulig?
VH
Thormod.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1017
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 07-07-2017 06:20    Tittel: Svar med Sitat

Det går bra - jeg kan møte deg i Horten

sendt deg tlf nr i PM
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 07-07-2017 06:59    Tittel: Svar med Sitat

Takk😊
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 03-09-2017 19:55    Tittel: Svar med Sitat

Var på tur i dag. Kjørte med fullt lys + begge sidelys front.
Tok en rast underveis og hadde ikke strøm nok til å starte.
Fikk skjøvet den til nærmeste bakke og fikk start igjen. Kjørte da kun på blend og sidelykter front slukket.

Etter ca 50 km og i en nedoverbakke, stoppet jeg motor for å se om jeg hadde fått ladet opp. Strøm nok til start. Forsøkte dette 3-4 ganger, så strøm nok.

Da til spørsmål: hvor mange w gir dynamo på California? Gir den ikke nok til å kjøre med alle tre frontlys på?

Noen som har opplevd det samme?
Noen tips ang dette, mottas gjerne.
Mvh
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group