Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
jarle Gjest
|
Skrevet: 13-05-2020 16:33 Tittel: olj lekkasje motor california |
|
|
Hei,
Har noen i klubben vært borti slitasje på opplagring av veivaksel?
Har byttet simmring på utgående veiv og gear kasse.
Dette ble gjort for 1,5 år siden , tenke ikke på å sjekke om det var noe slark
på veiva da. Var ingen tydelig slitasje på tappen av veiv.
Nå kommer olje igjen ut av sladre hullet på gearkasse lukter ikke gearolje, så det kommer fra motor.
Sykkelen har snart 150 tusen på telleren
Er det noe jeg har oversett eller kan prøve ut for å finne synderen ?
Har tenkt på å ta bort kula som sitter ved ånderøret for å se å som skjer.
Takker på forhånd for alle tips
Jarle |
|
Til Toppen |
|
 |
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 16-05-2020 15:59 Tittel: |
|
|
Synes det er for tidlig å mistenke slitte bærelager, forutsatt at motoren har fått olje som foreskrevet.
Andre kilder til oljelekkasje baki der kan være svetting fra den tykke slangen hvor kuleventilen sitter, oljen kan følge det tykke røret og havne i klutsjhuset. Det tykke røret sitter med en pakning på veivhuset, denne kan mangle/svikte.
'Proppen' som tetter for hullet hvor kammen sitter kan lekke. Pakningen mellom blokka og bakre bærelager kan lekke, men det hadde nok vist seg før 150000...Har også vært ute for at selve godset har vært porøst og svettet olje, men dette hadde også vist seg forlengst ja.
...også kan du ha vært uheldig med montering av simmerringen....
Vil ikke anbefale å fjerne kuleventilen, den har neppe noe med lekkasjen å gjøre men sørger for utlufting av toppene.
Vil gjerne bli oppdatert på dette når du kommer på sporet! _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
 |
jarle Gjest
|
Skrevet: 18-05-2020 15:16 Tittel: |
|
|
Ny pakning på utlufting ble byttet i forbindelse med simmring bytte. Rørte ikke opplagringen av veiven da, så mulig synderen er dårlig tettning der.
Skal ta ut kula på utluftingen å se hva som skjer .
Har nå tappet av ca 4 dl motor olje , nå er det olje midt mellom min og maks på peile pinnen .
Blir å kjøre litt fremover , så kommer det oppdatering etter hvert
Jarle |
|
Til Toppen |
|
 |
jarle Gjest
|
Skrevet: 21-05-2020 19:06 Tittel: |
|
|
Tappet av 5 dl olje, så nivået er nå mitt imellom max og min.
Kjørte 15 mil idag, både pent og hardt, ingen tegn til olje lekkasje. Har å sjekket etter at sykkelen har stått rolig 4 timer , har papp plate under sykkelen .
Så hva som er årsaken er jo vanskelig å si.
Men regner med at det er noen i klubben som kan ha noen tanker rundt dette.
Jarle |
|
Til Toppen |
|
 |
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 23-05-2020 01:07 Tittel: |
|
|
Høres veldig normalt ut etter min erfaring. Hvis du fyller olje opp til maks (3,3l. mener jeg å huske), så 'justeres' dette ganske raskt ned til midt på pinnen hvor det stabiliserer seg. Om dette henger sammen med at oljenivået kommer for nær veiva er én teori.
Oljen burde allikevel ikke ha funnet veien ut gjennom klutsjhuset, så hvordan det har foregått blir jo spekulasjoner. Ihvertfall til neste gang du skrur dette fra hverandre, og det er det vel ingen grunn til å forhaste seg med så lenge det er tørt under sykkelen! _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
 |
|