www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Kople til ekstra lys

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
osnes



Ble Medlem: 16 Apr 2007
Innlegg: 48
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 22-01-2019 21:44    Tittel: Kople til ekstra lys Svar med Sitat

Jeg skal montere LED ekstralys på min California 1100EV. Det står at strømkablene skal koples direkte på batteriet med av/på-bryter på styret. Ulempen med dette er at når sykkelen står parkert kan hvem som helst slå på lysene slik at batteriet er tømt for strøm når en kommer tilbake. Sikringen på strømledningen til ekstralyktene er på hele 40 amp (noe som er større enn største sikring på sykkelen til bensinpumpa som er 30 amp.). Ledningene til eksralysene er like tynne som til en GPS. Jeg tenkte å kople strømledningen til lyktene på parklyspæra da dette dette er enklest. Sikringen på alle sikringen med unntak av den på 30 amp. til bensinpumpa er på 15 amp. Kan jeg ta strøm til ekstralysene fra strømledningen til parklyspære? En annen løsning er å kun ta styrestrøm fra parklyset (om mulig). Jeg har testet å ta strøm fra parklyset til ekstralysene og dette gikk greit.
_________________
Asbjørn Osnes medlem nr. 981
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 23-01-2019 05:00    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

Er det oppgitt hvor mange watt LED-lyktene skal bruke? Det pleier ikke å være mye, og det tyder også dimensjonen på omtalte ledning på. Sjekk dimensjonen på ledningen til parklyset, hvis den er under 1,5 mm² er det kanskje best å kun bruke den til styrestrøm?
Så lenge du holder på med ledninger som har (noenlunde korrekt) sikring så får du vel ikke gjort noe veldig gæernt. Følg med på batterispenningen for å sjekke om noe tapper strøm underveis eller når sykkelen er parkert.
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Stasjonsmester`n



Ble Medlem: 20 Jun 2010
Innlegg: 116
Bosted: FL�M

InnleggSkrevet: 27-01-2019 20:22    Tittel: Svar med Sitat

Bruk et rele som styres av f.eks parklys eller noe annet som er tenningsstyrt, pluss bryter på styret.
Hoved strøm til ekstralys taes via sikring, rett fra batteri og gjennom rele.

https://drive.google.com/open?id=1ohsjKMOK140gXCuvrUYjcdn53bUACwTK

Prøv linken. Der prøver jeg å dele en enkel pdf tegning jeg lagde.
_________________
Knut L.
99.Nevada-750 Club

99 Goldwing 1500SE. 50th anniversary
Også kalt, Danseband scooter, og Taiwan Buss Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group