Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Bjørn
Ble Medlem: 17 Feb 2007 Innlegg: 249
|
Skrevet: 15-04-2010 14:15 Tittel: Hugs splinsen...! |
|
|
I desse våryre tider er det sikkert fleire enn meg som pussar og justerer på ein Guzzi eller to, -og som kanskje overser å smørja splinsen i kardangen. Den står ikkje på lista over vedlikeholdspunkt i manualen, og er difor lett å gløyma. Går denne tørr, blir belastninga på krysset i kardangen stor og kryssleddet kan ryka. Ikkje særleg artig
Operasjonen er enkel; av med bakhjulet, ut med nedre del av høgre støtdempar, løys fire mutrar på kardangklokka og trekk ut denne med aksling. Deretter er det berre på pussa aksling og hylse rein og smørja godt inn med feitt. Litt meir omstendeleg om ein også vil sjekka og smørja framme i leddet, noko som likevel kan vera lurt om ein ikkje har sjekka dette på ei stund...
Berre eit tips i tilfelle...
ps: og så sjekkar ein sjølvsagt heile baksvingen, bremseklossar, kablar, osv, og smør splinsen mellom nav og kardang også... |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 15-04-2010 23:01 Tittel: |
|
|
Fikk ett tankevekkende tips til smøring av kardangen/splines'en på de åpne kardangene fra Jens Hofmann / dynotec.
Han frarådet bruk av fett på splines'en da det var stor sannsynlighet at det kom smuss og sand inn i denne, noe som gjorde at fjæringen ble skadelidende da det ofte ble store tregheter i fjæringsbevegelsen her.
Jeg snakker her om splines en mellom de to leddene bak gearkassen og foran kardang klokken
Han anbefalte "tørrsmøring" - en type pulver som ikke i samme grad holdt på støv og smuss. - jeg har erfart at det han sier stemmer.
jeg husker ikke i farten hva lurium'et han brukte het - men det kan jeg finne ut. og legge inn her . _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Bjørn
Ble Medlem: 17 Feb 2007 Innlegg: 249
|
Skrevet: 16-04-2010 08:28 Tittel: |
|
|
Interessant, -fint om du finn det ut.
Vil ellers presisera at eg snakkar om lukka kardang, -og den må ikkje få gå tørr...
Forresten, nokon som har erfaring med metodar for å få smurt krysset utan å ta av baksvingen? Har høyrt om at det er blitt brukt ei blanding av feitt og olje som blir sprøyta inn under belgen... |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 16-04-2010 09:10 Tittel: |
|
|
Bjørn skrev: | Interessant, -fint om du finn det ut.
Vil ellers presisera at eg snakkar om lukka kardang, -og den må ikkje få gå tørr...
|
Jeg fikk med meg at du snakket om lukket kardang.
Han brukte en tørrsmøring med Carbonpulver - klarer ikke å huske hva produktet het - men søk på google så dukker det opp endel produkter som er i gata....
her er en artikkel om temaet - noen tips på hvor man kan få tak i greiene under artikkelen http://www.tu.no/motor/article239893.ece
Link til et produkt til http://niolube.com/omega/content/product_info/nio_lube/NIO_LUBE_WKS_display.pdf _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 16-04-2010 18:41 Tittel: |
|
|
Sikkert noe grafittpulvergreier, kanskje? _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
Audun
Ble Medlem: 02 Feb 2006 Innlegg: 236 Bosted: Røldal
|
Skrevet: 17-04-2010 20:14 Tittel: |
|
|
Du tenker kanskje på Mos2 pulver(molybendisulfid)Samme som du vil tilsette i flytende form til bakakselen. Fåes hos Molycote forhandlere. Koster omtrent det samme som gull men er mulig å få tak i. Skaffet slikt til en som driver med go-cart racing på europeisk nivå for å smøre hjullagrene! Vasket ut smøringen og tilsatte pulveret! _________________ Bryt middelmådighetens tyrrani!! |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 19:33 Tittel: |
|
|
[quote="Bjørn"]Interessant, -fint om du finn det ut.
Vil ellers presisera at eg snakkar om lukka kardang, -og den må ikkje få gå tørr...
Forresten, nokon som har erfaring med metodar for å få smurt krysset utan å ta av baksvingen? Har høyrt om at det er blitt brukt ei blanding av feitt og olje som blir sprøyta inn under belgen... [/
Prøver å bli kjent med Guzzi'n og pløyer gjennom det meste jeg kommer over.
Blir litt forundret, da han jeg kjøpte Guzzi'n av, skriver: det er ikke smørenipler på kryss. Mellomakselens kryss og sleide smøres via utluftingen fra differensial.
Dere nevner jo helt andre metoder. Hva er riktig?
Ikke noe forsøk på å sette ting opp mot hverandre, kun for å vite hva jeg skal/må gjøre. |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 12-04-2017 20:08 Tittel: |
|
|
De vanlige universalleddene på våre gamle modeller har ikke smørepunkter.
De bevegelige leddene (rullene) er tettet utenifra - slik at metoden med å sprøyte inn en oljetåke inn under mansjetten - bare er tull.
På nyere modeller har leddene fått smørenipler. Som regel er det vanskelig å komme til disse smøreniplene - slik at beste måte er å ta av bakhjulet for så å ta av mellomakslingen som har universalleddene med smøreniplene.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 20:46 Tittel: |
|
|
Rolf Halvorsen skrev: | De vanlige universalleddene på våre gamle modeller har ikke smørepunkter.
De bevegelige leddene (rullene) er tettet utenifra - slik at metoden med å sprøyte inn en oljetåke inn under mansjetten - bare er tull.
På nyere modeller har leddene fått smørenipler. Som regel er det vanskelig å komme til disse smøreniplene - slik at beste måte er å ta av bakhjulet for så å ta av mellomakslingen som har universalleddene med smøreniplene.
Rolf |
Da vil jeg nok tro at min ikke har fått den smøringen den bør ha. Takk👍 |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 12-04-2017 23:21 Tittel: |
|
|
Dersom den modellen du snakker om er en California fra 1998 - har denne lukket kanal for mellomaksel. det vil si et universalledd uten smørepunkter.
Disse universalleddene bør byttes ved jevne mellomrom. Siden din sykkel er gått 125* - bør du kontrollere eventuelt slark og vurdere å bytte dette universalleddet med tilhørende lager i svingarmen.
Standard jobb på alle gode gamle Guzzier.
Dersom du velger å kjøre videre med et halvslitt universalledd - risikerer du universalledd-havari med følgeskader for girkassen.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 23:43 Tittel: |
|
|
[quote="Rolf Halvorsen"]Dersom den modellen du snakker om er en California fra 1998 - har denne lukket kanal for mellomaksel. det vil si et universalledd uten smørepunkter.
Disse universalleddene bør byttes ved jevne mellomrom. Siden din sykkel er gått 125* - bør du kontrollere eventuelt slark og vurdere å bytte dette universalleddet med tilhørende lager i svingarmen.
Standard jobb på alle gode gamle Guzzier.
Dersom du velger å kjøre videre med et halvslitt universalledd - risikerer du universalledd-havari med følgeskader for girkassen.
Rolf[
Byttet clutch. lagere i mellomaksel, overhalt gearkasse, byttet hjullagere, bremseskiver og klosser 2014.
Dette er blitt gjort, men nevner ikke universalledd. (Samme som kryss?)
TR. |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 13-04-2017 10:19 Tittel: |
|
|
Universalledd = kryss.
I de gode gamle dager, brukte man dobbelt-kryss (1 enhet)
I moderne tider har man delt opp dette i 2 halve kryss (med smørenipler).
Du snakker om lagere (flertall) for mellomakselen. Mener du det ene som holder universalleddet på plass?
Det er mulig at jeg byttet dette lageret for Ulf. Husker ikke tilstanden på universalleddet.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 13-04-2017 10:33 Tittel: |
|
|
Rolf Halvorsen skrev: | Universalledd = kryss.
I de gode gamle dager, brukte man dobbelt-kryss (1 enhet)
I moderne tider har man delt opp dette i 2 halve kryss (med smørenipler).
Du snakker om lagere (flertall) for mellomakselen. Mener du det ene som holder universalleddet på plass?
Det er mulig at jeg byttet dette lageret for Ulf. Husker ikke tilstanden på universalleddet.
Rolf |
Vet ikke om det er lager/ere. Kopierte kun det han noterte til meg.
Men nå, med smørenipler i X. God å vite. Kan taes hver vinter.
Til garage for å klø seg i hodet nå. Kanskje bare en plugg som blir rabiat når den blir varm. Ser fine ut, men bytter. Har vært ute for det med en coil oxo. Ok, når kald. Varm= krøll. Har du peil på coiler som passer, utenom det som står i skriften?
TR. |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 13-04-2017 10:39 Tittel: |
|
|
Smørenipler på universalledd for lukket kardang = never heard about it.
Universalleddet skal sitte fast i sitt bærelager. Og samtidig befinner dette seg inni svingarmen. Hvordan i huleste greier du å komme til smøreniplene da? Snakker vi egentlig samme språk?
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 13-04-2017 10:46 Tittel: |
|
|
Coiler som passer bør det finnes bøttevis av i Oslo-området.
Guzzi artikkel: 28540031
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
|