www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Lufteventil
Gå til side Forrige  1, 2
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
bendik



Ble Medlem: 01 Mar 2006
Innlegg: 75
Bosted: østjylland dk.

InnleggSkrevet: 29-07-2007 18:37    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen

Jeg kom til å tenke på det med oljen igjen.
Det med å rense ut i slamfellen er selvfølgelig ikke noe man bare gjør fra den ene dag til den anden.
Men hvis du fortsetter med å kjøre på dino,- ville det ikke være bedre å velge en w10-40 istedet for w20-50?.
Kaldstart er vel i ditt tilfelle mere prekært enn det å sitte fast i bytrafikk i hetebølge eller rese avsted på motorvei med 180 i 40 g varme?

Hm,-- igjen bare en tanke

cheerio
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 30-07-2007 21:34    Tittel: Svar med Sitat

bendik skrev:
Ang. V-stykket , så har jeg laget det selv av passende tyndveggete rustfrie rørstumper,- boret et par huller, og tig- sveist det sammen...

Ha en god sensommer!

Takk det samme. Hold oss oppdatert på lufteprosjektet. Ser bra ut. Selv kommer jeg nok bare til å prøve ventilen foreløpig.
Da jeg så V-røret tenkte jeg med en gang på denne delen, som skal sitte under den originale lufteboksen på Cali II (bilde fra Stein Dinse til høyre):



Har ikke delen selv (bruker K&N), men det ser ut som om den skal sitte på lufterøret. Kanskje den kan brukes til ventildeksel-lufting...? Tror jeg må bestille en og sjekke... Smile
_________________
- 1986 California II -
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 30-07-2007 21:50    Tittel: Svar med Sitat

bendik skrev:
Jo,- jeg har også hørt/lest advarsler mot å helle synt olje på en motor som har kjørt i mange år på mineralsk, hvis man ikke har renset ut i slammfellen i veiva...

OK... kan dette gjøres uten å ta ut veiva?

bendik skrev:
...Men hvis du fortsetter med å kjøre på dino,- ville det ikke være bedre å velge en w10-40 istedet for w20-50?.
Kaldstart er vel i ditt tilfelle mere prekært enn det å sitte fast i bytrafikk i hetebølge eller rese avsted på motorvei med 180 i 40 g varme?

Takk for tips. Hmm... kanskje 10W-40 vil være bedre. Skal også gjøre et nytt forsøk på å finne 10W-50. Pokker og... jeg som hadde det så enkelt og greit... Very Happy
_________________
- 1986 California II -
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
bendik



Ble Medlem: 01 Mar 2006
Innlegg: 75
Bosted: østjylland dk.

InnleggSkrevet: 03-08-2007 20:43    Tittel: Svar med Sitat

Det blir nok ikke lett å finne en mineralsk W10-50?
Kanskje Guzzi foreskriver dette bare for å sikre seg i begge ender?
Så kan man velge W10-40, eller W20-50 alt etter klimasone, årstid, kørestil osv? Inte vet jag.
Ihvertfall kan man visst ennå engang erfare at det ikke kommer noen klar konsensus ut af disse oljetrådene.

Du er nødt til å ta ut veiva for å rense ut i slammfella. Ikke at jeg sier at du nødvendigvis må gjøre dette nå.

Jeg kan ikke se at du har behov for disse slangene med muffen som du viser når du kjører med K&N`s ?

De hører også orginalt til min LM III, men jeg har også skrottet den orginale luftfilterboxen og montert K&N`s.
Og den kommer aldrig på igjen.
Plassen er nå dessuten opptatt av tenningsbox og extra releer til kjørelys.

Og det er jo tross alt bare slangen fra oljeutskilleren til atmosfære, (der hvor Suzukiventilen skal sitte) som tar seg en tur innom bunnen av luftfilterboxen på veien ut. Skulle det kanskje hjelpe på miljøet?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 03-08-2007 21:06    Tittel: Svar med Sitat

bendik skrev:
Jeg kan ikke se at du har behov for disse slangene med muffen som du viser når du kjører med K&N`s ?

Nei, det er klart... jeg lurte bare på om den kunne brukes som V-slange til ventil-lufting, så man slapp å sveise sammen et V-rør selv slik du har gjort.
Hvis det blir slik at jeg vil prøve ventildeksel-lufting en gang.
_________________
- 1986 California II -
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
bendik



Ble Medlem: 01 Mar 2006
Innlegg: 75
Bosted: østjylland dk.

InnleggSkrevet: 03-08-2007 21:54    Tittel: Svar med Sitat

Tja,- det er vel bare to slangestumper og så gummimuffen.
Slange er det vel lett nok å skaffe, og jeg kan ikke se hvordan denne muffen skulle kunne erstatte det V- røret jeg har sveist.
Hvor skulle muffen i så fall sitte?
Jeg forestiller meg ihvertfall at evnt. dekselforbindelse skal kobles på systemet FØR ventllen i enden. Ellers vil motoren jo bare suge luft inn den veien, og ventilen være virkningsløs.
Derfor syntes jeg at det var det enkleste å gå rett inn på den tykke slangen fra motoren.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 04-08-2007 01:18    Tittel: Svar med Sitat

Hei Bendik. Det var bare et innfall. Jeg har ikke noen klar plan, men de to slangene i en V minnet om delen du har laget. Så jeg ville se hvordan delen ser ut "i flesket".
Jeg mangler utstyr og evne til å kunne sveise et V-rør selv, så kanskje dette kunne være grunnlag for en alternativ løsning.

Nå har delen kommet, og den kan åpenbart ikke brukes direkte. Det trodde jeg ikke heller. Men hvis bunnen i muffen fjernes, og et passende stykke metallrør tres igjennom så det stikker ut på hver side (røret må ha hull der slangene er), vil denne montasjen kunne felles inn i den tykke slangen. Så kobles en slange til hver sylinder.

Det var tanken. Håper ikke den er helt på jordet.
_________________
- 1986 California II -
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group