Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Audun
Ble Medlem: 02 Feb 2006 Innlegg: 237 Bosted: Røldal
|
Skrevet: 06-09-2007 07:14 Tittel: |
|
|
Det du skal se etter på en gearolje og motorolje er W(Winter) betegnelsen.
en 80W-90 har max hellepunkt på -27g. C mens en 75W-90 har max hellepunkt på -45g.C og en 85W-140 har max hellepunkt på -15g,C.
Det siste tallet er ikke en viskositets index. Ergo så er gearoljer pr. definisjon "singlegrade"
I en sammenligning vil gearolje med SAE W75 være like tykk(Viskøs) som motorolje med W5 i romtemp. En gearolje SAE80 like tykk som en motorolje (Ca.)SAE W20 og en gearolje SAE W85 like tykk som en motorolje SAE W25 _________________ Bryt middelmådighetens tyrrani!! |
|
Til Toppen |
|
|
T3racer
Ble Medlem: 24 Mar 2006 Innlegg: 111 Bosted: Røyken, Buskerud
|
Skrevet: 10-09-2007 15:05 Tittel: |
|
|
Audun skrev: | Heisan!
Nå har ikke jeg i hodet hva som er spec. på de eldre Guzziene men siden det er tørr clutch kan du bruke så god olje som mulig i girkasse, girolje altså! Vi lagerfører Agip Rotra MP 80W-90, 85w 140
Dette er hva de sier selv om denne oljen:
AGIP ROTRA MP er en spesiell hypoidgearolje(GL 5) med EP(extreme pressure) egenskaper Anbefalt benyttet som olje i differensialer og gearkasser hvor det er store belastninger og høy varmeutvikling. AGIP ROTRA MP er velegnet i landbruksredskaper hvor oljen benyttes i gearkasse, overføringer, våtbrems, hydraulikksystemer og styresystemer. AGIP ROTRA MP er anbefalt av ZF, Lancia, Maserati, Same m. Fl.
Kan brukes både på gearkasse og kardangen. På kardangen anbefalte Guzzi i sin tid tilsats av Molybdendisulfid for å øke levetiden på tannhjulene. Bruk det, det skader i hvert fall ikke! |
En liten ting: Da jeg servet min 2001 Jackal (som jeg ikke eier lenger) sto det spesifikt i instruksjonsboka at det ikke skulle brukes hypoidolje i kardangen (!) Siden det er spesifisert at det skal blandes inn Molykote (MOs) i kardangolja, ble man frarådet å bruke hypoidolje sammen med Molykote ...
I girkassa derimot er det "fritt fram" når det gjelder olje, og her vil jeg anbefale dyr syntetolje Etter å ha skiftet til Mobil1 helsynt, og fått et super-smooth girskift og samtidig fått fjernet all transmisjonsstøy, skal det sterk overbevisning til før jeg skifter tilbake til en annen olje.
- Gjorde et tappert forsøk med en helsynt Castrol-olje nå sist service, med lurvete og bråkete girskift og svak uling som resultat _________________ Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track) |
|
Til Toppen |
|
|
lagspiller
Ble Medlem: 23 Mar 2006 Innlegg: 200
|
Skrevet: 10-09-2007 18:56 Tittel: |
|
|
Audun skrev: | I en sammenligning vil gearolje med SAE W75 være like tykk(Viskøs) som motorolje med W5 i romtemp. En gearolje SAE80 like tykk som en motorolje (Ca.)SAE W20 og en gearolje SAE W85 like tykk som en motorolje SAE W25 |
Nå ble det interessant. Jeg har hørt før at viskositets-skalaen 'begynner på nytt' når olje kommer opp i området 75-85. Hadde vondt for å tro det, men det du skriver peker i retningen av det var korrekt. Er betegnelser som W5 og W75 bare brukt å skille motor- og girolje fra hverandre???
Mens vi er i gang, kan du si mer om 'det andre tallet' i giroljer... f.eks. 85/140. Dersom dette er egentlig en 'singlegrade' olje, hva viser det andre tallet til? Den virker laaaaang seigere enn f.eks. 30W olje. _________________ Centauro |
|
Til Toppen |
|
|
Audun
Ble Medlem: 02 Feb 2006 Innlegg: 237 Bosted: Røldal
|
|
Til Toppen |
|
|
lagspiller
Ble Medlem: 23 Mar 2006 Innlegg: 200
|
Skrevet: 16-09-2007 11:39 Tittel: |
|
|
Nei, nei. Heder og ære tilfaller den som viser at søken etter viten går foran misforstått stivsinn. Du har følgte opp diskusjonen på en glimrende måte. Jeg har lært masse. Takk for linkene. _________________ Centauro |
|
Til Toppen |
|
|
|