www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Overhaling av motor til 850 gt 1972

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
bjope



Ble Medlem: 07 Aug 2007
Innlegg: 2
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 09-08-2007 12:23    Tittel: Overhaling av motor til 850 gt 1972 Svar med Sitat

Jeg har plukket ifra hverandre motoren i min gamle guzzi Confused
Grunnen til dette "stuntet" var at etter noen kjøreturer med den innkjøpte sykkel, stoppet motoren. I det kløtsjen ble sluppet, ble motoren kvalt. Eventuelt med mye gass fikk jeg litt drivkraft, men mye svidd lukt.
Etter å ha lest et annet sted i forumet at guzzi er lettskrudd, selv for nybegynnere i den tekniske verden, tok jeg motoren og girkassen ut og demonterte motoren. Shocked

Jeg er først og fremst ute etter noe teknisk bistand i forbindelse med montering av motoren.

Første spørsmål gjelder mutteren som holder dekselet til registerkjedet. Denne får jeg ikke løsnet med mine krefter og verktøy. Må jeg ha spesialverktøy til denne mutteren, eller skaffer jeg bare et lengre skaft på koppnøkkelen? Jeg har låst av drivakselen ved å sette en trekloss inn i motorkassen fra undersiden.

Spørsmål nummer to er hvordan skaffer jeg stempelringer? Jeg oppdaget en brukket stempelring i høyre stempel (øverste ring) Må jeg kjøpe et sett elller kjøpes slikt enkeltvis?

Kløtsjplatene ser bra ut, men hva er bra? ca. 4mm slitebelegg er ok?

Slitt kant av svinghjulet der startmotoren griper inn. Må jeg bytte svinghjulet nå, eller kjører jeg til startmotoren ikke tar lengre?
Jeg har nye pakninger og o-ringer, men kontroll av lagre og foringer har jeg lite peiling på. Hvordan kan jeg skaffe meg kunnskap om slikt? Jeg har manual til sykkelen og innkjøpt "Haynes" workshop manual.

Jeg har også oppdaget en fiffi dings, som jeg ikke vet hva er. Kanskje er det en oljetrykksmåler. Den er klokkeformet (ca. 6 cm)og er montert direkte i motorblokka. Viseren for oljetrykksmåling har aldri virket. Senere skal jeg legge ut noen bilder av dette.

Dette får være nok i denne omgang.
Jeg håper noen av klubbens medlemmer strekker ut en hjelpende hånd til en fersk cowboy-guzzist som gjerne vil kjenne "hesten sin", også innvendig.
Hilsen Bjørn Pedersen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 09-08-2007 14:00    Tittel: Svar med Sitat

Hei Rolf Halvorsen på Gjøvik har de spesialverktøyene du trenger for å få motoren fra hverandre på en kvikk og grei måte, du finner han som medlem i gruppen.

Det kan hende du har opplevd det store "gammel-guzzi" problemet med det gamle crombelegget i cylinderne som kliner lagerne i veiva slik at de tilslutt skjærer seg. - er du uheldig her det være dette som har skjedd.

Nyere sylindere har nikasilbelegg og her skjer ikke dette -

lykke til med jobben.

mvh Bjørn A
V7 sport-71
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
bjope



Ble Medlem: 07 Aug 2007
Innlegg: 2
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 09-08-2007 14:27    Tittel: Bilder Svar med Sitat


Problemmutter.

Oljetrykksmåler

Jeg takker for allerede innkomne svar. Jeg har ikke oppdaget noe unormalt i sylinderveggene. Tar en titt til, litt senere i dag.

Nicasil sylindere eller ? Se disse bildene:

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 10-08-2007 12:07    Tittel: Svar med Sitat

Hei Bjope.

Jeg ville nok ikke åpnet motoren fordi den stopper på tomgang, det er kanskje 50 andre ting som burde vært sjekket først. Er tennpluggene ok? Hva med rusk i forgassere/ feil justerte wirer? Tenning/ justering/ kontakter/ stifter/ kondensatorer?
Det er mye du kan gjøre uten å åpne motoren, det burde være siste utvei og stort sett bare dersom det forekommer stygge mekaniske lyder eller overdrevent oljeforbruk ...

Nok om dét: Med Guzziology og en Haynes-bok, i tillegg til verktøyet til Rolf Halvorsen, samt en god porsjon tålmodighet skulle du komme langt.

Lykke til, men lov meg å prøve alle andre muligheter før du åpner motoren neste gang motoren din stopper. Smile
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 10-08-2007 12:15    Tittel: Svar med Sitat

En ting til - ikke spar penger på denne jobben (!)
Er en stempelring knekt, skift alle. Og siden den ene ringen faktisk var knekt, sjekk sylinderløpene. Sjekk slitekant på toppen av sylinderløpet. Dersom du kjenner en kant - skift stempler/ sylindre (Dette gjelder dersom du har nicasilsylindre, da må du skifte dem siden de ikke kan borres!).
Og overhaler du en side av motoren må du også overhale den andre siden (Viktig !!!)
Siden toppene først er av og ser ut som om de trenger ettersyn, send dem bort og få en komplett jobb gjort (styringer/ fresing av seter/ sliping av ventiler/ planing), på begge toppene.

Skjønner du nå hvorfor det å åpne motoren er siste utvei?
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group