Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Are Skahjem
Ble Medlem: 25 Apr 2010 Innlegg: 3 Bosted: Kristiansand
|
Skrevet: 04-08-2013 11:45 Tittel: Overhaling-trimming California |
|
|
Hei. Jeg har en California 1994 mod. Jeg kunne tenke meg å ta en full overhaling og trimme den opp litt.
Har kikket litt på nettet og funnet noen firmaer i Tyskland som gjør dette.
Er det noen som vet om Norske verksdeder eller andre plasser og har anbefalinger å komme med ? |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 07-08-2013 22:43 Tittel: |
|
|
Hei
Det er flere av guzzi smedene i Tyskland som gjør god jobb med trimming - men det viktigste er å tenke igjennom hvor mye penger du vil benytte og hva du ønsker å oppnå.
Du skriver ikke noe om hvor langt califen din har gått.
Dynotec , HT moto , Daes Mototec og sikkert flere gjør kjempebra jobber - men full pakke med "ventilpakke og endrede brennkammer" med og uten dobbeltenning og kam koster penger - fort opp mot 4-5 tusen euro
skal du balansere veiv og bytte råder til f.eks carillio kan det bli mer.
Califen har vel en midvalve motor på 1100 kubikk og ca 70 hester i standardutførelse med bra bunndrag. og det er vel dreiemoment som er viktig i en touringsykkel.
har hatt noen "oppdrag" hos Dynotec - og han gjør en kjempejobb - men det koster som nevnt kroner - og det får du ikke tilbake når du evnt skal selge doningen. - sånn er det nok med de fleste andre også. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Are Skahjem
Ble Medlem: 25 Apr 2010 Innlegg: 3 Bosted: Kristiansand
|
Skrevet: 08-08-2013 10:39 Tittel: |
|
|
Takk for svar !
Sykkelen har gått ca 140000 km.
Har ikke noen problemer med motoren ennå,men
er vel snart på tide med en overhaling ?
Er såpass fornøyd med den,så tenker ikke så mye
på hva jeg evt. ville fått igjen ved salg da jeg akter å
beholde Calien..
Men hadde ikke helt sett for meg at det var så dyrt
selv om jeg er villig til å bruke penger på dette. |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 08-08-2013 11:07 Tittel: |
|
|
Med en slik kjørelengde ville jeg først få sjekket kompresjon. Det er godt mulig at ventiler/seter trenger en 'oppfriskning'. Videre har vel kam og kamfølgere hatt sin beste tid. Men for all del, bare kjør så lenge den går og starter greit!
En annen mulighet er jo å finne en brukt motor med lav kjørelengde. Det er flere som har gjort kupp på f.eks. ebay. Du kan også høre med Reboot Guzzispares (http://www.rebootguzzispares.com).
Andre forslag?
Dette innebærer jo endel skruing og evt. tilpassing av nye greier, men du hadde vel ikke tenkt å sende hele sykkelen til Tyskland? Sjekk uansett hva som passer om hverandre.
Selger du den gamle motoren til noen som ønsker å overhale selv så har du 'startkapital' til en ny (-ere) motor. _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 08-08-2013 13:37 Tittel: |
|
|
Med 140' på telleren så er det nok fortsatt motor igjen - men som Lars skriver så er det noen relativt enkle ( og billigere ting) som kan gjøres.
Sjekke ventilstyringer / bytte ventilstyringer og slipe ventiler - evnt bytte disse også.
Bytte stempelringene ( fåes i sett pr sylinder ) ( sylinderne er mer eller mindre uslitelige så ett sett med ringer vil gjøre susen.
hvis du skal sjekke kam - så bytt kjedet samtidig
det dyreste her er jobben med å overhale toppene - som er en grei jobb å få gjort. - men med dette og stempelringer så har du nok kompresjonen tilbake og de "hestene som var på beite" kommer tilbake igjen
Dette er mye billigere enn det jeg beskrev tidligere i tråden _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Are Skahjem
Ble Medlem: 25 Apr 2010 Innlegg: 3 Bosted: Kristiansand
|
Skrevet: 09-08-2013 11:25 Tittel: |
|
|
Her var det mange bra tips. Tør ikke helt å starte med dette selv,vet dere om noen som tar de litt lettere jobbene i Norge ?
Vet ikke om noen her nede på sørlandet ,ikke så mange verksteder som kan Guzzi her. |
|
Til Toppen |
|
|
joloevaa
Ble Medlem: 25 Sep 2011 Innlegg: 26 Bosted: Sirevåg
|
Skrevet: 09-08-2013 16:04 Tittel: Gjør det selv... |
|
|
Det koster ikke mange kronene i deler hos Stein Dinse. Om du er venn med kona.. får du vel låne komfyren en kveld for å varme toppene slik at du kan presse ut ventilforingene. Når de nye foringene er på plass må de hones til slik at de passer til de nye ventilene. Ventilene som jeg fikk fra Stein Dinse holdt ikke toleransene til Guzzi manualen..., derfor måtte jeg hone slik at det ble riktig klaring. Jeg hadde ikke gjort dette før så jeg fikk litt erfaringer. (Og nå forsto jeg hva tyskeren på vårtreffet forklarte.)
Hele jobben tar ca. 4 timer med et og annet ukvemsord når du brenner deg. _________________ Ole-Johan Lauvås
Holmafjellet 59
4364 Sirevåg |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 09-08-2013 20:42 Tittel: |
|
|
Det er flere av motomental gutta som har dårlig erfaring med noen av delene fra Stein dinse
Ett råd er å kjøpe originaldelene av ventiler , rådebolter, ventilfjærer osv. Flere motorhavarier som skjer på uforklarlig vis .....
Ett tips kan være å høre med Roger Haugrn om han kan ta toppene I løpet av vinter'n - kanskje noen lokale som kan gjøre en slik klassisk topp overhaling .
Det å bytte stempelringer er ingen vanskelig jobb - må bare være litt forsiktig
Askim mc kan også være ett forslag . _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 08-09-2017 18:13 Tittel: |
|
|
[quote="Guzziracer"]Med en slik kjørelengde ville jeg først få sjekket kompresjon. Det er godt mulig at ventiler/seter trenger en 'oppfriskning'. Videre har vel kam og kamfølgere hatt sin beste tid. Men for all del, bare kjør så lenge den går og starter greit!
Er det slik at en Guzzi motor, har sett sin beste tid ved 140k?
Om det stemmer, hvorfor?
Kjenner folk som har rundet 350 k med sin HD 1340 (sammenligner, pga av oxo luftkjølt) går fortsatt godt uten å ha byttet kam, paraplyer ol.
Frank rotor, har vel snart 600k på sin Suzuki?
Går ut i fra at de fleste som har mc, tar vare på den med tanke på oljebytte osv.
Noen som kan gi meg en vettug forklaring? |
|
Til Toppen |
|
|
Per B
Ble Medlem: 15 Feb 2006 Innlegg: 157 Bosted: Stabekk
|
Skrevet: 08-09-2017 19:33 Tittel: |
|
|
Den billigste veien til høyere fart er vanligvis å oppgradere fjæring og oppheng.
Liten vits med stor effekt hvis ikke doningen greier å holde følge...... |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 08-09-2017 20:06 Tittel: |
|
|
Jeg gjør motor-overhalinger etter kundens ønsker.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 08-09-2017 20:55 Tittel: |
|
|
Etter mitt syn bør alle motorer som har gått et betydelig antall kilometer få en gjennomgang av status på innvendig tilstand.
For meg betyr dette 100% demontering og inspeksjon av de enkelte deler.
Slamfella i veiva må renses (Dette er viktigste jobb.) "Det hjelper ikke med et godt hjerte dersom blodårene er tettet av kolesterol-belegg."
Bærelager for veiva må sjekkes for slark.
Rådelager må sjekkes for slark.
Stempelpinnelager må sjekkes for slark.
Oljepumpa må sjekkes (lager og generell tilstand)
Kamkjede må sjekkes (slark)
Vurdere ny kjedestrammer (forbedre stramminga)
Vurdere ventil-løfterne
Vurdere kammens løftepunkter for slitasje.
Deretter kommer sylindre og sylindertopp-forbedringer.
Hvorfor er dere ikke mer opptatt av slamfella i veiva!!!!!!!!!!!
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 09-09-2017 16:05 Tittel: |
|
|
Kan du forklare litt om slamfelle i veiva?
Første gang jeg hører om, så ville være glad for en enkel innføring.
Mvh |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 09-09-2017 16:05 Tittel: |
|
|
Kan du forklare litt om slamfelle i veiva?
Første gang jeg hører om, så ville være glad for en enkel innføring.
Mvh |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 09-09-2017 18:18 Tittel: |
|
|
I den ene enden av veiva sitter en aluminiumsplugg.
Når du skrur ut denne - finner du et hulrom.
Olje som passerer gjennom veiva blir sentrifugert her. Partikler legger seg som slam langs den ene veggen.
Når halve diameteren er full - blir partiklene med ut til rådelagerne.
Selv motorer med oljefilter sliter med at partikler avleires her. All olje går ikke gjennom filteret hele tiden.
Derfor er det fornuftig å tømme denne slamfella når men likevel har lett tilgang til veiva - som for eksempel når man likevel tar en motoroverhaling.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
|