www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Eksosanlegg (lyddempere) - godkjenningsoversikt?
Gå til side 1, 2  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 18-08-2007 21:44    Tittel: Eksosanlegg (lyddempere) - godkjenningsoversikt? Svar med Sitat

Hei!

Er det noen som vet hvilke eksosanlegg/lyddempere utenom orginalpotter som er godkjente (i Norge) til bruk på Guzzier? Finnes det en liste på et eller annet nettsted, eller er det variasjoner i godkjenningsnormer for de ulike land?

Helt presist så ønsker jeg å finne ut hvike lyddempere som er formelt godkjent for V7-serien (evt hvilke krav andre lyddempere må tilfredsstille), da jeg regner med å måtte vise Robin i forbindelse med sidevognmontering.
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 21-08-2007 12:41    Tittel: Svar med Sitat

Sjekk med Stein Dinse i Tyskland. Han har TÜV-godkjente potter for ettermontering på nyere Guzzier. TÜV-godkjent = OK i Norge.

Men hvorfor trenger du å ha godkjent potte på Guzzi'n din? Hvis det gjelder garanti-ansvar på en ny Guzzi, må du jo se hva Guzzi selv godkjenner. Ellers er det jo egentlig fritt fram ...

Sett på hva du vil, hva du synes ser tøfft ut eller noe som låter bra. MC'er skal ikke på EU-kontroll, så du kan i praksis gjøre hva du vil Laughing
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 21-08-2007 12:44    Tittel: Svar med Sitat

PS: Glemte at du skulle montere sidevogn og må på visning. Men det burde heller ikke være noe problem. Ei venninne har vist mange sidevognsbygg, og de sjekker kun alt som har med vogna å gjøre.

Ellers har ikke Tilsynet peiling på motorsykler, og dersom det ikke bråker fælt, tror jeg ikke de bryr seg så lenge pottene ser noenlunde originale ut. I verste fall låner du noen V7-potter av en Guzzist i nærheten før visning.

Lykke til !!!
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 21-08-2007 13:32    Tittel: Svar med Sitat

EU-kontroll er nå en ting, men det forekommer faktisk at sykler som ikke har alt i orden blir lettet for et stykk aliminiumsplate montert rett under baklykta om de treffer på statsansatt personell ute på veien Crying or Very sad Det er slettes ikke alle som er så forståelsesfulle ovenfor italienere som meg Wink Selv om denne plata ikke er direkte forbundet med motor og drivverk, blir etterfølgende kjøring svært vanskelig. Det kan derfor være greit å ha et par "visningspotter" for å komplettere syklen igjen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Henry



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 176
Bosted: Måløy

InnleggSkrevet: 22-08-2007 07:42    Tittel: Svar med Sitat

På store Guzzi fra -tallet mener jeg det finnes godkjente og relativt rimelige og lett tilgjengelige potter fra Busso, Sito og Mistral + Guzzis egne som trolig er produsert av Lafranconi (ikke billige). Sito er for stille (putt, putt-lyd) og har etter min smak en litt trasig form. Personlig er jeg svak for Mistrals ikke godkjente potter i rustfritt som gir en kjempelyd, ikke sant Tor?

Jeg vil ellers bekrefte Tors innlegg om visningspotter. De var en gang gode å ty til, selv om det sikkert er mulig å låne noen for formålet. Så ønsker jeg alle god tur til Mandal. Forskjellige omstendigheter medvirker til at vi desverre kke kan delta i år Sad .
_________________
henry
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Per B



Ble Medlem: 15 Feb 2006
Innlegg: 157
Bosted: Stabekk

InnleggSkrevet: 22-08-2007 13:44    Tittel: Svar med Sitat

Henry skrev:


Jeg vil ellers bekrefte Tors innlegg om visningspotter. De var en gang gode å ty til, selv om det sikkert er mulig å låne noen for formålet.



Kanskje vi må lage et register der sårt trengende kan henvende seg for å låne visningspotter en kortere periode? Idea Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 22-08-2007 16:43    Tittel: Svar med Sitat

Hvis vi ikke blir skyldige i organisert kriminalitet da! Laughing Laughing Laughing Rolling Eyes Rolling Eyes
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
tjua



Ble Medlem: 19 Aug 2007
Innlegg: 26

InnleggSkrevet: 22-08-2007 16:50    Tittel: Svar med Sitat

Vet ikke helt hva Tilsynet gjør med potter, men ved import av Guzzi ble det foretatt støymåling og det ble registrert hvilke potter som var påmontert Guzzien. Har en anelse at dette kan bli brukt mot meg ved en senere anledning på vegen hvis noen klager over den flotte lyden.

tjua
_________________
-earn your turns-
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 22-08-2007 16:54    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har bare god erfaring med Tilsynet, jeg. Har kjørt på mer eller mindre fri eksos de siste 14 årene, og de eneste som har hatt gleden av å stoppe meg har blålys på taket, og av helt andre grunner enn lydnivå Wink

Sist jeg ble stoppet av Tilsynet langs veien, var utenfor Frognerparken i 1998 - med helt tomme "short reverse cone"-potter på min mattsvarte '82 Yamaha TR1. De ante ikke hva de skulle se etter, kommenterte at jeg hadde stålomspunnede bremseslanger og sjekket lysene (Merk: Jeg hadde tatt av blinklysene, det var greit!).
Jeg ventet til alle gutta var opptatt med nyankomne biler før jeg turte å starte - sjekket dødsone, tråkket inn første gir, trykket på startknappen og ga gass ... med sikkert fem herrer i refleksvest stirrende nedover Kirkeveien ... Laughing

Noen som egentlig har blitt stoppet i teknisk langs veien de siste ti år? Tor?
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 22-08-2007 18:28    Tittel: Lafranconi Svar med Sitat

Lafranconi leverer forskjellige versjoner potter, fra de mest lydløse
(silentium) - til mer Go'lyd i Competitione.

Var på rudskogen for noen uker siden og fikk målt støynivå fra svarten.
Støyen stoppet på 101 DB på 4800 rpm - dette var godkjent for banekjøring og da er det vel også godkjent for vei.

konklusjonen min er da at Lafranconi pottene må ha godkjent nivå - selv om de ligger tett på grensen ( 102 db) Laughing

Min anbefaling er å gå på italiensk go- lyd , justere forgassere ift ny situsjon og tut og kjør

mvh
Bjørn Auglend
V 7 sport
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 22-08-2007 18:56    Tittel: Svar med Sitat

tjua skrev:
Vet ikke helt hva Tilsynet gjør med potter, men ved import av Guzzi ble det foretatt støymåling og det ble registrert hvilke potter som var påmontert Guzzien. Har en anelse at dette kan bli brukt mot meg ved en senere anledning på vegen hvis noen klager over den flotte lyden.

tjua


Nesten samme skjedde med meg. De noterte nummeret på pottene, som kommer fram i vognkortet, men ikke støymåling, kanskje fordi det var veteran?

Dette potte-nummeret blir sikkert brukt mot meg ved en evt. senere kontroll på vegen, når lånepottene er over alle hauger, men hva skal gutta i gul vest si til at potter er forbruksvare både for min MC og deres biler? Og hva skal man gjøre med at potter til gamle motorsykler ikke kan leveres originale lenger? Et par av Tor's kolleger rusla flere runder rundt LM3'ern min i våres, til nervene mine begynte på frynse seg litt, men det ble ikke gjort noe nummer av at Lafranconi competizione låter litt mere realt en det som sto originalt på sykkelen. Kommer du ut for en ren-hekla teknisk kontroll så vet man jo aldri hva som kan skje, men den tid den sorg. Jeg satser i hvertfall på å bruke de pottene jeg har inntil da. Det var jo oppløftende at Bjørn i alle fall slapp ut på Rudskogen med noe tilsvarende.

rolf j
LM3
V7-Sport
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 22-08-2007 19:48    Tittel: Erfaringer med Biltilsynet Svar med Sitat

Har det siste året fremstilt to V 7 sport'er for visning.

Den første ble vist med Competizione på - ingen kommentarer eller spml omkring støynivå

"svarten" ble vist med "visningspotter" - de samme som Rolf J. brukte - og nummer på disse ble notert i vognkortet. Den går nå med de samme pottene som 90% av alle V 7 sport har - mye fordi original pottene ( lafranconi Silentium er omtrent umulige å få tak i, samt at competizione gir en kvikkere motor og bedre lyd.

Jeg mener bestemt at sykler som er over 30 år skal kunne godkjennes med originalt støynivå - fordi syklene nettopp skal være tidsriktige og originale. ongen av de gamle guzziene ville klart avgasskravene som ligger til moderne sykler heller.

Så lenge vi ikke kommer dundrende med åpne megafoner el lign. som heller ikke vil være akseptert på bane så tror jeg de statsansatte vil være mer opptatt av bremser, dekk ol. enn litt godlyd fra en gammel Guzzi
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Per B



Ble Medlem: 15 Feb 2006
Innlegg: 157
Bosted: Stabekk

InnleggSkrevet: 22-08-2007 21:52    Tittel: Svar med Sitat

tjua skrev:
Vet ikke helt hva Tilsynet gjør med potter, men ved import av Guzzi ble det foretatt støymåling og det ble registrert hvilke potter som var påmontert Guzzien. Har en anelse at dette kan bli brukt mot meg ved en senere anledning på vegen hvis noen klager over den flotte lyden.

tjua


hmmmmm jeg ser verken merke eller nummer på mine potter .... Embarassed

Var på Grava i kveld, for første gang på noen år, og jeg har vel aldri sett det så fullt. Og i det selskapet var mine potter faktisk rent stille ... Shocked

Politi med sirener kjørte forbi et par ganger. Lurer på hva de var ute
etter? Question

PS Ca 7 Guzzier observert på Grava i kveld, deriblant Jan fra Bekkestua som har fått California'n i gang igjen!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Henry



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 176
Bosted: Måløy

InnleggSkrevet: 23-08-2007 07:34    Tittel: Svar med Sitat

Hva Tilsynet gjør? De fleste gjøre vel ikke så mye om de ikke blir provosert. Men så er der selvfølgelig noen som er mer opptatt av å være korrekte enn andre.

På tur til treff i Kongeparken for noen år siden hadde Tilsynet rigget seg opp på Rennfast-sambandet. En i gjengen var tydelig opptatt av lyd. Alle av oss i Rokken som ikke hadde potter påstemplet homologiseringskjennetegn fikk utskrevet mangellapp som krevde fremstilling for støymåling. Da var det praktisk å ha visningspotter.

De hører med til historien at en HD i et etterfølgende følge fikk inndratt skilta.
_________________
henry
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Per B



Ble Medlem: 15 Feb 2006
Innlegg: 157
Bosted: Stabekk

InnleggSkrevet: 23-08-2007 08:20    Tittel: Svar med Sitat

Henry skrev:

Alle av oss i Rokken som ikke hadde potter påstemplet homologiseringskjennetegn fikk utskrevet mangellapp som krevde fremstilling for støymåling. Da var det praktisk å ha visningspotter.


Homologiseringskjennetegn?!
Hva er nå det??? Og hvor får man det?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group