www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Kam-reim, kjede eller drev?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
rgs



Ble Medlem: 12 Jun 2006
Innlegg: 86
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 21-09-2007 11:09    Tittel: Kam-reim, kjede eller drev? Svar med Sitat

Har nylig kjøpt en LeMans 1000 med reim-dreven kam. Har hørt litt ymse om holdbarheten på disse.
Hva er erfaringene, skal reima beholdes, eller enbefales overgang til original kjede/drev eller en ren drevsats?
[/b]
_________________
Espen
531
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 21-09-2007 22:53    Tittel: Svar med Sitat

stoler ikke på gummi i oljebad!!
Det er ikke noen god løsning. Gummi(nitril) har begrenset levetid i olje, soesielt varm! Du vil se at biler går med tørre reimer og har mye lenger levetid enn du vil kunne få på noen som går i olje. Oljetempen herder gummien til den grad at den til slutt svikter, spesielt på våre luftkjølte motorer. En løsning er å sette inn belte av silikon men det tror jeg ikke er gjort.
Bytt til registerdrev!!!
Bare fordeler!
100%korrekt register uten slakk og ujevnheter på høye turtall, vi snakker om opptil 9000rpm her, rettskjærte drev gir ingen sideveis belastning på kamaksel eller veiv men det har vist seg at selv med skråskårne drev så er ikke det noe problem. De shimsa som sitter på innsiden i olje tar lett opp de sideveis belastningene som skapes av de skrå sporene. Jeg vet at Hr. Peter Roper sverger til Kjedet men jeg synes det er ett steg i feil retning når du kan få tak i drev. Det du må passe på er å få tak i skikkelig kvalitets varer, og følge med på slitasjemønsteret de første 5-10 000 km. Har du ikke fått kraftig slitasje i drevene til da er du ganske trygg!
agostini er en god kilde til gode varer. De har rykte på seg for å vare evig. Har selv hatt montert ett sett fra Moto Speziale(skråskåret pga. lyd) i Tyskland i min LM1000 i, det hadde rullet ca. 7000km da jeg solgte sykkelen uten problem!
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 23-09-2007 09:53    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror ikke jeg våger meg inn i diskusjonen om drev vs. kjede. Den kan bli like endeløs som diskusjonen om oljer!

Men hvis du likevel skulle finne ut at kjede er mer enn godt nok for disse motorene så burde økonomi-utgaven for dette være å kjøpe et komplett sett med nytt kjede og ny kjedestrammer. Rolf Halvorsen tror jeg har noen ekstra liggende, verdt å spørre i alle fall. Koster ikke stort, og da vet du at slitedelene er nye! Da får du også den oppgraderte kjedestrammeren. Skikkelig! IKKE den originale!

For selve tannhjulene (3) ville jeg kastet meg på denne auksjonen, den går ut om et par dager. Jeg tror risikoen for at disse tannhjulene er slitte er helt minimal. Jeg hører bare om slitte kjeder, aldri om slitte tannhjul.

http://cgi.ebay.de/Moto-Guzzi-Stirnraeder-mit-Kette-gebr_W0QQitemZ180160936329QQihZ008QQcategoryZ49776QQcmdZViewItem

Tror ikke du kommer billigere ut av det enn denne planen.

mvh
rolf j
96
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 26-09-2007 14:32    Tittel: Svar med Sitat

Audun skrev:
Det du må passe på er å få tak i skikkelig kvalitets varer, og følge med på slitasjemønsteret de første 5-10 000 km. Har du ikke fått kraftig slitasje i drevene til da er du ganske trygg!


Helt riktig (!) Jeg har sett alu-drev som kun hadde gått noen tusen kilometer, som så ut som om de hadde passert hvertfall 100.000 km.

Skal du først investere i drev, ikke kjiip på prisen, det kan bli DYRT ...
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Gustaf



Ble Medlem: 06 Feb 2007
Innlegg: 81
Bosted: Trømborg, IØ

InnleggSkrevet: 30-09-2007 19:39    Tittel: Svar med Sitat

Tja, vår erfaring (dvs Berit's) er en T3 med mer enn 60 000 km på to sett reimer, og den går enda. T3'en ble ombygd til 1000 ccm "sport" og reimer ble montert og gikke meget pent deretter. Jeg vil ikke bli for urolig. Og gummi i olje er jo ikke hele sannheten. Det er en masse reimer som går i oljebad. Det viktige er å skifte de regelmessig.
_________________
-68 125Scrambler/-73V7Sport/-74 850T m/Hedingham/-87 V35TT/-86 T5/-06 ApriliaETV
Borte, men fortsatt i fam.:750S3, DucatiST4S, Jawa125
Borte, ikke glemt: Jawa350, Suzuki 750GT J, 850T3, Yamaha SR500, Daytona1000, 1200Norge,RSVMille
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
IvarJ



Ble Medlem: 03 Sep 2007
Innlegg: 65

InnleggSkrevet: 30-09-2007 21:17    Tittel: Kamreim? Svar med Sitat

Har en LM 1000 med tannreim. Kjører tre år mellom hvert bytte, ingen problemer. Men skulle jeg valgt nå, hadde jeg satset på kjede. Da slipper du å skifte så ofte. Enkelte drevsett i aluminium slites fort, og jeg har rykter om at alu-slam har tettet oljekanalene i veiven og ført til ras.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group