www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

olj lekkasje motor california

 
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
jarle



Ble Medlem: 17 Jan 2008
Innlegg: 44
Bosted: űstfold

InnleggSkrevet: 13-05-2020 16:33    Tittel: olj lekkasje motor california Svar med Sitat

Hei,
Har noen i klubben vÊrt borti slitasje pÄ opplagring av veivaksel?
Har byttet simmring pÄ utgÄende veiv og gear kasse.
Dette ble gjort for 1,5 Är siden , tenke ikke pÄ Ä sjekke om det var noe slark
pÄ veiva da. Var ingen tydelig slitasje pÄ tappen av veiv.
NÄ kommer olje igjen ut av sladre hullet pÄ gearkasse lukter ikke gearolje, sÄ det kommer fra motor.
Sykkelen har snart 150 tusen pÄ telleren

Er det noe jeg har oversett eller kan prĂžve ut for Ă„ finne synderen ?
Har tenkt pÄ Ä ta bort kula som sitter ved ÄnderÞret for Ä se Ä som skjer.
Takker pÄ forhÄnd for alle tips
Jarle
_________________
1997 California 1100i /75jub
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 587
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 16-05-2020 15:59    Tittel: Svar med Sitat

Synes det er for tidlig Ä mistenke slitte bÊrelager, forutsatt at motoren har fÄtt olje som foreskrevet.
Andre kilder til oljelekkasje baki der kan vÊre svetting fra den tykke slangen hvor kuleventilen sitter, oljen kan fÞlge det tykke rÞret og havne i klutsjhuset. Det tykke rÞret sitter med en pakning pÄ veivhuset, denne kan mangle/svikte.
'Proppen' som tetter for hullet hvor kammen sitter kan lekke. Pakningen mellom blokka og bakre bÊrelager kan lekke, men det hadde nok vist seg fÞr 150000...Har ogsÄ vÊrt ute for at selve godset har vÊrt porÞst og svettet olje, men dette hadde ogsÄ vist seg forlengst ja.
...ogsÄ kan du ha vÊrt uheldig med montering av simmerringen....

Vil ikke anbefale Ă„ fjerne kuleventilen, den har neppe noe med lekkasjen Ă„ gjĂžre men sĂžrger for utlufting av toppene.

Vil gjerne bli oppdatert pÄ dette nÄr du kommer pÄ sporet!
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
jarle



Ble Medlem: 17 Jan 2008
Innlegg: 44
Bosted: űstfold

InnleggSkrevet: 18-05-2020 15:16    Tittel: Svar med Sitat

Ny pakning pÄ utlufting ble byttet i forbindelse med simmring bytte. RÞrte ikke opplagringen av veiven da, sÄ mulig synderen er dÄrlig tettning der.
Skal ta ut kula pÄ utluftingen Ä se hva som skjer .
Har nÄ tappet av ca 4 dl motor olje , nÄ er det olje midt mellom min og maks pÄ peile pinnen .
Blir Ä kjÞre litt fremover , sÄ kommer det oppdatering etter hvert
Jarle
_________________
1997 California 1100i /75jub
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
jarle



Ble Medlem: 17 Jan 2008
Innlegg: 44
Bosted: űstfold

InnleggSkrevet: 21-05-2020 19:06    Tittel: Svar med Sitat

Tappet av 5 dl olje, sÄ nivÄet er nÄ mitt imellom max og min.
KjÞrte 15 mil idag, bÄde pent og hardt, ingen tegn til olje lekkasje. Har Ä sjekket etter at sykkelen har stÄtt rolig 4 timer , har papp plate under sykkelen .
SÄ hva som er Ärsaken er jo vanskelig Ä si.
Men regner med at det er noen i klubben som kan ha noen tanker rundt dette.
Jarle
_________________
1997 California 1100i /75jub
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 587
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 23-05-2020 01:07    Tittel: Svar med Sitat

HÞres veldig normalt ut etter min erfaring. Hvis du fyller olje opp til maks (3,3l. mener jeg Ä huske), sÄ 'justeres' dette ganske raskt ned til midt pÄ pinnen hvor det stabiliserer seg. Om dette henger sammen med at oljenivÄet kommer for nÊr veiva er én teori.
Oljen burde allikevel ikke ha funnet veien ut gjennom klutsjhuset, sÄ hvordan det har foregÄtt blir jo spekulasjoner. Ihvertfall til neste gang du skrur dette fra hverandre, og det er det vel ingen grunn til Ä forhaste seg med sÄ lenge det er tÞrt under sykkelen!
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gć Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group