Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
jarle
Ble Medlem: 17 Jan 2008 Innlegg: 44 Bosted: űstfold
|
Skrevet: 13-05-2020 16:33 Tittel: olj lekkasje motor california |
|
|
Hei,
Har noen i klubben vÊrt borti slitasje pÄ opplagring av veivaksel?
Har byttet simmring pÄ utgÄende veiv og gear kasse.
Dette ble gjort for 1,5 Är siden , tenke ikke pÄ Ä sjekke om det var noe slark
pÄ veiva da. Var ingen tydelig slitasje pÄ tappen av veiv.
NÄ kommer olje igjen ut av sladre hullet pÄ gearkasse lukter ikke gearolje, sÄ det kommer fra motor.
Sykkelen har snart 150 tusen pÄ telleren
Er det noe jeg har oversett eller kan prĂžve ut for Ă„ finne synderen ?
Har tenkt pÄ Ä ta bort kula som sitter ved ÄnderÞret for Ä se Ä som skjer.
Takker pÄ forhÄnd for alle tips
Jarle _________________ 1997 California 1100i /75jub |
|
Til Toppen |
|
 |
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 587 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 16-05-2020 15:59 Tittel: |
|
|
Synes det er for tidlig Ä mistenke slitte bÊrelager, forutsatt at motoren har fÄtt olje som foreskrevet.
Andre kilder til oljelekkasje baki der kan vÊre svetting fra den tykke slangen hvor kuleventilen sitter, oljen kan fÞlge det tykke rÞret og havne i klutsjhuset. Det tykke rÞret sitter med en pakning pÄ veivhuset, denne kan mangle/svikte.
'Proppen' som tetter for hullet hvor kammen sitter kan lekke. Pakningen mellom blokka og bakre bÊrelager kan lekke, men det hadde nok vist seg fÞr 150000...Har ogsÄ vÊrt ute for at selve godset har vÊrt porÞst og svettet olje, men dette hadde ogsÄ vist seg forlengst ja.
...ogsÄ kan du ha vÊrt uheldig med montering av simmerringen....
Vil ikke anbefale Ă„ fjerne kuleventilen, den har neppe noe med lekkasjen Ă„ gjĂžre men sĂžrger for utlufting av toppene.
Vil gjerne bli oppdatert pÄ dette nÄr du kommer pÄ sporet! _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
 |
jarle
Ble Medlem: 17 Jan 2008 Innlegg: 44 Bosted: űstfold
|
Skrevet: 18-05-2020 15:16 Tittel: |
|
|
Ny pakning pÄ utlufting ble byttet i forbindelse med simmring bytte. RÞrte ikke opplagringen av veiven da, sÄ mulig synderen er dÄrlig tettning der.
Skal ta ut kula pÄ utluftingen Ä se hva som skjer .
Har nÄ tappet av ca 4 dl motor olje , nÄ er det olje midt mellom min og maks pÄ peile pinnen .
Blir Ä kjÞre litt fremover , sÄ kommer det oppdatering etter hvert
Jarle _________________ 1997 California 1100i /75jub |
|
Til Toppen |
|
 |
jarle
Ble Medlem: 17 Jan 2008 Innlegg: 44 Bosted: űstfold
|
Skrevet: 21-05-2020 19:06 Tittel: |
|
|
Tappet av 5 dl olje, sÄ nivÄet er nÄ mitt imellom max og min.
KjÞrte 15 mil idag, bÄde pent og hardt, ingen tegn til olje lekkasje. Har Ä sjekket etter at sykkelen har stÄtt rolig 4 timer , har papp plate under sykkelen .
SÄ hva som er Ärsaken er jo vanskelig Ä si.
Men regner med at det er noen i klubben som kan ha noen tanker rundt dette.
Jarle _________________ 1997 California 1100i /75jub |
|
Til Toppen |
|
 |
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 587 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 23-05-2020 01:07 Tittel: |
|
|
HÞres veldig normalt ut etter min erfaring. Hvis du fyller olje opp til maks (3,3l. mener jeg Ä huske), sÄ 'justeres' dette ganske raskt ned til midt pÄ pinnen hvor det stabiliserer seg. Om dette henger sammen med at oljenivÄet kommer for nÊr veiva er én teori.
Oljen burde allikevel ikke ha funnet veien ut gjennom klutsjhuset, sÄ hvordan det har foregÄtt blir jo spekulasjoner. Ihvertfall til neste gang du skrur dette fra hverandre, og det er det vel ingen grunn til Ä forhaste seg med sÄ lenge det er tÞrt under sykkelen! _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
 |
|