www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Problemer med SP1000 II, Oljepumpehavari?
Gå til side 1, 2  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
HTH



Ble Medlem: 21 Okt 2013
Innlegg: 6
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 22-08-2017 12:36    Tittel: Problemer med SP1000 II, Oljepumpehavari? Svar med Sitat

Hei

Var ute på tur med min 1986 1000 SP 2 på fredag, da den plutselig begynte å gå dårlig. Jeg så oljelampen begynte å lyse så jeg kjørte inn til siden av veien. Jeg prøvde å starte den igjen etter den var avkjølt og den fikk tenning, men gikk ikke bra og oljelampen ville ikke slukke. Jeg valgte derfor å ikke kjøre videre og hentet sykkelen på henger.

Siden har jeg tatt ut pluggene og kjørte den rundt på startmotoren, den gikk fint rundt, men det var en rar lyd som er vanskelig å si hva kommer av.

Jeg tok ut oljetrykksensor og testen den. Den virker å fungere, men jeg vet ikke om den slår inn på riktig trykk.

Jeg tok deretter ut bunnpannen og fant fragmenter av det som ser ut til å være en M6 skive.

Noen som har forslag på videre undersøkelser?
Kan det være oljepumpen som har havarert? hvordan er det i tilfelle å skaffe ny og bytte denne?

Sykkelen har gått 114000km
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 22-08-2017 13:23    Tittel: Svar med Sitat

Uff da.....Ikke noen utvendige lekkasjer?
Det er jo enklest å begynne med å titte på vippearmene, hvis en slik kommer seg løs blir det ulyder og trykkfall.
Ja, oljepumpa kan jo svikte men det er sjelden. Finnes på lager hos bl.a. Stein Dinse. Hvis denne har brutt sammen er det dog stor sjanse for følgeskader rundt omkring.
Andre årsaker til trykkfall kan være at oljefilteret skrur seg ut, en rådebolt kan også løsne.....

Du får oppdatere, dette var uheldig..
;-(
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 22-08-2017 18:48    Tittel: Svar med Sitat

Er vel å frykte av maskinisten har avlidt Sad .
Plukk ned bunnspanna så blir du nok rask klokere.
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
HTH



Ble Medlem: 21 Okt 2013
Innlegg: 6
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 22-08-2017 22:09    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar!

Liten oppdatering:
Ser ingen synlige skader på vippearmene.
Rådeboltene ser ok ut, og oljefilteret satt godt.









Fant denne i bunnpannen, noen som vet hvor den kommer fra?
7,4mm lang (kan se ut som bruddflate i ene enden)
tverrsnitt: 2,4*2,4 mm



Videre tenkte jeg å sjekke om alle oljekanaler i bunnpannen er åpne. Er det vanskelig å få av deksel til oljepumpe, så jeg kan ta en kikk der?


Sist endret av HTH den 24-08-2017 11:54, endret 3 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 23-08-2017 07:57    Tittel: Svar med Sitat

Først og fremst; Bytt bildehoster, Photo*ucked kan ikke lengre brukes.
Bruk, f.eks: https://www.smugmug.com/ , eller her: http://imgur.com/.
Ingne påmelding, innlogging

Ang pumpa, jeg ville nok øønsket å få tatt den helt av slik at den kan innspiseres ordentlig.
Se på denne, side 18,
http://www.vdcon.nl/files/pdf/pdffile226141_995283.pdf
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 26-08-2017 09:22    Tittel: Svar med Sitat

Bare ved å se på er jo alt vel. Bildene var nå iaf røsslig store.

Men.....er det noen som kan identifisere delen (kilen?) på det siste bildet?

Forrseten, har du sjekket trykkventilen i bunnpanna?
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 26-08-2017 19:00    Tittel: Svar med Sitat

Ser ut som kilen som sitter på akselen som driver oljepumpa ....... uten den snurrer ikke pumpa og fæle ting skjer... Den sikres med mutteren på akselen til oljepumpa, da må denne ha løsnet eller ikke ha vært ordentlig montért. Ta av registeret og sjekk.
(Rimer dårlig med at den har holdt over 100.000 ??)
Hvis dette er tilfelle bør veiv-kam-vippearmer demonteres og sjekkes...don't shoot the piano player...
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 26-08-2017 19:00    Tittel: Svar med Sitat

Ser ut som kilen som sitter på akselen som driver oljepumpa ....... uten den snurrer ikke pumpa og fæle ting skjer... Den sikres med mutteren på akselen til oljepumpa, da må denne ha løsnet eller ikke ha vært ordentlig montért. Ta av registeret og sjekk.
(Rimer dårlig med at den har holdt over 100.000 ??)
Hvis dette er tilfelle bør veiv-kam-vippearmer demonteres og sjekkes...don't shoot the piano player...
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Stasjonsmester`n



Ble Medlem: 20 Jun 2010
Innlegg: 116
Bosted: FL�M

InnleggSkrevet: 26-08-2017 20:18    Tittel: Svar med Sitat

Enig med Guzziracer.
Det ser ut som sporkilen til oljepumpa.
I delekatalogen hos Stein dinse kalles den for Transmission key, og har delenr. 13148300
_________________
Knut L.
99.Nevada-750 Club

99 Goldwing 1500SE. 50th anniversary
Også kalt, Danseband scooter, og Taiwan Buss Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 27-08-2017 11:51    Tittel: Svar med Sitat

Vi venter i spenning...Glasskula vår kommer ikke med noe mer..



Jeg spør meg bare hvordan det skulle være mulig?
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 27-08-2017 13:14    Tittel: Svar med Sitat

Hei

Virker rart at kilen kunne ramlet ut, er det mulig uten å ta av tannhjulet? Kan jo selvfølgelig være at mutteren har løsnet og tannhjulet har vandret ut nok til at kilen har klart å jobbe seg ut....den rare lyden kan jo være oljepumpe-tannhjulet som lever et fritt liv inne i registerhuset.

Dette må sortere under kategori ergelig.

Venter i spenning på mer info.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
HTH



Ble Medlem: 21 Okt 2013
Innlegg: 6
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 28-08-2017 09:25    Tittel: Svar med Sitat

Bildene ble litt større enn planlagt!

Demonteringen tar litt tid, men har kommet meg hit:



For å få ut dynamoen snakker de om "short rod":



Noen som vet hvor jeg kan skaffe det? eventuelt om noen har tegninger på den, så jeg kan få laget en selv? eller aller helst hvordan jeg kan få ut dynamoen uten.

Har ikke skal sjekket trykkventilen i bunnpannen. Må ta en nærmere kikk på den, samt sjekke alle kanaler og få renset bunnpannen ordentlig.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 28-08-2017 13:46    Tittel: Svar med Sitat

Er ikke så lang unna Smile

http://www.motoguzzi.no/teknisk.asp?story=52

Jeg fikk tak i min hos Rolf på Gjøvik, den var en halv centi for kort, men ble løst med ett stykke avkappet unbrakonøkkel Cool . Sistnevnte sitter drr ennå.
Forøvrig må det vel være felere som har denne bolten. Jeg er på full fart ut døren på vei til Tyskland og kan dessverre ikke hjelpe.

Ta av kableene som er tilkoblet dynamoen, så fjærner dy den yttre delen, boltene har du jo allerede løsnet. Om du får av ankret på annet hvis? hmmm..det skal jeg ikke tørre å svare på,
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
bendik



Ble Medlem: 01 Mar 2006
Innlegg: 75
Bosted: østjylland dk.

InnleggSkrevet: 28-08-2017 14:30    Tittel: Svar med Sitat

Hei HTH

Stein Dinse har verktøyet til å trykke/trekke av rotoren :

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Werkzeuge/Spezialwerkzeug/Werkzeug-Lichtmaschinenabzieher::1914.html

De snakker om "short rod" fordi det originale verktøyet bare var et stykke Hi Grade 6x35mm rundstål som man stakk inn i veivakselen, og deretter trykke med den bolten som du allerede har der. Det kan du også gjøre, bare du bruker et stykke hærdet stål, ellers går det mange historier om folk som har brukt noe mykt stål, og så opplevd at stykket deformerer inne i veiva og blir meget vanskelig å få ut !!
Du kan bruke skaftet av et HSS bor eller et stykke unbrako-nøkkel.
Good luck

PS. Hvis rotoren umiddelbart ikke virker til å ha mye lyst til å poppe av (den sitter på en konus), hjelper det noen ganger å gi bolten et kakk med en hammer.


Sist endret av bendik den 28-08-2017 23:14, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bastardo



Ble Medlem: 28 Jan 2006
Innlegg: 274
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 28-08-2017 16:03    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har den bolten liggende på Bjerke,ikke bruk noe annet enn den,har prøvd det selv.
Hvor i Oslo holder du til ?
_________________
I dont suffer from insanity,I enjoy every minute of it....
Guzzi 850 T5 Bastardo.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group