www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Eksos og luftfilter - motorens "puste"balanse

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 08-10-2006 18:49    Tittel: Eksos og luftfilter - motorens "puste"balanse Svar med Sitat

Jeg har et spørsmål knyttet til motorens pusteevne - og dermed temperatur for ventiler. Etter å ha lest noe på det australske forumet

http://www.morini.com.au/index2.html

ser jeg flere steder at det blir advart mot "åpne" uorginale eksosanlegg da disse vil kunne medføre at en ellers standard motor får for mager blanding og lettere brenner ventiler - om jeg har forstått dem riktig!

Situasjonen for min motor er at den går med helt klart meget åpne uorginale potter fra forrige eier, samt at jeg har satt på K&N-filter da den orginale gummien til sentral-luftfilteret ikke lenger var hel.

Det jeg da lurer på er:

1) Hvilken effekt kan et åpent eksosanlegg gi?
2) Hvilken effekt kan endret motstand i luftinnsuget / luftfiltrering gi?

Etter det jeg skjønner kan ikke manglende/redusert mottrykk fra eksosanlegget påvirke forbrenningssyklusen slik som tilfellet er med totaktere. Jeg kan heller ikke se at endrede forhold ved innsuget (evt åpne innsug uten luftfilter) skal kunne påvirke motoren nevneverdig (med unntak av økt fare for sylinderslitasje om man kjører uten filter).

Men om jeg tar grundig feil er det jo på tide å se etter korreksjoner - enten det er dysing av forgasseren for fetere blanding eller å bytte til "snillere" enderør. Har etter et snaut års eierskap av Guzzi lært at deler ikke vokser på trær - men trenger noe tid for å flytte på seg. Derfor dette spørsmålet nå, mens sykkelen nettopp er parkert i vinteropplag og våren er laaangt frem i tid... Håper på svar!
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 11-10-2006 19:42    Tittel: Svar med Sitat

Forandres forholdet luft/drivstoff med, for eks, et åpnere anlegg, må resten av systemet tilpasses økningen i luftgjennomstrømningen. På insprøytningsmodeller betyr det benkekjøring og justering av mappingen. På en forgassermodel, som jeg mener å ha observert under deg i Bicylindrica, er det noe enklere. Der er det færre 'målepunkt' og mye grovere justeringsmuligheter. Dermed vil du komme langt ved å kikke på pluggene. Er de kritthvit og boblete på keramikken, bør du absolutt gjør noe med blandingen. Er det lys kaffe, kan du ro'n.

Forgasserjustering handler om nålen og hoveddysen fra halv-guff og mer. Krever pluggene mer bensin i blanding, kan du først prøve med å løfte nålen. Er ikke det nok, byttes hoveddysen til en større. Jeg ville prøve først med å gå opp med +2 og evt. +5 om ikke 2 var nok. Nummeret er skrevet på dysen - som du finner direkte over den store 'tappepluggen' under flottørkammeret. Ingen heksekunst. Sist jeg puslet med dyser, kosta de ca kr.60-70 pr stk.

Det virker lite trolig på meg at den forrige eieren ikke skulle ha justert forgasserne da anlegget og luftfiltrene ble skiftet ut. Hva skulle vitsen være med å gi sykkelen mer luft om ikke den også fikk mer drivstoff??? Det er 'energitilskuddet' som gir kraftøkningen.

Hva angår deler og venting - dyser er dyser. Kjøp dem hvor du vil. Er det spørsmål, dropper du Del Orto -navnet på disken.
Det kan lønne seg å ringe verksteder med skikkelig Guzzi-delelagre sjøl, om lokalforhandleren begynner å snakke om 'å bestille'. Nordfjord har mye. Men Teo Lamers er også imponerende kjapp med det meste.

Ellers - Greg Field (han som skrev bøkene om Moto Guzzi og Harley) la ut en del stygge bilder og en tekst om hvorfor han og 'en del andre anale Guzzi-eiere' hater K&N og sverger til orginalfilteret i ekte papir. Verdt å lese...
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=6926.msg94814#msg94814
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 11-10-2006 23:33    Tittel: Svar med Sitat

Hei & Takk for godt svar!

Jeg skal først rydde opp i noe jeg ikke var tydelig nok på mhp dagens utrustning på motoren. Dette dreier seg om en '73-modell 850 2v motor, med Dell'Orto VHB29CS/CD-forgassere. Orginalt var det her montert ett sentralt luftfilter i et eget lufilterhus, med en stor "gummikalosje" av en overgang mellom filterhuset og forgasserene. Denne var ikke tett da jeg overtok "Robin" i vinter, og etter gjentatte forsøk på å tette gummien (småsår og dårlig tilpassing til luftfilterhuset) valgte jeg å gå over på småfilter (fra K&N) primært for å få en tett overgang til forgasserene, ikke med tanke på prestasjon. Så det er jeg som skal ha det ansvaret!

En 850GT i normal god stand går fort nok - i alle fall i forhold til hva den har bremser til - og holder helt klart for meg! Men som sagt, gummikappa i orginalinsuget var utett og jeg så ingen klar forbedring i å bytte ut denne da det egentlig var greit "spenn" i gummien, men likevel var det skummelt mye finsand på innsiden av gummibelgen ved hver kontroll.

Jeg merker meg det som blir sagt i diskusjonen på wildguzzi.com, og må vel si at det er til ettertanke de fakta som Greg Field legger frem. Imidlertid kan jeg ikke se at jeg har noe å tjene på filtreringsevne i det orginale luftfilteroppsettet - selv med nye deler - så jeg holder på K&N-filterene. Det er helt greit med et papirfilter - om all lufta faktisk går gjennom der den skal. Men jeg kommer til å kjøpe et "tilvalgstrekk for støvete omgivelser" som er å få til K&N-filter. Da burde problemene med manglende filtreringsevne i alle fall være kraftig redusert. Jeg er opptatt av å gi motoren så gode betingelser som mulig - på den måten holder den gjerne noe lengre!

For øvrig har jeg titta i "Guzziology" og ser at Dave Richardson der anbefaler å bytte ut luftfilterenheten på Loopframe-Guzzier nettopp på grunn av manglende filtreringsevne. Og som anbefalt erstatning nevner han nettopp små K&N-filter.

Ut fra den tilbakemeldingen du gir og det Richardson skriver, så er det hovedsaklig hoveddysa jeg kommer til å titte på utover vinteren. Jeg har ikke sett annet enn en "fin" brunfarge på mine tennplugger i sommer, så det ser ut til at forbrenningen er innenfor normale forhold. Imidlertid anbefaler Richardson en økning av hoveddysa med 10% ved montering av K&N-filter, dette sammen med ditt råd her legger jeg til grunn for en justering når "Robin" kommer på veien igjenn til våren.

Takk for tips og inspill!
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 12-10-2006 09:47    Tittel: Svar med Sitat

Høres ut som om du har tenkt rett, spør du meg. Dersom innsuget var så utett som du beskriver, kan det godt hende at forgasserne allerede ER justerte for den 'ekstra' luftingen de nye K&N filtrene dine skal gi. Pluggfargen er fin, sier du...
Prøv først med nåla om du vil finjustere. Dysene er trolig lette å finne og du har god tid. Innjusteringen må gjøres på veien - så vinteren kan brukes til anna gøy.

Siden du nevner Guzziology og Richardson...
Greg jobber på MI (shoppa til Richardson). Han er en kunnskapsrik og grei/slem kar som er lett å komme i kontakt med. Dersom du vil diskutere de finere nyansene av Guzzidom med han, og synes det er litt mange gjøk på WildGuzzi, kan du få kontakt med han og et par andre kunnskapsrike Guzzifolk på http://autos.groups.yahoo.com/group/cycleriders/
Litt mindre og friere forhold der - kjemisk fritt for flagwaving.
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group