www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hugs splinsen...!
Gå til side 1, 2  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Bjørn



Ble Medlem: 17 Feb 2007
Innlegg: 249

InnleggSkrevet: 15-04-2010 14:15    Tittel: Hugs splinsen...! Svar med Sitat

I desse våryre tider er det sikkert fleire enn meg som pussar og justerer på ein Guzzi eller to, -og som kanskje overser å smørja splinsen i kardangen. Den står ikkje på lista over vedlikeholdspunkt i manualen, og er difor lett å gløyma. Går denne tørr, blir belastninga på krysset i kardangen stor og kryssleddet kan ryka. Ikkje særleg artig Crying or Very sad
Operasjonen er enkel; av med bakhjulet, ut med nedre del av høgre støtdempar, løys fire mutrar på kardangklokka og trekk ut denne med aksling. Deretter er det berre på pussa aksling og hylse rein og smørja godt inn med feitt. Litt meir omstendeleg om ein også vil sjekka og smørja framme i leddet, noko som likevel kan vera lurt om ein ikkje har sjekka dette på ei stund...
Berre eit tips i tilfelle... Smile

ps: og så sjekkar ein sjølvsagt heile baksvingen, bremseklossar, kablar, osv, og smør splinsen mellom nav og kardang også...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 15-04-2010 23:01    Tittel: Svar med Sitat

Fikk ett tankevekkende tips til smøring av kardangen/splines'en på de åpne kardangene fra Jens Hofmann / dynotec.

Han frarådet bruk av fett på splines'en da det var stor sannsynlighet at det kom smuss og sand inn i denne, noe som gjorde at fjæringen ble skadelidende da det ofte ble store tregheter i fjæringsbevegelsen her.
Jeg snakker her om splines en mellom de to leddene bak gearkassen og foran kardang klokken

Han anbefalte "tørrsmøring" - en type pulver som ikke i samme grad holdt på støv og smuss. - jeg har erfart at det han sier stemmer.

jeg husker ikke i farten hva lurium'et han brukte het - men det kan jeg finne ut. og legge inn her .
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Bjørn



Ble Medlem: 17 Feb 2007
Innlegg: 249

InnleggSkrevet: 16-04-2010 08:28    Tittel: Svar med Sitat

Interessant, -fint om du finn det ut.
Vil ellers presisera at eg snakkar om lukka kardang, -og den må ikkje få gå tørr...
Forresten, nokon som har erfaring med metodar for å få smurt krysset utan å ta av baksvingen? Har høyrt om at det er blitt brukt ei blanding av feitt og olje som blir sprøyta inn under belgen... Confused
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 16-04-2010 09:10    Tittel: Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Interessant, -fint om du finn det ut.
Vil ellers presisera at eg snakkar om lukka kardang, -og den må ikkje få gå tørr...
Confused


Jeg fikk med meg at du snakket om lukket kardang.

Han brukte en tørrsmøring med Carbonpulver - klarer ikke å huske hva produktet het - men søk på google så dukker det opp endel produkter som er i gata....

her er en artikkel om temaet - noen tips på hvor man kan få tak i greiene under artikkelen http://www.tu.no/motor/article239893.ece

Link til et produkt til http://niolube.com/omega/content/product_info/nio_lube/NIO_LUBE_WKS_display.pdf
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 16-04-2010 18:41    Tittel: Svar med Sitat

Sikkert noe grafittpulvergreier, kanskje?
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 17-04-2010 20:14    Tittel: Svar med Sitat

Du tenker kanskje på Mos2 pulver(molybendisulfid)Samme som du vil tilsette i flytende form til bakakselen. Fåes hos Molycote forhandlere. Koster omtrent det samme som gull men er mulig å få tak i. Skaffet slikt til en som driver med go-cart racing på europeisk nivå for å smøre hjullagrene! Vasket ut smøringen og tilsatte pulveret!
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 12-04-2017 19:33    Tittel: Svar med Sitat

[quote="Bjørn"]Interessant, -fint om du finn det ut.
Vil ellers presisera at eg snakkar om lukka kardang, -og den må ikkje få gå tørr...
Forresten, nokon som har erfaring med metodar for å få smurt krysset utan å ta av baksvingen? Har høyrt om at det er blitt brukt ei blanding av feitt og olje som blir sprøyta inn under belgen... Confused[/



Prøver å bli kjent med Guzzi'n og pløyer gjennom det meste jeg kommer over.
Blir litt forundret, da han jeg kjøpte Guzzi'n av, skriver: det er ikke smørenipler på kryss. Mellomakselens kryss og sleide smøres via utluftingen fra differensial.
Dere nevner jo helt andre metoder. Hva er riktig?
Ikke noe forsøk på å sette ting opp mot hverandre, kun for å vite hva jeg skal/må gjøre.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 12-04-2017 20:08    Tittel: Svar med Sitat

De vanlige universalleddene på våre gamle modeller har ikke smørepunkter.
De bevegelige leddene (rullene) er tettet utenifra - slik at metoden med å sprøyte inn en oljetåke inn under mansjetten - bare er tull.

På nyere modeller har leddene fått smørenipler. Som regel er det vanskelig å komme til disse smøreniplene - slik at beste måte er å ta av bakhjulet for så å ta av mellomakslingen som har universalleddene med smøreniplene.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 12-04-2017 20:46    Tittel: Svar med Sitat

Rolf Halvorsen skrev:
De vanlige universalleddene på våre gamle modeller har ikke smørepunkter.
De bevegelige leddene (rullene) er tettet utenifra - slik at metoden med å sprøyte inn en oljetåke inn under mansjetten - bare er tull.

På nyere modeller har leddene fått smørenipler. Som regel er det vanskelig å komme til disse smøreniplene - slik at beste måte er å ta av bakhjulet for så å ta av mellomakslingen som har universalleddene med smøreniplene.

Rolf

Da vil jeg nok tro at min ikke har fått den smøringen den bør ha. Takk👍
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 12-04-2017 23:21    Tittel: Svar med Sitat

Dersom den modellen du snakker om er en California fra 1998 - har denne lukket kanal for mellomaksel. det vil si et universalledd uten smørepunkter.

Disse universalleddene bør byttes ved jevne mellomrom. Siden din sykkel er gått 125* - bør du kontrollere eventuelt slark og vurdere å bytte dette universalleddet med tilhørende lager i svingarmen.

Standard jobb på alle gode gamle Guzzier.

Dersom du velger å kjøre videre med et halvslitt universalledd - risikerer du universalledd-havari med følgeskader for girkassen.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 12-04-2017 23:43    Tittel: Svar med Sitat

[quote="Rolf Halvorsen"]Dersom den modellen du snakker om er en California fra 1998 - har denne lukket kanal for mellomaksel. det vil si et universalledd uten smørepunkter.

Disse universalleddene bør byttes ved jevne mellomrom. Siden din sykkel er gått 125* - bør du kontrollere eventuelt slark og vurdere å bytte dette universalleddet med tilhørende lager i svingarmen.

Standard jobb på alle gode gamle Guzzier.

Dersom du velger å kjøre videre med et halvslitt universalledd - risikerer du universalledd-havari med følgeskader for girkassen.

Rolf[


Byttet clutch. lagere i mellomaksel, overhalt gearkasse, byttet hjullagere, bremseskiver og klosser 2014.
Dette er blitt gjort, men nevner ikke universalledd. (Samme som kryss?)

TR.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:19    Tittel: Svar med Sitat

Universalledd = kryss.

I de gode gamle dager, brukte man dobbelt-kryss (1 enhet)

I moderne tider har man delt opp dette i 2 halve kryss (med smørenipler).

Du snakker om lagere (flertall) for mellomakselen. Mener du det ene som holder universalleddet på plass?

Det er mulig at jeg byttet dette lageret for Ulf. Husker ikke tilstanden på universalleddet.

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:33    Tittel: Svar med Sitat

Rolf Halvorsen skrev:
Universalledd = kryss.

I de gode gamle dager, brukte man dobbelt-kryss (1 enhet)

I moderne tider har man delt opp dette i 2 halve kryss (med smørenipler).

Du snakker om lagere (flertall) for mellomakselen. Mener du det ene som holder universalleddet på plass?

Det er mulig at jeg byttet dette lageret for Ulf. Husker ikke tilstanden på universalleddet.

Rolf


Vet ikke om det er lager/ere. Kopierte kun det han noterte til meg.
Men nå, med smørenipler i X. God å vite. Kan taes hver vinter.
Til garage for å klø seg i hodet nå. Kanskje bare en plugg som blir rabiat når den blir varm. Ser fine ut, men bytter. Har vært ute for det med en coil oxo. Ok, når kald. Varm= krøll. Har du peil på coiler som passer, utenom det som står i skriften?
TR.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:39    Tittel: Svar med Sitat

Smørenipler på universalledd for lukket kardang = never heard about it.

Universalleddet skal sitte fast i sitt bærelager. Og samtidig befinner dette seg inni svingarmen. Hvordan i huleste greier du å komme til smøreniplene da? Snakker vi egentlig samme språk?

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Rolf Halvorsen



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 245
Bosted: Gj�vik

InnleggSkrevet: 13-04-2017 10:46    Tittel: Svar med Sitat

Coiler som passer bør det finnes bøttevis av i Oslo-området.

Guzzi artikkel: 28540031

Rolf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group