www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Elektriske Gremlins ..tips mottas..Reparert!

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 23-07-2017 17:48    Tittel: Elektriske Gremlins ..tips mottas..Reparert! Svar med Sitat

Kontakten her greide jeg å kortslutte, er 12V til bremselysbryter foran:


Dette medførte først at sikring nr 3 fra venstre blåste. Kurant nok
tenkte jeg, og bytter sikring. Etter det er alle små Gremlins
kravlet ut fra hullene sine.



Etter kortslutningen og bytte av sikring hadde jeg kun parklys, bremselys og blinklys.
Motor starter og går normalt, men ladelampa lyser når motoren går. Den
lyser imidlertid ikke med kun tenning på, i tillegg har jeg
ingen nøytrallampe mer. Mistenker tenningslåset, plukker det ut og samtidig løsner
to koblinger, jatta, jatta.Det var da som svarte..
Noen som hvilke ledninger som kommer hvor på tenningslåsen??
Rød er iaf 12V inn. Edit: Svaret står under Smile



EDIT: Tenningslås koblinger:
Klemme 30 = rød
Klemme 50 = hvit
Klemme 16 = grønn
Klemme 15/54 = brun.



Jeg er ikke sikker på om det er noen sammenheng...iallefall klikket
det i rele(r) samtidig som jeg kortsluttet. Er veldig usikker på sammenhengen.
Det er gjort en del endringer / koblinger fra
tidligere eier(e) som jeg ikke kan følge.
Er da også alt annet enn elektriker. Bildet viser releler
som er lagt mot nær- og fjernlys. Omdet var en av disse som klappret??
Tips og ideer noen?


_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn


Sist endret av Roy Arild den 26-07-2017 16:38, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 23-07-2017 19:23    Tittel: Svar med Sitat

Hei

Endringene som er gjort på det elektriske ser ut til å være ettermontasje av relè på nær og fjærnlys. Det var ikke montert orginalt slik at full spenning gikk gjennom lysbryteren som hadde en stygg tendens til å smelte slik at alt av lys forsvandt, gjerne midt i en kurve en sen høstkveld...jeg har hatt en Le Mans 1000 selv.

Her er link til koblingsdiagram for Le Mans 5, regner med at alt er identisk med din Le Mans 4:

http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1990_LM_V.gif

Sikring 3 går til:
Nær og fjærnlys
Front-bremselysbryter
Voltmeter
Nøytrallampe
Ladeleampe
Oljetrykkslampe(og giver antar jeg)
Bremseveskenivå varsellampe.

Kjente feil er oljetrykksmåler(noe skikkelig billig dritt). Prøv å trekk ut kabelen til oljetrykksmåleren og se om det hjelper..

Sikringsholderne er heller ikke av det mest ekslusive, ville sjekket om du har kontakt mot sikringen i holderen.

Dårlig jording er også verdt å kontrollere på litt eldre maskiner, det kan skape litt morsomme effekter.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 26-07-2017 16:37    Tittel: Svar med Sitat

Problem løst:
Ikke nok med at sikringen blåste, i tillegg så sørget den samme
kortslutningen for at det ble dårlig kontatk (ingen) inn på sikrng 3.
Hele rasket blir byttet en dag



Da rele og co så litt suspekt ut, ble det satt inn nytt..



Ordentlige kontaktpunkter igjen til tenningsbryter..


Og dette hører han gammelerik til!



@Ingvar, du har rett i at det nok ikan bli noe lurv med sikringsholdrene.
Følgefeil oppsto jo akkurat der. Blir også byttet en dag jeg har lyst
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn


Sist endret av Roy Arild den 27-07-2017 15:02, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 26-07-2017 22:02    Tittel: Svar med Sitat

Hei Roy Arild

Gledelig å høre at feilen er funnet og elektriske spøkelser er gjemt unna!
Av og til lurer jeg på om Guzzi har hatt Lucas(mannen som oppfant mørket) som innleid konsulent når de lager det elektriske anlegget på ellers hyperavansert ingeniørkunst.

Jeg kan huske et plutselig opptredende mørke midt i en skarp kurve med min 1000 Le Mans en meget sen høstkveld for over 30 år siden(jøss - hvor ble de 30 årene av!?), jeg skjenket nok noen Italienske teknikere en liten tanke etter å ha kommet meg velberget(puuhh..) gjennom den litt overraskende opplevelsen... svidd lysbryter.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 26-07-2017 22:36    Tittel: Svar med Sitat

Ingvar Tautra skrev:
Hei Roy Arild
...for over 30 år siden(jøss - hvor ble de 30 årene av!?),... svidd lysbryter.


De 30 åra, ja hvor i allverden ble de av?? Har jeg spurt med selv om også, de ble bare borte. (etter de neste 30 slutter jeg og kjøre Guzzi, da er jeg blitt 90 og da er det på tide å la Guzzi'en hvile Smile )

Bryterne på Diva'en (ja hun heter Diva) er alle nye, montert av en av de tidligere eierne, og det har blitt brukt releer, (nå nye), så jeg håper ikke på slike plutselig mørke opplevelser. Cool
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 30-07-2017 19:31    Tittel: Svar med Sitat

Da ble sikringsholderen(e) her....



Byttet til disse, kjøpt på Biltema og lett modifisert



(Klikk på bilde for større bilde..)
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 30-07-2017 21:08    Tittel: Svar med Sitat

De gamle sikringsholderne så litt slitne ut ja!

PS: Hvis man rekker å bli 90 får Guzzimotoren bli montert på rullatoren.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group