www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Problemer med mitt elektroniske tenningsanlegg.....

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Stig-Gunnar Jensen



Ble Medlem: 11 Jul 2006
Innlegg: 13
Bosted: Svelvik

InnleggSkrevet: 03-08-2006 23:00    Tittel: Problemer med mitt elektroniske tenningsanlegg..... Svar med Sitat

Har problemer med mitt elektroniske tennings system (Piranha) på min Cal. 2 - 86 mod. Problemet startet med at høyre sylinder begynte å fuske. Skiftet det mest nærliggende: plugghette, plugg og pluggledning frem til koil.. uten at dette hjalp nevneverdig. Etter noen mils fusking tok Piranha boksen kvelden. Utgangstransistoren + omligende kretsbaner ble brent av overbelastning. Har surfet på nettet og sendt diverse mail til produsenter og leverandører for å få tak i nytt Piranha system, eventuelt ny transistorer, begge deler like vanskelig. Piranha er vistnok kjøpt opp av et firma med navn Newtronic System Ltd. og de har desverre ingen system på lager. Fikk napp hos Teo Lamers i Nederland som leverer elektroniske anlegg av merke "Silent Hektik Ignition System". Tenker jeg går for dette + nye Bosch koiler beregnet for dette system. Men er fortsatt veldig usikker på hva som fikk Piranha systemet til å svikte. Mistenker dårlig/brent koil. Piranha anlegget har vært på sykkelen siden 1991. Koilene er orginale. Hadde kanskje vært lurt å hatt 5-6 Amp. sikringer mellom det elektroniske system og koil?
_________________
Stikkan
MG Breva 750ie - 2008 mod.
MG V50 III Polizia - 1983 mod.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T3racer



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 111
Bosted: Røyken, Buskerud

InnleggSkrevet: 04-08-2006 14:21    Tittel: Pirahna - "Dritt på boks" Svar med Sitat

Du har gjort det eneste rette Stig-Gunnar (!) Bytt ut Pirahna-dr&%¤en Laughing

Problemet du forklarer har antakelig skjedd med 85% av alle Guzzister med Pirahna-anlegg. Det er alltid høyre sylinder som svikter og det er alltid problemer med utgangstransistoren. Har selv hatt tre forskjellige Pirahna-anlegg, og alle har på en eller annen tid brent en utgangstransistor ...

Selv har jeg DYNA III-tenning på min T3, og er fornøyd med det. Ulempen er, som nevnt under, avhengigheten av fordeleren og tilstanden på denne. I tillegg har du antakelig minst 4 forskjellige tenningskurver å velge i, noe som faktisk kan være en fordel mtp. forskjellig kjørestil ...

Silent Hektik er uten tvil det beste alternativet til din Guzzi. Fordelen er at det monteres direkte på veiva så du slipper upresis tenning pga. slitte fjærer/ lagre i fordeleren. Kos deg med Hektik'en din, og kom gjerne med tilbakemeldinger på om du er fornøyd eller ikke Very Happy

(Ønsker meg Silent Hektik jeg også, nemlig)
_________________
Andreas (1062)
Moto Guzzi T3/T5 (for road use)
Moto Guzzi T3 Eeyore (for trackdays only)
Yamaha TR1 (for road & track)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Stig-Gunnar Jensen



Ble Medlem: 11 Jul 2006
Innlegg: 13
Bosted: Svelvik

InnleggSkrevet: 04-08-2006 21:52    Tittel: Svar med Sitat

Flott å høre at jeg har valgt rett anlegg ( www.silent-hektik.com/MG_Bosch.htm ).
Takker den allmektige for at det ikke var noe Pirahna anlegg å få tak i Laughing, var ikke klar over at det var et så stort problem med Pirahna tennings systemet, men fikk en mistanke om dette når jeg ringte Newtronic (de som har overtatt "dritt på boks" systemet) og fikk som svar at de holdt på med utbedring og testing av nye utviklete systemer... samt at de var veldig usikker når de hadde system for leveranse. Håper det ikke er noe annet på sykkelen som er galt (skjønner ikke hva det skal være... unntatt koiler) som fikk Pirahna boksens utgangstransistor (TIPL774 - ganske så tøff sak som skal tåle 150W) til å brenne opp. Har målt koilenes primær (ca. 3 ohm) og sekundær (ca. 5 Kohm) spoler, men ikke i funksjon. Uansett nå har jeg også bestilt nye anbefalte koiler ( www.silent-hektik.com/Zub_Moto.htm ) til Silent Hektik anlegget.

Takk for svar.
_________________
Stikkan
MG Breva 750ie - 2008 mod.
MG V50 III Polizia - 1983 mod.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group