Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 31-10-2017 16:57 Tittel: |
|
|
Var brukket av ett stykke av kanten hvor styrelåsen griper..
Litt sveis..
Fint som snus
Nedre krone, rusten og fæl
Slipt vekk rust og litt ny farge
Mmmm.der ett par gaffelbein
Made in Italy
Slitt??
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 31-10-2017 17:08 Tittel: |
|
|
Plukket i biter
Tappeskruen på fjærbeinet...hullet måtte borres opp
Jeg tror olje, (det vesle som var) og slammet er fra 1972
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 05-11-2017 21:00 Tittel: |
|
|
Det var nå som svarte gamperæva...
helt utrolig hvor ukyndig det går an å bli
Rolf har denne , så jeg får vel stikke oppom med gearkassen
under armen og se om vi ikke kan få av mutteren
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 05-11-2017 21:39 Tittel: |
|
|
Kom igjen.
Det bilde du viser er første generasjon verktøy. Jeg har nå utviklet et andre generasjon som er mye bedre.
Vi sees.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 06-11-2017 15:16 Tittel: |
|
|
@Rolf..takker. Da tar vi det ved anledning.
Rare folk , neida ikke Rolf ... se under,
De to hullene som er markert, skal ikke være der.. Pga av ødelagte originalfester, (silentblokker) så hadde en eier vært gørrsmart og
boret hull i dekslet + gaffelkrona under og satt i kroker so feste.
"Krokene" var M6 bolter som var krøkt på plass.
Passe hullstørrelse og gummiplugger som brukes ved rustbehandling
av bil ordnet det iallefall til det bedre.
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 06-11-2017 15:23 Tittel: |
|
|
Plukket fra hverandre kardangen.
Ser bra ut
Men tror du ikke han fordømrade Muttermannen har vært her også
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
bendik
Ble Medlem: 01 Mar 2006 Innlegg: 75 Bosted: østjylland dk.
|
Skrevet: 06-11-2017 17:22 Tittel: |
|
|
Roy Arild skrev: |
Men tror du ikke han fordømrade Muttermannen har vært her også
|
Farken til galning ! Har han ikke annet verktøy enn hammer & meisel ?
Ser ut som han har vært borti stålburet til de koniske rullene også ? Ikke bra. |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 12-11-2017 14:32 Tittel: |
|
|
Gamle kardangen som siste eier heldigvis hadde byttet.
Bildene taler for seg. Siste bilde er kardangsmuler fra
oljetrauet under kardangklokka.
Var nysgjerrig på hvorfor det var dårlig brems..
Fattigmanns fjærspenner
Lett og håndtere hvis du setter ankerplata på en bolt i skrustikka
Ikke så rart, du ser det ikke, men vold måtte til får å
få ut eksenterene. De gikk så trått at de kunne kun
beveges med tang.
Slipte ut foringene noe, samt lapping av akslingen på eksenterene så
ble det lettgående som det skal.
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 19-11-2017 16:36 Tittel: |
|
|
Noe av årets julegaver
Tok en tur til Gjøvik lørdag. Halvorsen var i toppform så vi
tok en sjekk på gearkassen til 850'en.
Heldigvis hadde Rolf en forbedret variant av detter verktøyet til å
løsne mutteren på utgående aksling. Vi la i tillegg litt "press" på
muttern. Holdt akkurat, holdet mellom, verktøy og mutter var
nok under 1 mm.
Kun test om gjenger er ok
Har var det "ball". Vi fant en på 3 mm, skal være 4.
Nye tetninger på utløser stangen
Gammel versjon til venstre.
Riktig verktøy..så er det bare å leke seg gjennom jobben.
Kaputt
Bytte noe knallharde o-ringer
Testkjøring..gar mer arbeide til Rolf
Ødelagt rykkutjevner fjær er den første feile som er
funnet. (På bildet er den nye fjæra)
Pilla fra hverandre dynamoen og gjorde rent. Ett nytt lager,
resten ok.
Gjengene på eksossiden er "ødelagt" på den ene siden. Var redd
jeg måtte kjøpe ny topp, med jeg lar det være som det er.
Ene siden.
Andre siden.
Mutterene passer ikke om hverandre.
Originalmutter.
Ikke original..gjengene er like, samme stigning osv, kun
diameteren er litt større.
Fjernet dekke fra fremfelgen.. det KUNNE vært værre..
Litt lett puss
Fremhjul er reddbart, klarte tom å løsne en eike _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 19-11-2017 18:19 Tittel: |
|
|
Her er det bare å ta av seg hatten |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 23-11-2017 16:54 Tittel: Borranifelger |
|
|
Ikke mye glans i dette navet
Ei heller i felgen
Har prøvd meg litt frem..her er det brukt grov redskap, polerfflaps fra Biltema på vinkelsliper,
stålull med Autosol. Det er antagelig ikke mulig å få dette helt iorden uten risiko for stor
materialavvirking. Er usikker på dette her.. Noen med gode ideer??
Det er ca 6755 hakk i felgen
Eikene har nok lidd opp igjennom årene, med er i hovedsak ok.
Går greit å løsne mutteren, kjøpe eikenøkkel på Biltema, passer
alldeles utmerket. Skru det passende ut...inn med skrutrekker,
(eller annet passende) ett rapp med hammeren så løsner det i navet.
Avbiter type større, nei de skal ikke klippes av!, Bare klem lett
til og ett par rapp med en liten hammer på baksiden, så
kommer er eiken ut av navet. Sitter egentlig litt i meste laget,
på den annen side..bedre fast enn løst.
Noen eiker er lett bøyd, men ikke noe å ta på vei for.
Ekene - Litt rens og polering..og jaaaa, det tar litt tid.
Gjenstår bare å plukke av X antall eiker, rense og polere? så godt det går. Blir det ikke
noe annen ornings, så er sandblåsing og pulverlakkering siste utvei. _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 23-11-2017 22:39 Tittel: |
|
|
Jeg tror jeg har noen få brukte liggende - dersom du trenger å bytte ut noen av de du har.
Er rimelig imponert over tempo og grundighet.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 25-11-2017 12:52 Tittel: |
|
|
@ Rolf: Greide å redde (rette) alle som ikke var helt topp. Men takk for tilbudet.
Har fått polert alle eikene, nei jeg har ikke tatt opptelling .
Borrmaskin og vinkelsliper..det tok allievel nesten fire timer innkludert
tiden brukt til oppretting.
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 25-11-2017 15:53 Tittel: |
|
|
Demontert toppen for å sende de til blåsing.
Men, så var det Hr. Murphy da...Ventilføring eksos venstre side..
Har løsnet..
Jeg vet ikke hvordan denne sikringsringen sitter, kanskje gi føringen
ett rapp med hammer'n og håpe den låser?
Ventil og seter ser aldeles fabelaktig ut, så det var litt ergerlig.
Det var også ventiltetninger her, harde som hænn,
men de er ikke å finne i delekatalogen.
Østlandske Motorverksted på Hamar fikser dette. _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 29-11-2017 19:21 Tittel: Mere felg |
|
|
Felgene var som kjent ikke av de aller fineste, men etter litt puss og lull
så blir det da noe utav det.
Alle dele skulle egentlig vært på Våtglassblåsing, men vedkommende
hadde så mye å gjøre at jeg ikke gadd å vente. Da ble det gammelmåten,
rengjøring, syregrunning og felglakk fra Meca. Ble helt kurant.
Felgkantene ble slipt med occilerende slipemaskin og 500 slipepapir,
tok da bort det meste av hakk. Resten var noen timer med polermaskin,
så ble det osgå sånn ca.
Ble helt ok synes jeg, andre kan ha avvikende mening .
Da er eikene på plass, tålmodighetsproven kommer når det skal
strammes og justerer slik at hjulet blir et hjul og ikke ett 8-tall.
Felgen fikk ett strøk syregrunning + felglakk på innsiden, kan sikkert
ikke skade. Siste bilde, som også er lenger opp i tråden, viser
før tilstanden.:8
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
|