Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
kgaarnes
Ble Medlem: 27 Jan 2006 Innlegg: 23 Bosted: F�berg
|
Skrevet: 19-04-2006 19:03 Tittel: Coil |
|
|
Jeg mener å huske at det lå en artikkel om alternative coiler som kan brukes på Guzzi på det gamle forumet. Jeg har en -87 LM IV og skulle gjerne funnet en alternativ coil på det lokale bilopphuggeriet.
Jeg har funnet informasjon på nettet om at Bosch GT40 T skal passe, er det noen som kan bekrefte det?
Kjell Gunnar |
|
Til Toppen |
|
|
Geir
Ble Medlem: 20 Apr 2006 Innlegg: 3 Bosted: Fjellhamar
|
Skrevet: 20-04-2006 14:05 Tittel: Coil |
|
|
Vanlige bilcoiler er greit å bruke , men noen elektroniske tenningsanlegg vil ha coiler med høyere motstand 4- 4.5 ohm. Selv kjøpte jeg biltemas blå' på min forrige Calif' men tørrcoilen er lettere å plassere. Hvis du demonterer en bilcoil pass på å få med formotstanden også.
Geir S. |
|
Til Toppen |
|
|
kgaarnes
Ble Medlem: 27 Jan 2006 Innlegg: 23 Bosted: F�berg
|
Skrevet: 20-04-2006 19:38 Tittel: |
|
|
Hei, og takk for svar.
Jeg kjøpte en Bosch blåcoil i dag, og erstattet den gamle Lucas coilen som også var bilcoil. Fungerer utmerket....det er dobbelt så morsomt å kjøre når den går på begge sylindrene
Kjell Gunnar |
|
Til Toppen |
|
|
adyeko
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 22-08-2006 23:50 Tittel: |
|
|
Hei. Til informasjon: Da den ene originalcoilen på min Cali II tok kvelden satte jeg inn to Biltema tørrcoiler. Det var nå på vårparten. Nå har den ene konka ut. Så disse anbefales ikke akkurat fra min side.
Hadde en Biltema blå liggende, som jeg nå har satt inn provisorisk. Synes i utgangspunktet disse er litt for store... har noen forslag til plassering av to slike...?
Ellers er jeg fristet til å skaffe to nye i original størrelse... ser at Stein Dinse har dem til €28... |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 23-08-2006 10:06 Tittel: |
|
|
De små Biltema-coilene har jeg målt til ca. 1,6 Ω. (Målt med instrument fra Biltema....) Det er for lite for elektoniske tenningsanlegg, men går kanskje sammen med stiftetenning?
Mvh
Lars A. |
|
Til Toppen |
|
|
adyeko
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 23-08-2006 10:33 Tittel: |
|
|
Glemte å nevne at sykkelen har elektronisk tenning - det berømmelige Newtronic-systemet... kanskje det var grunnen...? Jeg er litt...eh... utfordret når det gjelder elektronikk...
Hva med Biltemas blå... er de OK for el. tenning? |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 23-08-2006 10:57 Tittel: |
|
|
Tror ikke feil på tenningsanleggets blackbox kan ødelegge coilene, men elektroniske tenningsanlegg jeg har sett specs på krever min. 3 ohm såvidt jeg husker.
Newtronic/Piranha har vært bra saker , (er vel det samme inni ?) men greiene begynner vel å bli gamle. Det har blitt endel tilfelle hvor disse gir seg.
Husk at selv om tenningsanlegget er 'vedlikeholdsfritt' må fortenningsmekanismen i fordeleren smøres.
Nå skal jeg skaffe et nytt tenningsanlegg til en bekjent, og vil anbefale Lucas Rita(som står på fruens V50) eller Dyna (som jeg har hørt positivt om).
Vet ikke priser/tilgang på disse her i landet (jo, Classic i Tønsberg hadde Newtronic) men det gjør kanskje andre?
Mvh
Lars A |
|
Til Toppen |
|
|
adyeko
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 28-08-2006 17:46 Tittel: |
|
|
Hvordan måles coil-motstand? Bør coil'en være varm? |
|
Til Toppen |
|
|
anders
Ble Medlem: 09 Aug 2006 Innlegg: 48 Bosted: Sør for Kongsberg
|
Skrevet: 30-08-2006 07:32 Tittel: |
|
|
Guzziracer skrev: |
Nå skal jeg skaffe et nytt tenningsanlegg til en bekjent, og vil anbefale Lucas Rita(som står på fruens V50) eller Dyna (som jeg har hørt positivt om).
Vet ikke priser/tilgang på disse her i landet (jo, Classic i Tønsberg hadde Newtronic) men det gjør kanskje andre?
|
Enig med siste taler. Lucas Rita anbefales, til tross for navnet. Jeg har kjørt Lucas Rita på Guzzien og Ducatien i minst 15 år, og begge har funket uten trøbbel like lenge. Ikke er det moderne, ikke er det digitalt, men det funker, og det er heller ikke så dumt.
Jeg kjøpte mine hos Biscaya.
Anders _________________ Hilsen Anders |
|
Til Toppen |
|
|
adyeko
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 19-09-2006 11:31 Tittel: |
|
|
adyeko skrev: | Hei. Til informasjon: Da den ene originalcoilen på min Cali II tok kvelden satte jeg inn to Biltema tørrcoiler. Det var nå på vårparten. Nå har den ene konka ut. Så disse anbefales ikke akkurat fra min side... |
Må trekke tilbake denne dommen, det var dessverre ikke så enkelt. Hadde problem med at venstre sylinder falt ut. Problemet forsvant da jeg byttet coil. Så jeg var sikker på at det var grunnen.
Men etter noen uker kom samme problemet tilbake. Så det er noe ustabilt et eller annet sted i systemet.
Tørrcoilen må ihvertfall frikjennes. Beklager desinformasjonen. |
|
Til Toppen |
|
|
Geir
Ble Medlem: 20 Apr 2006 Innlegg: 3 Bosted: Fjellhamar
|
Skrevet: 20-09-2006 09:50 Tittel: Riktig ohm |
|
|
Hei ! Du må sjekke hvilken motstand det elektroninske tenningsanlegget ditt krever av coilene. Dette må stemme sånn omtrentlig eller" konker" ting ut som du sier. |
|
Til Toppen |
|
|
adyeko
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 20-09-2006 11:07 Tittel: |
|
|
Hei. Jeg har ikke klart å finne noe info om hvilken coilmotstand Newtronic-systemet krever. Var heller ikke klar over at dette var viktig da jeg byttet coiler, fikk inntrykk av at jeg kunne bruke nesten hva som helst.
Nå har jeg satt i et par nye originale coiler, de er ca. 2.5 Ohm. De gamle originale coilene er ca. 3 Ohm.
Hvis feilen ligger på Newtronic-kortet er det vel liten sjanse for å finne feilen og få den reparert. Vet noen om man kan finne tekniske spesifikasjoner for dette kortet noe sted?
Uansett, da problemet gjenoppsto bestilte jeg for sikkerhets skyld et Rec-Ignition-kort, det vil fungere fint med 2.5 Ohms coiler. |
|
Til Toppen |
|
|
|