www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Motoryklisme likestilt med fyllekjøring!!!
Gå til side 1, 2  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sølvi



Ble Medlem: 26 Jan 2006
Innlegg: 251
Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.

InnleggSkrevet: 19-05-2006 09:41    Tittel: Motoryklisme likestilt med fyllekjøring!!! Svar med Sitat

Horrible utsagn!

http://www.p4.no/story.asp?id=194416

"Ifølge hans teori er altså en mc-fører vesentlig farligere for både seg selv og det øvrige trafikkbildet enn en bilfører som er godt påseilet."

Hvem er "farlig"? Og hvem utgjør noen trussel i trafikkbildet?
Les hva hans kolleger sier i en TØI rapport:
http://www.nmcu.org/publ/toi_420_1999/index.html

http://www.nmcu.org/meninger/bilforere.html

Håper NMCU tar fatt i dette og får fakta på bordet, fremfor "teoriene" til denne Terje Assum (også TØI).
En debatt om dette hadde vært på sin plass...

Hva mener dere om denne påstanden?
_________________

04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Sølvi



Ble Medlem: 26 Jan 2006
Innlegg: 251
Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.

InnleggSkrevet: 19-05-2006 16:09    Tittel: Svar med Sitat

Her er uttalelsene fra Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk om denne saken:

http://www.p4.no/story.asp?id=194532

Dette blir neppe første og siste uttalelsen om denne saken. Wink
_________________

04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Sølvi



Ble Medlem: 26 Jan 2006
Innlegg: 251
Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.

InnleggSkrevet: 19-05-2006 17:52    Tittel: Svar med Sitat

Når munnen renner over med det hjertet er fult av...

http://www.nmcu.org/nyheter/060504.html

NMCU! - STÅ PÅ!!!

Og gjett hva som kommer til å bli appelltema på Motorsykkelens dag, i morgen! Very Happy
_________________

04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R


Sist endret av Sølvi den 19-05-2006 19:54, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Per B



Ble Medlem: 15 Feb 2006
Innlegg: 157
Bosted: Stabekk

InnleggSkrevet: 19-05-2006 19:39    Tittel: Svar med Sitat

Statistikk er herlig!

Det ser ut til at en grei løsning på Assums problem blir å forby bilkjøring i edru tilstand, siden edru bilførere forårsaker de fleste mc-ulykker.

Det er synd Dusteforbundet ikke er i virksomhet lenger.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ulf



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 300
Bosted: Furuset,Oslo

InnleggSkrevet: 22-05-2006 12:44    Tittel: Svar med Sitat

Dette viser vel bare seriøsiteten til enkelte forskere i TØI.
Like greit at han sitter på et kontor istedenfor å renne full og hive seg i bilen og kjører hjem som "trygg" sjåfør.
Og det er vel bare som statsansatt slike uttalelser ikke får konsekvenser for den jobben man har.
Vi får bare ønske han god bedring. (krise i psykiatrien?)
_________________
ulf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 22
Bosted: Tranby

InnleggSkrevet: 03-06-2006 15:03    Tittel: Risokovurdering... Svar med Sitat

Jeg har selv lagt ned en del arbeide for NMCU under midten av -80 tallet, og har fått tilgang på mange ulykkes rapporter Shocked . Jeg kan bekrefte påstandene til TØI Cool

Det å kjøre motorsykkel er vesentlig farligere enn å kjøre bil fordi en lettere kommer opp i ulykker, bla pga førere med liten erfaring med MC, høy hastghet, "testkjøring" med lånt motorsykkel, glatt veibane , kjøring i ruspåvirket tilstand etc.

Ved en ulykke skjer det svært ofte en personskade fordi vi som førere er dårligere beskyttet enn en bilist. Dersom to biler fronter i 60 km/t vil det normalt ikke skje noen person skade, ved en tilsvarende ulykke mellom bil/mc er det nærliggende å tro at motoryklisten vil få alvorlige skader.

Uttallelsene sier ikke nødvendigvis at vi motorsyklister dårligere trafikanter enn bilførere, men at vi er mer risikoutsatt.


mvh
Arne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Bastardo



Ble Medlem: 28 Jan 2006
Innlegg: 274
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 03-06-2006 18:27    Tittel: Svar med Sitat

Det er vel ingen som har nekta for at mc førere er mere utsatt i ulykker, men å påstå at vi er like farlige førere som en beruset bilist er å ta litt vel hardt i da.Det er tross alt bilistene som har skylden i de aller fleste ulykker mlm bil og mc.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Sølvi



Ble Medlem: 26 Jan 2006
Innlegg: 251
Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.

InnleggSkrevet: 03-06-2006 23:21    Tittel: Svar med Sitat

En annen TØI rapport nevner vel noe om at det er vanskelig å fastslå dette med kjøring å påvirket tilstand.
Og det er ikke vanskelig å tenke seg.

Når T.A bruker gamle rapporter fra helt tibake til -82, og fremlegger det som om det skulle være et "nytt" fenomen, synes jeg ikke videre om. Iallefall ikke når ulykkestallene har gått så kraftig ned, som fra 4,6 til 0,9 (om jeg ikke husker feil).

Det NMCU også antar er at det kan virke som han fant en grunn å hekte mc-kjøring på som setter oss i dårlig lys.
At han hadde dårlig tid, unnskylder ikke at han ikke har ordlagt seg skikkelig. Å hause opp gamle tall og fremlegger det som om det også gjelder i dag, er kanskje ikke så lurt. Om man skal virke seriøs.

Jeg tror han forsøker å spre sin holdning og at han bedriver en skjult agenda mot motorsyklisme.
Dette viser i allefall at han ikke har mye greie på motorsyklisme når han attpåtil foreslår fartssperre på motorsykler.
For slike ukloke uttalelser er vel på grensen til hets?
_________________

04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Arne



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 22
Bosted: Tranby

InnleggSkrevet: 04-06-2006 09:02    Tittel: Fartssperre Svar med Sitat

Hmm Sølvi, BMW satte fartssperre på sin BMW K100 og på flere av sine biler, og nå senest også Kawasaki på sine topmodeller.

Rent prinsippielt kan vel alle kjøretøy få en fartssperre som tilsvarer høyeste tillatte hastighet i landet de skal brukes. De har jo tross alt ikke lov til å kjøre forterere enn 100km/t i Norge.


Arne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Sølvi



Ble Medlem: 26 Jan 2006
Innlegg: 251
Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.

InnleggSkrevet: 04-06-2006 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror ikke det vil bli særlig mindre ulykker ved bruk av fartsperre, da noe av fordelen kan være å komme seg hurtig ut av et evt "uføre".
En del biler kolliderer ved feks forbikjøring, fordi de kommer seg hurtig nok forbi. Tenk da hvordan det blir for en motorsyklist.
Jeg aner ikke hva han mener med en fartsperre og hvor han evt ønsker å sette inn dette.
Er det ved dette tilfelle ment over 100 er det kanskje greit (seg om jeg i visse anledninger kommer opp i 110 ved forbikjøring) er små engstelig for at det kan være nødvendig å få sykkelen i fart over dette. Ved visse anledninger.

Mener han UNDER dette er jeg meget skeptisk.
Er det snakk om "moped"fart, er det ensbetydende med at han ønsker all mc av veien.
_________________

04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 04-06-2006 11:10    Tittel: Svar med Sitat

Fartsperre på motorsykkel, oi-oi-oi!!! Det ville vært hysterisk spennende under nedlegg, lanskje med litt regnvær. Skulle noen gærninger finne på noe slikt i fullt alvor så vil jeg i hvertfall juble over å ha en gammel haug av en Guzzi hvor de aldri ville få til "tilbakevirkende kraft" med ettermontering av slike innretninger. Om den dagen skulle komme så bør vi lage en spesiell feiring av primitive tenningsanlegg og DellOrto!

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bastardo



Ble Medlem: 28 Jan 2006
Innlegg: 274
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 04-06-2006 12:18    Tittel: Svar med Sitat

Er greit at BMW og Kawasaki har fartsperrer, det har jo BMW hatt på bilene sine lenge, men det er tross alt stoppa på 250 km/t.....Så det kan jeg bli med på, men å ha fartsperre på Norske lovlige grenser vil drepe motorsyklismen ja....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Arne



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 22
Bosted: Tranby

InnleggSkrevet: 04-06-2006 16:07    Tittel: Svar med Sitat

Fartsperrer som gjør alle trafikanter lovlydige og sikrere vil nok aldri bli gjennomført, i hvertfall ikke så lenge vi har fartsgrenser. En av grunnene til at vi kjører stor MC er jo gleden over å kjøre fort - mange av oss har vel kjørt mer enn det dobbelte av fartsgrensen mer enn en gang Exclamation . Persen min er 3x fartsgrensen - på motorveien Twisted Evil Twisted Evil Det var dog ikke med Guzzi Wink

Økt motorstyrke, kraftig akselrasjon og høy toppfart gjør at man lettere skaper farlige situsjoner, og blir MER trafikkfarlig for seg selv og andre. De færreste klarer og akselrere seg ut av problemene, men gjør heller situsjonen mer kritisk. Det er vesentlig sikrere å bremse seg ut av farlige situasjoner, dels fordi du endrer hastighten vesentlig raskere med en oppbremseing, dels skadeomfanget blir redusert ved lavere hastighet.

Arne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Sølvi



Ble Medlem: 26 Jan 2006
Innlegg: 251
Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.

InnleggSkrevet: 04-06-2006 17:02    Tittel: Svar med Sitat

rolf j skrev:
Fartsperre på motorsykkel, oi-oi-oi!!! Det ville vært hysterisk spennende under nedlegg, lanskje med litt regnvær. Skulle noen gærninger finne på noe slikt i fullt alvor så vil jeg i hvertfall juble over å ha en gammel haug av en Guzzi hvor de aldri ville få til "tilbakevirkende kraft" med ettermontering av slike innretninger. Om den dagen skulle komme så bør vi lage en spesiell feiring av primitive tenningsanlegg og DellOrto!

rolf j

Laughing
_________________

04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Sølvi



Ble Medlem: 26 Jan 2006
Innlegg: 251
Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.

InnleggSkrevet: 04-06-2006 17:03    Tittel: Svar med Sitat

Bastardo skrev:
Er greit at BMW og Kawasaki har fartsperrer, det har jo BMW hatt på bilene sine lenge, men det er tross alt stoppa på 250 km/t.....Så det kan jeg bli med på, men å ha fartsperre på Norske lovlige grenser vil drepe motorsyklismen ja....

Det tror jeg også.
Og jeg minstenker at herr Terje A, vil helst ville motosyklismen til livs. I følge tidligere uttalelser også...
_________________

04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group