www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Coil

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kgaarnes



Ble Medlem: 27 Jan 2006
Innlegg: 23
Bosted: F�berg

InnleggSkrevet: 19-04-2006 19:03    Tittel: Coil Svar med Sitat

Jeg mener å huske at det lå en artikkel om alternative coiler som kan brukes på Guzzi på det gamle forumet. Jeg har en -87 LM IV og skulle gjerne funnet en alternativ coil på det lokale bilopphuggeriet.

Jeg har funnet informasjon på nettet om at Bosch GT40 T skal passe, er det noen som kan bekrefte det?

Kjell Gunnar
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Geir



Ble Medlem: 20 Apr 2006
Innlegg: 3
Bosted: Fjellhamar

InnleggSkrevet: 20-04-2006 14:05    Tittel: Coil Svar med Sitat

Vanlige bilcoiler er greit å bruke , men noen elektroniske tenningsanlegg vil ha coiler med høyere motstand 4- 4.5 ohm. Selv kjøpte jeg biltemas blå' på min forrige Calif' men tørrcoilen er lettere å plassere. Hvis du demonterer en bilcoil pass på å få med formotstanden også.
Geir S.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
kgaarnes



Ble Medlem: 27 Jan 2006
Innlegg: 23
Bosted: F�berg

InnleggSkrevet: 20-04-2006 19:38    Tittel: Svar med Sitat

Hei, og takk for svar.

Jeg kjøpte en Bosch blåcoil i dag, og erstattet den gamle Lucas coilen som også var bilcoil. Fungerer utmerket....det er dobbelt så morsomt å kjøre når den går på begge sylindrene Very Happy

Kjell Gunnar
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 22-08-2006 23:50    Tittel: Svar med Sitat

Hei. Til informasjon: Da den ene originalcoilen på min Cali II tok kvelden satte jeg inn to Biltema tørrcoiler. Det var nå på vårparten. Nå har den ene konka ut. Så disse anbefales ikke akkurat fra min side.

Hadde en Biltema blå liggende, som jeg nå har satt inn provisorisk. Synes i utgangspunktet disse er litt for store... har noen forslag til plassering av to slike...?

Ellers er jeg fristet til å skaffe to nye i original størrelse... ser at Stein Dinse har dem til €28...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 23-08-2006 10:06    Tittel: Svar med Sitat

De små Biltema-coilene har jeg målt til ca. 1,6 Ω. (Målt med instrument fra Biltema....) Det er for lite for elektoniske tenningsanlegg, men går kanskje sammen med stiftetenning?

Mvh
Lars A.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 23-08-2006 10:33    Tittel: Svar med Sitat

Glemte å nevne at sykkelen har elektronisk tenning - det berømmelige Newtronic-systemet... kanskje det var grunnen...? Jeg er litt...eh... utfordret når det gjelder elektronikk... Rolling Eyes

Hva med Biltemas blå... er de OK for el. tenning?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 23-08-2006 10:57    Tittel: Svar med Sitat

Tror ikke feil på tenningsanleggets blackbox kan ødelegge coilene, men elektroniske tenningsanlegg jeg har sett specs på krever min. 3 ohm såvidt jeg husker.

Newtronic/Piranha har vært bra saker , (er vel det samme inni ?) men greiene begynner vel å bli gamle. Det har blitt endel tilfelle hvor disse gir seg.
Husk at selv om tenningsanlegget er 'vedlikeholdsfritt' må fortenningsmekanismen i fordeleren smøres.

Nå skal jeg skaffe et nytt tenningsanlegg til en bekjent, og vil anbefale Lucas Rita(som står på fruens V50) eller Dyna (som jeg har hørt positivt om).

Vet ikke priser/tilgang på disse her i landet (jo, Classic i Tønsberg hadde Newtronic) men det gjør kanskje andre?

Mvh
Lars A
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 28-08-2006 17:46    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan måles coil-motstand? Bør coil'en være varm?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
anders



Ble Medlem: 09 Aug 2006
Innlegg: 48
Bosted: Sør for Kongsberg

InnleggSkrevet: 30-08-2006 07:32    Tittel: Svar med Sitat

Guzziracer skrev:

Nå skal jeg skaffe et nytt tenningsanlegg til en bekjent, og vil anbefale Lucas Rita(som står på fruens V50) eller Dyna (som jeg har hørt positivt om).

Vet ikke priser/tilgang på disse her i landet (jo, Classic i Tønsberg hadde Newtronic) men det gjør kanskje andre?



Enig med siste taler. Lucas Rita anbefales, til tross for navnet. Jeg har kjørt Lucas Rita på Guzzien og Ducatien i minst 15 år, og begge har funket uten trøbbel like lenge. Ikke er det moderne, ikke er det digitalt, men det funker, og det er heller ikke så dumt.
Jeg kjøpte mine hos Biscaya.

Anders
_________________
Hilsen Anders
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 19-09-2006 11:31    Tittel: Svar med Sitat

adyeko skrev:
Hei. Til informasjon: Da den ene originalcoilen på min Cali II tok kvelden satte jeg inn to Biltema tørrcoiler. Det var nå på vårparten. Nå har den ene konka ut. Så disse anbefales ikke akkurat fra min side...

Må trekke tilbake denne dommen, det var dessverre ikke så enkelt. Hadde problem med at venstre sylinder falt ut. Problemet forsvant da jeg byttet coil. Så jeg var sikker på at det var grunnen.

Men etter noen uker kom samme problemet tilbake. Så det er noe ustabilt et eller annet sted i systemet.

Tørrcoilen må ihvertfall frikjennes. Beklager desinformasjonen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Geir



Ble Medlem: 20 Apr 2006
Innlegg: 3
Bosted: Fjellhamar

InnleggSkrevet: 20-09-2006 09:50    Tittel: Riktig ohm Svar med Sitat

Hei ! Du må sjekke hvilken motstand det elektroninske tenningsanlegget ditt krever av coilene. Dette må stemme sånn omtrentlig eller" konker" ting ut som du sier.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 20-09-2006 11:07    Tittel: Svar med Sitat

Hei. Jeg har ikke klart å finne noe info om hvilken coilmotstand Newtronic-systemet krever. Var heller ikke klar over at dette var viktig da jeg byttet coiler, fikk inntrykk av at jeg kunne bruke nesten hva som helst.

Nå har jeg satt i et par nye originale coiler, de er ca. 2.5 Ohm. De gamle originale coilene er ca. 3 Ohm.

Hvis feilen ligger på Newtronic-kortet er det vel liten sjanse for å finne feilen og få den reparert. Vet noen om man kan finne tekniske spesifikasjoner for dette kortet noe sted?

Uansett, da problemet gjenoppsto bestilte jeg for sikkerhets skyld et Rec-Ignition-kort, det vil fungere fint med 2.5 Ohms coiler.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group