www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Overhaling-trimming California
Gå til side 1, 2  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Are Skahjem



Ble Medlem: 25 Apr 2010
Innlegg: 3
Bosted: Kristiansand

InnleggSkrevet: 04-08-2013 11:45    Tittel: Overhaling-trimming California Svar med Sitat

Hei. Jeg har en California 1994 mod. Jeg kunne tenke meg å ta en full overhaling og trimme den opp litt.
Har kikket litt på nettet og funnet noen firmaer i Tyskland som gjør dette.
Er det noen som vet om Norske verksdeder eller andre plasser og har anbefalinger å komme med ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 07-08-2013 22:43    Tittel: Svar med Sitat

Hei

Det er flere av guzzi smedene i Tyskland som gjør god jobb med trimming - men det viktigste er å tenke igjennom hvor mye penger du vil benytte og hva du ønsker å oppnå.

Du skriver ikke noe om hvor langt califen din har gått.

Dynotec , HT moto , Daes Mototec og sikkert flere gjør kjempebra jobber - men full pakke med "ventilpakke og endrede brennkammer" med og uten dobbeltenning og kam koster penger - fort opp mot 4-5 tusen euro
skal du balansere veiv og bytte råder til f.eks carillio kan det bli mer.

Califen har vel en midvalve motor på 1100 kubikk og ca 70 hester i standardutførelse med bra bunndrag. og det er vel dreiemoment som er viktig i en touringsykkel.

har hatt noen "oppdrag" hos Dynotec - og han gjør en kjempejobb - men det koster som nevnt kroner - og det får du ikke tilbake når du evnt skal selge doningen. - sånn er det nok med de fleste andre også.
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Are Skahjem



Ble Medlem: 25 Apr 2010
Innlegg: 3
Bosted: Kristiansand

InnleggSkrevet: 08-08-2013 10:39    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar !
Sykkelen har gått ca 140000 km.
Har ikke noen problemer med motoren ennå,men
er vel snart på tide med en overhaling ?
Er såpass fornøyd med den,så tenker ikke så mye
på hva jeg evt. ville fått igjen ved salg da jeg akter å
beholde Calien..
Men hadde ikke helt sett for meg at det var så dyrt
selv om jeg er villig til å bruke penger på dette.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 08-08-2013 11:07    Tittel: Svar med Sitat

Med en slik kjørelengde ville jeg først få sjekket kompresjon. Det er godt mulig at ventiler/seter trenger en 'oppfriskning'. Videre har vel kam og kamfølgere hatt sin beste tid. Men for all del, bare kjør så lenge den går og starter greit!

En annen mulighet er jo å finne en brukt motor med lav kjørelengde. Det er flere som har gjort kupp på f.eks. ebay. Du kan også høre med Reboot Guzzispares (http://www.rebootguzzispares.com).
Andre forslag?
Dette innebærer jo endel skruing og evt. tilpassing av nye greier, men du hadde vel ikke tenkt å sende hele sykkelen til Tyskland? Sjekk uansett hva som passer om hverandre.
Selger du den gamle motoren til noen som ønsker å overhale selv så har du 'startkapital' til en ny (-ere) motor. Wink
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 08-08-2013 13:37    Tittel: Svar med Sitat

Med 140' på telleren så er det nok fortsatt motor igjen - men som Lars skriver så er det noen relativt enkle ( og billigere ting) som kan gjøres.

Sjekke ventilstyringer / bytte ventilstyringer og slipe ventiler - evnt bytte disse også.

Bytte stempelringene ( fåes i sett pr sylinder ) ( sylinderne er mer eller mindre uslitelige så ett sett med ringer vil gjøre susen.
hvis du skal sjekke kam - så bytt kjedet samtidig

det dyreste her er jobben med å overhale toppene - som er en grei jobb å få gjort. - men med dette og stempelringer så har du nok kompresjonen tilbake og de "hestene som var på beite" kommer tilbake igjen Smile

Dette er mye billigere enn det jeg beskrev tidligere i tråden Smile
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Are Skahjem



Ble Medlem: 25 Apr 2010
Innlegg: 3
Bosted: Kristiansand

InnleggSkrevet: 09-08-2013 11:25    Tittel: Svar med Sitat

Her var det mange bra tips. Tør ikke helt å starte med dette selv,vet dere om noen som tar de litt lettere jobbene i Norge ?
Vet ikke om noen her nede på sørlandet ,ikke så mange verksteder som kan Guzzi her.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
joloevaa



Ble Medlem: 25 Sep 2011
Innlegg: 26
Bosted: Sirevåg

InnleggSkrevet: 09-08-2013 16:04    Tittel: Gjør det selv... Svar med Sitat

Det koster ikke mange kronene i deler hos Stein Dinse. Om du er venn med kona.. får du vel låne komfyren en kveld for å varme toppene slik at du kan presse ut ventilforingene. Når de nye foringene er på plass må de hones til slik at de passer til de nye ventilene. Ventilene som jeg fikk fra Stein Dinse holdt ikke toleransene til Guzzi manualen..., derfor måtte jeg hone slik at det ble riktig klaring. Jeg hadde ikke gjort dette før så jeg fikk litt erfaringer. (Og nå forsto jeg hva tyskeren på vårtreffet forklarte.)

Hele jobben tar ca. 4 timer med et og annet ukvemsord når du brenner deg.
_________________
Ole-Johan Lauvås
Holmafjellet 59
4364 Sirevåg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 09-08-2013 20:42    Tittel: Svar med Sitat

Det er flere av motomental gutta som har dårlig erfaring med noen av delene fra Stein dinse

Ett råd er å kjøpe originaldelene av ventiler , rådebolter, ventilfjærer osv. Flere motorhavarier som skjer på uforklarlig vis .....

Ett tips kan være å høre med Roger Haugrn om han kan ta toppene I løpet av vinter'n - kanskje noen lokale som kan gjøre en slik klassisk topp overhaling .

Det å bytte stempelringer er ingen vanskelig jobb - må bare være litt forsiktig Smile

Askim mc kan også være ett forslag .
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 08-09-2017 18:13    Tittel: Svar med Sitat

[quote="Guzziracer"]Med en slik kjørelengde ville jeg først få sjekket kompresjon. Det er godt mulig at ventiler/seter trenger en 'oppfriskning'. Videre har vel kam og kamfølgere hatt sin beste tid. Men for all del, bare kjør så lenge den går og starter greit!

Er det slik at en Guzzi motor, har sett sin beste tid ved 140k?
Om det stemmer, hvorfor?
Kjenner folk som har rundet 350 k med sin HD 1340 (sammenligner, pga av oxo luftkjølt) går fortsatt godt uten å ha byttet kam, paraplyer ol.
Frank rotor, har vel snart 600k på sin Suzuki?

Går ut i fra at de fleste som har mc, tar vare på den med tanke på oljebytte osv.

Noen som kan gi meg en vettug forklaring?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Per B



Ble Medlem: 15 Feb 2006
Innlegg: 157
Bosted: Stabekk

InnleggSkrevet: 08-09-2017 19:33    Tittel: Svar med Sitat

Den billigste veien til høyere fart er vanligvis å oppgradere fjæring og oppheng.
Liten vits med stor effekt hvis ikke doningen greier å holde følge......
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 08-09-2017 20:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg gjør motor-overhalinger etter kundens ønsker.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 08-09-2017 20:55    Tittel: Svar med Sitat

Etter mitt syn bør alle motorer som har gått et betydelig antall kilometer få en gjennomgang av status på innvendig tilstand.

For meg betyr dette 100% demontering og inspeksjon av de enkelte deler.

Slamfella i veiva må renses (Dette er viktigste jobb.) "Det hjelper ikke med et godt hjerte dersom blodårene er tettet av kolesterol-belegg."
Bærelager for veiva må sjekkes for slark.
Rådelager må sjekkes for slark.
Stempelpinnelager må sjekkes for slark.
Oljepumpa må sjekkes (lager og generell tilstand)
Kamkjede må sjekkes (slark)
Vurdere ny kjedestrammer (forbedre stramminga)
Vurdere ventil-løfterne
Vurdere kammens løftepunkter for slitasje.

Deretter kommer sylindre og sylindertopp-forbedringer.

Hvorfor er dere ikke mer opptatt av slamfella i veiva!!!!!!!!!!!

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 09-09-2017 16:05    Tittel: Svar med Sitat

Kan du forklare litt om slamfelle i veiva?
Første gang jeg hører om, så ville være glad for en enkel innføring.

Mvh
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 09-09-2017 16:05    Tittel: Svar med Sitat

Kan du forklare litt om slamfelle i veiva?
Første gang jeg hører om, så ville være glad for en enkel innføring.

Mvh
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 09-09-2017 18:18    Tittel: Svar med Sitat

I den ene enden av veiva sitter en aluminiumsplugg.

Når du skrur ut denne - finner du et hulrom.

Olje som passerer gjennom veiva blir sentrifugert her. Partikler legger seg som slam langs den ene veggen.

Når halve diameteren er full - blir partiklene med ut til rådelagerne.

Selv motorer med oljefilter sliter med at partikler avleires her. All olje går ikke gjennom filteret hele tiden.

Derfor er det fornuftig å tømme denne slamfella når men likevel har lett tilgang til veiva - som for eksempel når man likevel tar en motoroverhaling.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group