Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Sølvi
Ble Medlem: 26 Jan 2006 Innlegg: 251 Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.
|
Skrevet: 19-05-2006 09:41 Tittel: Motoryklisme likestilt med fyllekjøring!!! |
|
|
Horrible utsagn!
http://www.p4.no/story.asp?id=194416
"Ifølge hans teori er altså en mc-fører vesentlig farligere for både seg selv og det øvrige trafikkbildet enn en bilfører som er godt påseilet."
Hvem er "farlig"? Og hvem utgjør noen trussel i trafikkbildet?
Les hva hans kolleger sier i en TØI rapport:
http://www.nmcu.org/publ/toi_420_1999/index.html
http://www.nmcu.org/meninger/bilforere.html
Håper NMCU tar fatt i dette og får fakta på bordet, fremfor "teoriene" til denne Terje Assum (også TØI).
En debatt om dette hadde vært på sin plass...
Hva mener dere om denne påstanden? _________________
04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R |
|
Til Toppen |
|
|
Sølvi
Ble Medlem: 26 Jan 2006 Innlegg: 251 Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.
|
Skrevet: 19-05-2006 16:09 Tittel: |
|
|
Her er uttalelsene fra Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk om denne saken:
http://www.p4.no/story.asp?id=194532
Dette blir neppe første og siste uttalelsen om denne saken. _________________
04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R |
|
Til Toppen |
|
|
Sølvi
Ble Medlem: 26 Jan 2006 Innlegg: 251 Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.
|
Skrevet: 19-05-2006 17:52 Tittel: |
|
|
Når munnen renner over med det hjertet er fult av...
http://www.nmcu.org/nyheter/060504.html
NMCU! - STÅ PÅ!!!
Og gjett hva som kommer til å bli appelltema på Motorsykkelens dag, i morgen! _________________
04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R
Sist endret av Sølvi den 19-05-2006 19:54, endret 1 gang |
|
Til Toppen |
|
|
Per B
Ble Medlem: 15 Feb 2006 Innlegg: 157 Bosted: Stabekk
|
Skrevet: 19-05-2006 19:39 Tittel: |
|
|
Statistikk er herlig!
Det ser ut til at en grei løsning på Assums problem blir å forby bilkjøring i edru tilstand, siden edru bilførere forårsaker de fleste mc-ulykker.
Det er synd Dusteforbundet ikke er i virksomhet lenger. |
|
Til Toppen |
|
|
ulf
Ble Medlem: 30 Jan 2006 Innlegg: 300 Bosted: Furuset,Oslo
|
Skrevet: 22-05-2006 12:44 Tittel: |
|
|
Dette viser vel bare seriøsiteten til enkelte forskere i TØI.
Like greit at han sitter på et kontor istedenfor å renne full og hive seg i bilen og kjører hjem som "trygg" sjåfør.
Og det er vel bare som statsansatt slike uttalelser ikke får konsekvenser for den jobben man har.
Vi får bare ønske han god bedring. (krise i psykiatrien?) _________________ ulf |
|
Til Toppen |
|
|
Arne
Ble Medlem: 11 Mai 2006 Innlegg: 22 Bosted: Tranby
|
Skrevet: 03-06-2006 15:03 Tittel: Risokovurdering... |
|
|
Jeg har selv lagt ned en del arbeide for NMCU under midten av -80 tallet, og har fått tilgang på mange ulykkes rapporter . Jeg kan bekrefte påstandene til TØI
Det å kjøre motorsykkel er vesentlig farligere enn å kjøre bil fordi en lettere kommer opp i ulykker, bla pga førere med liten erfaring med MC, høy hastghet, "testkjøring" med lånt motorsykkel, glatt veibane , kjøring i ruspåvirket tilstand etc.
Ved en ulykke skjer det svært ofte en personskade fordi vi som førere er dårligere beskyttet enn en bilist. Dersom to biler fronter i 60 km/t vil det normalt ikke skje noen person skade, ved en tilsvarende ulykke mellom bil/mc er det nærliggende å tro at motoryklisten vil få alvorlige skader.
Uttallelsene sier ikke nødvendigvis at vi motorsyklister dårligere trafikanter enn bilførere, men at vi er mer risikoutsatt.
mvh
Arne |
|
Til Toppen |
|
|
Bastardo
Ble Medlem: 28 Jan 2006 Innlegg: 274 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 03-06-2006 18:27 Tittel: |
|
|
Det er vel ingen som har nekta for at mc førere er mere utsatt i ulykker, men å påstå at vi er like farlige førere som en beruset bilist er å ta litt vel hardt i da.Det er tross alt bilistene som har skylden i de aller fleste ulykker mlm bil og mc. |
|
Til Toppen |
|
|
Sølvi
Ble Medlem: 26 Jan 2006 Innlegg: 251 Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.
|
Skrevet: 03-06-2006 23:21 Tittel: |
|
|
En annen TØI rapport nevner vel noe om at det er vanskelig å fastslå dette med kjøring å påvirket tilstand.
Og det er ikke vanskelig å tenke seg.
Når T.A bruker gamle rapporter fra helt tibake til -82, og fremlegger det som om det skulle være et "nytt" fenomen, synes jeg ikke videre om. Iallefall ikke når ulykkestallene har gått så kraftig ned, som fra 4,6 til 0,9 (om jeg ikke husker feil).
Det NMCU også antar er at det kan virke som han fant en grunn å hekte mc-kjøring på som setter oss i dårlig lys.
At han hadde dårlig tid, unnskylder ikke at han ikke har ordlagt seg skikkelig. Å hause opp gamle tall og fremlegger det som om det også gjelder i dag, er kanskje ikke så lurt. Om man skal virke seriøs.
Jeg tror han forsøker å spre sin holdning og at han bedriver en skjult agenda mot motorsyklisme.
Dette viser i allefall at han ikke har mye greie på motorsyklisme når han attpåtil foreslår fartssperre på motorsykler.
For slike ukloke uttalelser er vel på grensen til hets? _________________
04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R |
|
Til Toppen |
|
|
Arne
Ble Medlem: 11 Mai 2006 Innlegg: 22 Bosted: Tranby
|
Skrevet: 04-06-2006 09:02 Tittel: Fartssperre |
|
|
Hmm Sølvi, BMW satte fartssperre på sin BMW K100 og på flere av sine biler, og nå senest også Kawasaki på sine topmodeller.
Rent prinsippielt kan vel alle kjøretøy få en fartssperre som tilsvarer høyeste tillatte hastighet i landet de skal brukes. De har jo tross alt ikke lov til å kjøre forterere enn 100km/t i Norge.
Arne |
|
Til Toppen |
|
|
Sølvi
Ble Medlem: 26 Jan 2006 Innlegg: 251 Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.
|
Skrevet: 04-06-2006 10:13 Tittel: |
|
|
Jeg tror ikke det vil bli særlig mindre ulykker ved bruk av fartsperre, da noe av fordelen kan være å komme seg hurtig ut av et evt "uføre".
En del biler kolliderer ved feks forbikjøring, fordi de kommer seg hurtig nok forbi. Tenk da hvordan det blir for en motorsyklist.
Jeg aner ikke hva han mener med en fartsperre og hvor han evt ønsker å sette inn dette.
Er det ved dette tilfelle ment over 100 er det kanskje greit (seg om jeg i visse anledninger kommer opp i 110 ved forbikjøring) er små engstelig for at det kan være nødvendig å få sykkelen i fart over dette. Ved visse anledninger.
Mener han UNDER dette er jeg meget skeptisk.
Er det snakk om "moped"fart, er det ensbetydende med at han ønsker all mc av veien. _________________
04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R |
|
Til Toppen |
|
|
rolf j
Ble Medlem: 16 Mar 2006 Innlegg: 380
|
Skrevet: 04-06-2006 11:10 Tittel: |
|
|
Fartsperre på motorsykkel, oi-oi-oi!!! Det ville vært hysterisk spennende under nedlegg, lanskje med litt regnvær. Skulle noen gærninger finne på noe slikt i fullt alvor så vil jeg i hvertfall juble over å ha en gammel haug av en Guzzi hvor de aldri ville få til "tilbakevirkende kraft" med ettermontering av slike innretninger. Om den dagen skulle komme så bør vi lage en spesiell feiring av primitive tenningsanlegg og DellOrto!
rolf j |
|
Til Toppen |
|
|
Bastardo
Ble Medlem: 28 Jan 2006 Innlegg: 274 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 04-06-2006 12:18 Tittel: |
|
|
Er greit at BMW og Kawasaki har fartsperrer, det har jo BMW hatt på bilene sine lenge, men det er tross alt stoppa på 250 km/t.....Så det kan jeg bli med på, men å ha fartsperre på Norske lovlige grenser vil drepe motorsyklismen ja.... |
|
Til Toppen |
|
|
Arne
Ble Medlem: 11 Mai 2006 Innlegg: 22 Bosted: Tranby
|
Skrevet: 04-06-2006 16:07 Tittel: |
|
|
Fartsperrer som gjør alle trafikanter lovlydige og sikrere vil nok aldri bli gjennomført, i hvertfall ikke så lenge vi har fartsgrenser. En av grunnene til at vi kjører stor MC er jo gleden over å kjøre fort - mange av oss har vel kjørt mer enn det dobbelte av fartsgrensen mer enn en gang . Persen min er 3x fartsgrensen - på motorveien Det var dog ikke med Guzzi
Økt motorstyrke, kraftig akselrasjon og høy toppfart gjør at man lettere skaper farlige situsjoner, og blir MER trafikkfarlig for seg selv og andre. De færreste klarer og akselrere seg ut av problemene, men gjør heller situsjonen mer kritisk. Det er vesentlig sikrere å bremse seg ut av farlige situasjoner, dels fordi du endrer hastighten vesentlig raskere med en oppbremseing, dels skadeomfanget blir redusert ved lavere hastighet.
Arne |
|
Til Toppen |
|
|
Sølvi
Ble Medlem: 26 Jan 2006 Innlegg: 251 Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.
|
Skrevet: 04-06-2006 17:02 Tittel: |
|
|
rolf j skrev: | Fartsperre på motorsykkel, oi-oi-oi!!! Det ville vært hysterisk spennende under nedlegg, lanskje med litt regnvær. Skulle noen gærninger finne på noe slikt i fullt alvor så vil jeg i hvertfall juble over å ha en gammel haug av en Guzzi hvor de aldri ville få til "tilbakevirkende kraft" med ettermontering av slike innretninger. Om den dagen skulle komme så bør vi lage en spesiell feiring av primitive tenningsanlegg og DellOrto!
rolf j |
_________________
04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R |
|
Til Toppen |
|
|
Sølvi
Ble Medlem: 26 Jan 2006 Innlegg: 251 Bosted: Bor på en Breva 750 et sted utenfor Ski.
|
Skrevet: 04-06-2006 17:03 Tittel: |
|
|
Bastardo skrev: | Er greit at BMW og Kawasaki har fartsperrer, det har jo BMW hatt på bilene sine lenge, men det er tross alt stoppa på 250 km/t.....Så det kan jeg bli med på, men å ha fartsperre på Norske lovlige grenser vil drepe motorsyklismen ja.... |
Det tror jeg også.
Og jeg minstenker at herr Terje A, vil helst ville motosyklismen til livs. I følge tidligere uttalelser også... _________________
04 Breva V750IE + SP 1000
X: 98 DragStar 650 Classic - 98 Suzuki GSXR 600R |
|
Til Toppen |
|
|
|