Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Administrator Site Admin
Ble Medlem: 25 Jan 2006 Innlegg: 127
|
Skrevet: 20-10-2012 23:05 Tittel: Italienere på vintertur til Nordkapp |
|
|
Vi har mottatt følgende mail fra italienske Cristian Bettini. Er det noen av våre vinterkjørere som kan gi han gode råd om vinterkjøring i Norge - og kanskje også noen som kan tilby overnatting for en natt eller to? Jeg har gjort oppmerksom på at det er høyst usikkert om de får kjøre ut til Nordkapp med MC på vinterstid, dette vet vel dere nordpå mer om?
Hi friends,
This is Cristian Bettini from Italy, living in Brescia a little town between lake of Garda and Lake of Iseo, 90 km east from Milan. I’m an old passionate Moto Guzzi Stelvio owner rinding overall the year even with cold and bad weather.
Last year I was in Norway at Gol, participating in the 40th Krystalla Rally.
Last February me together with a very closed friend of mine, we was trying to reach Nordkapp, but had a lot of problem. So around Mosjean we had to come back Italy.
Through our wrong attempt we collected a lot of informations about several trouble in winter travel through Norway, above all at the north of Trondheim where each condition become more extreme.
Anyway on next January/February 2013 our intention is to try again.
We would be very grateful if you could giveus advice where low cost overnighting is possible and primarily where we could find garage or something else to keep our bikes in heated place.
(Last February we had many problems because the very low temperatures (-40 degrees) and the engine many time didn’t start).
Any advice you want to give to us will be held in great importance because we would just reach Nordkapp.
At the moment, we thank you very much, hoping to read you soon.
Cristian Bettini
Brescia, Italy
phone: +39 346 666 1596, e-mail: cristian.bettini@atelierdigitale.it |
|
Til Toppen |
|
|
tomei
Ble Medlem: 26 Apr 2011 Innlegg: 91 Bosted: Nord-Troms
|
Skrevet: 21-10-2012 12:30 Tittel: |
|
|
Å kjøre til Nordkapp i Januar/Februar syns jeg er galematias!
Man kan godt kle seg mot kulda, men ikke mot været. Jeg har bred erfaring med å kjøre snøskuter her oppe så jeg vet hva de kan råke ut for. Å når vi kjører skuter er vi kledd og har utstyr for denslags kjøring.
Jeg bor i foten på Kvænangsfjellet og har sittet værfast i bilen i timevis kun tre km. hjemmefra.
Kommer man ut for drittvær (vind med snø) kan man ikke gjøre annet en å stå i ro og vente.
Her kan været være fint det ene øyeblikket, for så å snu til snøstorm på få minutter. Og når snøværet kommer i tillegg til mørket, er det ikke så koselig liksom.
Men man kan jo ha flaks å kjøre Norge på langs i bare godvær
Men jeg ville nok uansett anbefale å vente med en slik tur til i Mars,, tidligst.
Å komme ut på Nordkapp platået er ikke noe problem. Det brøytes og er åpent til spesielle tider, men det er ikke alltid man bare kan kjøre ut dit ,, sånn uten videre, men det kan avtales.
Å finne oppvarmet overnatting til syklene burde kunne la seg ordne.
Hadde jeg kunnet skrive Engelsk skulle jeg sendt en mail til italjenerne, men jeg kan kun snakke så da får det bli noen andre
_________________ 1972 - Eldorado 850 Police Special |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 21-10-2012 19:50 Tittel: |
|
|
Helt enig med tomei, mars er mye bedre. En ting er Gol/Hallingdal i februar med tørr luft, relativt stabilt vintervær og kort vei mellom tettstedene, noe helt annet er strekningene nordover i landet med mange lange øde etapper og omskiftende/tøffere værforhold.
De bør ihvertfall være utstyrt for overnatting i snøstorm på kort varsel, og en stopp/skade på en øde veistrekning i sprengkulda kan fort bli dødelig dersom en ikke er skikkelig forberedt på kulda. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
argento
Ble Medlem: 20 Okt 2012 Innlegg: 3
|
Skrevet: 21-10-2012 22:03 Tittel: |
|
|
Many thanks all.
Each advise and information will be kept in great observation.
Cristian |
|
Til Toppen |
|
|
tomei
Ble Medlem: 26 Apr 2011 Innlegg: 91 Bosted: Nord-Troms
|
Skrevet: 22-10-2012 06:23 Tittel: |
|
|
Svaret mitt ovenfor kan nok virke noe negativt, men det er viktig at man forstår hvordan været kan bli her.
Når jeg kjører skuter og kommer ut for storm kan jeg bare stoppe og grave meg ned, eller sette meg bak skuteren under en pressenning/ fjellduk.
Men man kan ikke bare stoppe på E6. Det kan komme store kjøretøy, der sjåføren oftest sitter og ser over snødrevet langs bakken. De kjører etter brøytestikkene og vil ikke se en MC eller folk.
Men om italjenerne skulle bestemme seg for å kjøre, så stiller jeg selvsagt opp med å finne overnatting til folk og kjøretøy i mitt nærområde. _________________ 1972 - Eldorado 850 Police Special |
|
Til Toppen |
|
|
argento
Ble Medlem: 20 Okt 2012 Innlegg: 3
|
Skrevet: 22-10-2012 20:16 Tittel: |
|
|
tomei skrev: | Svaret mitt ovenfor kan nok virke noe negativt, men det er viktig at man forstår hvordan været kan bli her.
...
Men om italjenerne skulle bestemme seg for å kjøre, så stiller jeg selvsagt opp med å finne overnatting til folk og kjøretøy i mitt nærområde. |
Many thanks you too, tomei.
I think we will be in Norway trying to reach Nordkapp on around the first 2weeks of february 2013.
At the moment we are firmly convinced to make the trip. |
|
Til Toppen |
|
|
argento
Ble Medlem: 20 Okt 2012 Innlegg: 3
|
Skrevet: 22-10-2012 20:19 Tittel: |
|
|
if anyone needs something of Moto Guzzi easily transportable from Italy, please let me know. |
|
Til Toppen |
|
|
Bjørn
Ble Medlem: 17 Feb 2007 Innlegg: 249
|
Skrevet: 25-10-2012 12:35 Tittel: |
|
|
I have a friend living here i Nord-Trøndelag, who every year goes to the winter market in Jokkmokk in February with his sidecar. So it's possible to do it if your equipment is right. This means really windproof gear with lots of electricity heating, and preferrably double visor with heating and eventually breathing mask in your helmet to avoid condense.
And as Tomei says, be prepared to stay outside if the weather is problematic.
Best assurance is enough time, so you don't have to cross any mountains in bad weather due to lack of time.
If you need a place to stay in Nord-Trøndelag, please contact me. I have enough space for your bikes and a little workshop if you need to do any maintenance work. |
|
Til Toppen |
|
|
|