www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Trenger lærer

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Martin



Ble Medlem: 18 Apr 2006
Innlegg: 54

InnleggSkrevet: 22-06-2007 11:47    Tittel: Trenger lærer Svar med Sitat

Istedetfor å stå i kø hos mer meller midre kompetente "merkeverksteder" har jeg nå skjønt at det er smart å gjøre ting sjæl. Men selv om jeg er rimelig nevenyttig, bygger ting og reparerer litt og greier, er det noen ting som får gardina til å gå ned.
En av de tingene er ventiljustering, synking av gasseråpninger (TB) og justering av gassåpningssensor (TPS). Dette må jeg få gjort på min V11 Sport, den går ikke helt godt (hardt og ruskete). Sikkert ganske enkelt og jeg HAR engelsk fremgangsmåte fra nettet, men.... gardin!

Så spørsmålet er: er det noen som kan sette av et par timer en kveld til å undervise meg i disse magiske sortekunstene, gjøre det sammen med meg og fortelle meg hva jeg trenger å kjøpe av utstyr til synking/justering? Jeg har oppvarmet garasje og holder til et steinkast (bokstavelig talt) fra Isabel på Kiellands Plass. En god flaske italiensk solskinn som honorar.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 22-06-2007 13:21    Tittel: Hjemmemekk Svar med Sitat

Hei Martin.

Du har så ny og moderne Guzzi at du må på verksted for å justere TB og TPS Crying or Very sad
For å få skikkelig orden på dette på en insprøytningsmotor trenger du å koble opp motoren opp mot en PC og CO-måler. Det er desverre ikke som å synk'e gassere på en gammel-Guzzi. Å gjøre dette selv blir som å rave rundt på finnmarksvidda uten kart og kompass.
Overlat dette til fagfolk først som sist og spar deg selv for mye ergrelse. Dra oppom Hugh på MotoMania, han er dyktig og nøye Very Happy

Men ventiljusteringen kan du jo ta selv, det er akkurat som i "gamle dager".
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Martin



Ble Medlem: 18 Apr 2006
Innlegg: 54

InnleggSkrevet: 25-06-2007 11:28    Tittel: justering Svar med Sitat

vel, så ny og moderne er den da ikke. selv om den er et skritt unna de gamle jernhestene så snakker vi mer eller mindre om steinalderelektronikk. Norge og Griso er noe helt annet.

det finnes prosedyrer for å justere TB og TPS "manuelt" uten bruk av annet enn vakuumeter og middels avansert voltmeter. på v11lemans.com er det et vell av info, imidlertid er disse prosedyrene ikke uahengige av en viss teknisk kompetanse.

forøvrig har jeg forsøkt å få til dette på verksted, med temmelig dårlig resultat... fikk tilbake en vibrerende damphammer som knapt gikk under 3000.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group