www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Service på nyanskaffelsen

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
schei



Ble Medlem: 24 Okt 2017
Innlegg: 12
Bosted: Sandane

InnleggSkrevet: 02-11-2017 22:29    Tittel: Service på nyanskaffelsen Svar med Sitat

Nærmer meg gjennomført service, nå gjenstår bare bensin- og luftfilter. Kvier meg for operasjonen med å fjerne bensintanken, men det er vel bare å ta det adagio og passe på at det ikke blir accelerando til det går overstyr. Har planer om å behandle den con amore Smile
Skiftet motorolje i dag, greit nok bortsett fra alle skruene. Men er det normalt at det ser slik ut der "nedentil"?

Her skulle det inn et foto, men det fikk jeg ikke til.....

I bunnpanna var det et ganske tykt gråhvitt belegg - det så ikke bra ut.....

Aksel SH
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ejs



Ble Medlem: 16 Jun 2013
Innlegg: 30
Bosted: 4645 Nodeland

InnleggSkrevet: 03-11-2017 00:46    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy
"majonesen" er vanlig etter hva jeg har lest.
I toppdekselene og bunnpanna.
Kondens som ikke forsvinner, men blir i olja fordi motoren går for kaldt.
Varierer hvistnok med oljetype....
Har vært "majones" i min guzzi ved hvert oljeskift.
_________________
California EV 1999
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
schei



Ble Medlem: 24 Okt 2017
Innlegg: 12
Bosted: Sandane

InnleggSkrevet: 03-11-2017 19:47    Tittel: Svar med Sitat

Toppdekslene var rene, men bunnpanna.....

Fikk nedtur i dag, det blir nok batteriskift, utrolig at ting har virket når jeg ikke kan se at det er syre på det i det hele tatt. Men den har startet greit, selv om det helt klart gikk litt tyngre rundt nå når det nærmet seg 0 grader.

Så var det bensintanken. Sikkert dumt spørsmål, men hva er teknikken for ikke å søle voldsomt med bensin? Etter det jeg har forstått er det fire koblinger/ slanger som skal løsnes. Jeg går ut fra at det ikke er noen form for autostopp på noen av disse?
_________________
Aksel
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ejs



Ble Medlem: 16 Jun 2013
Innlegg: 30
Bosted: 4645 Nodeland

InnleggSkrevet: 03-11-2017 23:24    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har MC-BATTERI SMF 12V 20AH
Artikkel: 80276
Fra Biltema....

På min California EV er det 3 slanger.
En er fra bensin electoventilen. Den lekker litt dersom den faller nedover.
Andre er returledning.I fronten av tanken.Den lekker litt dersom den faller nedover.
Tredje er en tynn overløps slange, midt under tanken. Vanligvis tørr..
Er to el. koblinger. En for strøm til bensinventil. Andre til bensin nivå sensor.
Ene koblinga er merket med røde gummi band.
Må ikke koble galt!!!!! (dersom det kobles galt brenner sensoren når tenninga slås på.
Har erfaring på at det skjer.....) Embarassed
_________________
California EV 1999
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
schei



Ble Medlem: 24 Okt 2017
Innlegg: 12
Bosted: Sandane

InnleggSkrevet: 04-11-2017 18:32    Tittel: Svar med Sitat

Det blir en tur på Biltema på mandag, ja. Får se hva de har inne, men noe mindre enn 20 Ah er vel ikke aktuelt.
Ja, jeg tok av tanken da, det gikk jo greit, det var ikke mye å grue seg for, og uten søl. Men en forunderlig ting dukket opp. Det viste seg at koblingen til "Fuel level sensor" ikke var koblet, og den har tydeligvis vært frakoblet lenge, etter mengden oljesøl i kontakten å demme. Kanskje det en gang i tiden har vært feilkoblet, med resultatet som ble nevnt ovenfor? Very Happy Ellers så går jeg ut fra at dette ikke fører til annet enn at det ikke gis varsel om lite bensin.
Luftfilteret var jo enkelt å bytte, men bensinfilteret var sært. Her ble det sølt litt også. I serviceskjemaet i boka til Cal EV står det bytte hver 10000 km, mens det i Workshop manual som jeg fant på nett står hver 20000 km. Vanskelighetsgraden tatt i betraktning, er det sannsynlig at jeg går for sistnevnte intervall.....
_________________
Aksel
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ejs



Ble Medlem: 16 Jun 2013
Innlegg: 30
Bosted: 4645 Nodeland

InnleggSkrevet: 04-11-2017 21:05    Tittel: Svar med Sitat

Bensin nivå senderen (thermistor) kan du måle motstanden på. Er det noen hundre ohm så er det ok.
Er den brent , da er det jo uendelig ohm.
_________________
California EV 1999
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
schei



Ble Medlem: 24 Okt 2017
Innlegg: 12
Bosted: Sandane

InnleggSkrevet: 05-11-2017 13:51    Tittel: Svar med Sitat

Måler 1645 ohm, dermed er vel gjerne føler/ sender i orden. Skal måle den andre delen også, men det skulle vel muligens være ufarlig å koble dem sammen.

Hvorfor de var frakoblet (og har vært det lenge) er pussig.
_________________
Aksel
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group